5. Jak jsme stavěli affiliate program Econea – Provoz programu

V minulém díle našeho „reality-seriálu“ jsem vám popsal, jak jsem pro Affil.Econea.cz hledal první partnery. Základní minimum by měli splnit téměř všichni. Ale jak hledat další a další partnery? A jak se věnovat těm stávