5. affiliate konference z pohledu dvou účastníků

Kino Atlas tentokrát nehostilo žádný světový biják, ale bandu affiláků v čele s VivNETworks. Oproti minule (kdy byly přednášky namíchané pro začátečníky a pokročilé) se tentokrát šlo přímo na praxi – názvosloví affiliate marketingu už nikdo znovu neomílal, protože snad všichni přísedící ho měli zaryto hluboko v těle.

Podtitulem této konference bylo „Perfomance is in our DNA“ – klasický affiliate byl doplněn i o výkonnostní marketing, který mohou affiláci vhodně využít (PPC a e-mailing). I tolik proklínané SEO mělo své místo. Své místo také mělo velmi důležité a opomíjené téma webové analytiky.

Na začátek chci také upozornit (možná jste si toho i všimli) že affiliate konference měla jako mediálního partnera Affilblog. Věřím, že tato synergie pomůže ještě více propagovat myšlenku výhodné spolupráce formou affiliate marketingu v ČR.

7 tipů na e-mailing – Vladan Hejnic

IMG_9848

Důležitá je tzv. „welcome kampaň“ – první e-mail, který dostane člověk po registraci. Zde je důležitá frekvence, obsah, další způsoby, jak nás může kontaktovat a případné i slíbené bonusy. Komunikace s odběratelem, který se přihlásí do vašeho newsletteru, by měla fungovat okamžitě.

Užitečnou radou bylo reaktivovaného uživatele zařadit do seznamu s menší frekvencí e-mailů – musíme na něj jemně, protože je náchylný k odhlášení. Když se nám nepodaří kontakt reaktivovat například do 30-60 dnů (každý má reakční dobu na e-maily jinou), vymažte ho bez slitování ze seznamu. Skvělým tipem od Vladana bylo umístění menu ve vašem newsletteru, které koresponduje s menu u vás na webu. Tento prvek má nejvyšší míru prokliku.

E-mailing mnoho partnerů včetně mě zanedbává. Pokud se dělá správně a chytře, může vám generovat i většinu vašeho výkonu. Věřím že e-mailing by měl být vedle analytiky dalším vývojovým stupněm každého středního affiláka.

Radost ze Zootu – Láďa Trpák

Showman ze Zootu nám ukázal hlavní rozdíly mezi muži a ženami na příkladech z divadelní hry Cavemen. Muži jsou lovci a mají jasný cíl (jdou do obchodu s konkrétní představou, vezmou, hodí do košíku a objednávají).

Tohle je hrozně důležitý poznatek a souvisí téměř se vším. Proto je hrozně důležité zjistit genderové rozložení vaší návštěvnosti. Mailing pro muže bude jiný než pro ženy, to samé platí pro popisky v PPC inzerátech (i třeba pro obsah samotné landing page).

Ženy jsou sběračky, které … berou všechno. Probírají, zkoušejí, vracejí a hromadí věci v košíku. Ideální je cílit kampaně v době po výplatách (tedy cca v půlce měsíce). Toto je velmi důležitý poznatek a musím říct že sem si jej dlouho nechal jako svůj trumf. Pokud řešíte PPC, měl by pro vás být týden po výplatě opravdu klíčový, nebojte se trošku zvednout CPC, uvidíte sami…

Mimoto, že je Láďa skvělý showman, jeho přednáška byla opravdu plná užitečných tipů a patřila k tomu nejlepšímu, co na affiliate konferenci letos zaznělo. Predikce pro módu nejsou vůbec malé. Móda by měla generovat v rámci e-commerce 25 % veškerého obratu.

Jedná se o 3. vlnu (1. elektronika, 2. knihy/DVD, 3. móda). Češi utrácí za módu v porovnání se zahraničím nejméně 2.8 % výplaty (Poláci přes 4 %). Dle mnoha partnerů je ZOOT nejlepší módní affiliate kampaní v ČR i díky svému lovebrandu a perfektnímu konverznímu poměru.

Uživatelské testování nového shopu Pilulka.cz – Jan Kvasnička

Honza Kvasnička podrobil testování nový e-shop Pilulka.cz, který můžete jako affiláci už několik týdnů propagovat přes CJ.

Vytkl mu:

  • zmatečnou navigaci,
  • filtraci produktů,
  • umístění konkurenčních výhod,
  • objednávkový proces.

Na přednášce byl i provozovatel daného shopu, který se zavázal, že většinu výtek zapracuje a snad se můžeme těšit i na případovou studii.

Jagoda a selfpromo projektu Slevovékódy.com

Osobně mi styl přednášky a hlavně obsah nesedl. Prezentace čísel byla poměrně zmatečná a nejsem si jist, jestli přednáška byla přínosná pro affiláky. V hlavě mi utkvěla jen informace o využívání kampaní a kuponů po výplatě, kdy máme největší šanci na úspěch – podobnou radu jsme dostali i od zástupce Zoot.cz.

Jak nastavit affiliate program od začátku naplno – Petr Baloun

IMG_9854

TOP affilák módy nám ukázal, jak postupoval při tvorbě affiliate programu pro vlastní e-shop Velkésamolepky.cz. Co je klíčové před spuštěním celého affilu?  Mějte vypilovaný e-shop, který dobře konvertuje!

Dalším krokem je výběr vhodné affiliate platformy (sítě versus řešení třetích stran), pokračujeme přes vhodné materiály pro partnery (odkazy, bannery, iframy, předpřipravené e-maily, otestované PPC inzeráty, XML feedy, …) a nakonec nastavení motivačních provizí a popřípadě soutěží.

Ty se dost vyplácejí například u Affilnetu, kde jsou velkou motivací pro zapojené affiláky. Petr se pozastavil nad tím, že partneři neměli z počátku o jeho kampaň vůbec zájem. Až zvýšení provizí a jejich sjednocení (nižší provize měl pro cashback a kuponové stránky) mělo za výsledek zvýšení zájmu o kampaň a příchod desítek nových partnerů. Petr přinesl také velmi zajímavé reklamní prvky, které jsem neměl možnost u nás zatím vidět:

  • generátor unikátních XML (na základě šablony si můžete vytvořit vlastní popisky a vygenerovat XML feed),
  • velmi kvalitní generátor bannerů (hodně nastavení, každý partner může mít unikátní bannery pro své téma),
  • rotátor názorů a zkušeností klientů (iframe).

Jak vypadá stránka, kterou uživatelé a vyhledávače milují od Pavla Ungra

IMG_9861

Vypilujte svou landing page, aby vás všichni milovali – zaměřte se na URL, titulky, meta popisky, obsah, vhodná multimédia, interní prolinkování a nakonec strukturovaná data. Právě ta (jinak označovaná jako microdata) mohou výrazně pomoci s proklikovostí v organickém vyhledávání Googlu (Seznam si s microdaty moc netyká).

Pokud nevíte, jak s mikrodaty začít a používáte WordPress, vyzkoušejte plugin WP Social SEO booster (moje rada – to na přednášce nezaznělo). Z Pavlovy přednášky jsem si také poznamenal tip ohledně sklik pluginu pro prohlížeč Chrome, který vám zpříjemní práci s analýzou KW.

Affiliate v TELCO segmentu – Gorila Mobil

Zajímavou alternativou ke klasickým partnerským programům je nový virtuální telefonní operátor Gorila. Cílovou skupinou jsou především mladí (dobře se na ně bude cílit pomocí FB Ads), kteří se chtějí vymanit zkostnatělým hnátům tradičních operátorů z „Velké trojky“.

V průběhu přednášky se otevřela debata mezi affiláky a provozovatelem na účet výše provizí – při úspěšné konverzi (dobití bezplatní SIM karty) dostane affilák jednorázově 50-90 Kč. Nechám na vás, jestli je to pro vás výhodné, či ne. Výše provize byla obhajovaná náročností TELCO segmentu při akvizici zákazníka.

PPC pro affiláky v podání Petry Větrovky

IMG_9871

Affiláci nemohou v PPC konkurovat velkým firmám, protože nemají tolik peněz z prodeje. Musí si tedy vyhrát s optimalizací. Testujte texty a tvary zobrazovaných URL. Když budete jeden inzerát optimalizovat a optimalizovat (klidně i 100x), možná najdete svého jednorožce… Tedy inzerát, který za málo peněz dělá hodně muziky.

Osobně jsem už na několik takových jednorožců narazil. Obvykle se jednalo o vzácnou kombinaci skvělé a optimalizované landing page přímo pro netradiční a vtipný inzerát v kombinaci s levným KW. Není to jednoduché, ale i v dnešní době se na jednorožce dá narazit.

Dalším tipem je remarketing, s kterým čeští affiláci moc nepracují – využijte ho například pro lead gen weby – zacilte remarketing na ty, kteří ze stránek odešli a nedali vám „lead“.

Můžete ušetřit peníze a neotravovat uživatele reklamou, která je nezajímá. Toto byl pro mě zajímavý poznatek, remarketing jsem používal přesně naopak a moc mi nefungoval (i pro relativně malou návštěvnost). Naopak vyčlenění zákazníků, kteří u mě byli a nekonvertovali, nebo ještě lépe byli a udělali konverzi, ale ta byla zamítnuta, tomu dává úplně jiný rozměr.


Pokročilé funkce v Google Analytics na míru affilákům

IMG_9874

Jan Tichý dobře věděl, kdo je jeho publikum. Věděl, jaké problémy řeší, takže se řešila jen praxe. Ukázal nám, jak máme sledovat odchozí odkazy z webu a napojení affilu na Google Analytics (cíle, hodnota konverze a import transakcí).

Další užitečnou funkcí (pro provozovatele partnerských programů) je zjištění posledního zdroje, který byl před konverzí – využívá se zde klasického atribučního modelu. I samotní affiláci mohou využít tuto metriku, ale mohou ji měřit jen u svých lead gen webů – mnoho e-shopů vám totiž těžko nechá u sebe konverzní pixel.

Jan svou přednášku zacílil na obě publika (partneři a inzerenti). Na konci jsem se ho zeptal, proč Analytics neumožňuje upravovat cenu konverzí (pokud se jednalo o storno, vratku nebo se schválila pouze část konverze), což je zásadní problém a Analytics se díky tomu nedají používat ke kvalitní analytice jak e-shopů, tak lead gen webů.

Odpověď se strefovala do špatného návrhu Analytics a také jeho robustnosti. Cena konverze se používá v mnoha reportech a díky tomu, že by byla tato položka editovatelná, mohlo by to významně zpomalit rychlost Analytics.

Překvapení na závěr

Na závěr čekal všechny v partnery v sále nečekaný dárek. Projekt sFinance.cz (jeden z největších finančních srovnávačů) spouští affiliate kampaň v rámci sítě CJ.com na všechny své kategorie. Je připraven na iFrame a API spolupráci.

Většina partnerů byla z této kampaně velmi nadšená a v průběhu after párty pak navazovali s inzerentem postupně spolupráce (já jsem samozřejmě také nechyběl). Tohle je záležitost, která u mě affiliate konferenci posunuje na nejvyšší žebříček marketingových akcí v ČR. Nejenže se dozvíte zajímavé informace, ale můžete navázat konkrétní obchodní vztahy a realizovat spolupráci, které by vám jinak zabraly týdny či měsíce složitého vyjednávání.

Afterpárty

Na konferenci bylo dle nás méně posluchačů než minule, ale nijak to nepokazilo afterpárty v baru kina Atlas. Decentní večeře, pivo a víno co hrdlo ráčilo a hromada zkušených affiláků na jednom místě. Pro mnohé šlo o náhradu pravidelného affiliate čtvrtku, který se tento měsíc nekonal kvůli konferenci. V červnu se však pokračuje!

Zhodnocení a tipy na příště

IMG_9881

 

Změna koncepce celé konference rozhodně nebyla na škodu, ale chyběly nám workshopy, které by prohloubily praktické využití například PPC, e-mailingu, A/B testování.

Tedy něco, co by affilák na konferenci vyzkoušel a večer (či pro mnohé druhý den) mohl doma aplikovat na svých webech. Tohle je za nás hlavní tip na příště (a možnost využít vedlejší malý sál). Sedačky byly velmi pohodlné a v sále bylo akorát teplo oproti dřívějším konferencím, kde byla místy zima a pak zase teplo.

Množství lidí pro tento typ akce by bylo dobré držet mezi 100-150 lidmi, zajištění akce bylo výborné a jídlo a občerstvení bylo dostupné po celou dobu konference až do nočních hodin. Hostesky byly více než pohledné a čekal nás také zábavný program v podobě představení 7. násobného mistra světa ve footbagu s možností zapojení se.

Příští affiliate konference bude na podzim 2. října, pokud máte zájem ovlivnit strukturu a obsah této super akce, zapojte se do skupiny na LinkedIn a pošlete své tipy, co se vám líbilo, nelíbilo a koho byste chtěli slyšet. Nezapomeňte si také projít hashtag #affiliatekonference.

Byli jste letos na affiliate konferenci a jak se vám líbila? Případně plánujete návštěvu listopadové affiliatekonference?

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. Honza

    Za mě tedy v porovnání s 3. ročníkem, který jsem měl možnost navštívit byl tento ročník o dost horší. Ať už výběrem přednášek, kdy jsem vlastně platil za to, abych si poslechl reklamu na něčí produkt / službu, tak kvalitou prostor.
    Za nejhorší považuji přednášku kvazi-Jagody, protože čísla ani věty nedávaly smysl.
    Gorila Mobil a tarif pro 15+ leté – nevím, jestli je to něco čím se chlubit. Dokud jsem jako rodič za své potomky právně zodpovědný, tak se nebudu moc tvářit na to, že si mohou uzavírat smlouvy.
    Za přínosné považuji přednášky Petra Balouna, Petry Větrovské a zbývajících nezmíněných.
    Za mě tedy OK, ale bývalo to lepší.

  2. Jan

    Chtěl bych se zeptat, jak je možné se do programu SFinance zapojit? Nebo je to jen VIP spolupráce pro účastníky Affiliate konference? V CJ.com se mi kampaň nepodařilo najít.
    Díky

  3. Honza

    Díky za opravdu podrobný popis konference a vložené slidy. Pro toho ,kdo se nemůže zúčastnit je to skvělý materiál pro další zlepšení se.

Napsat komentář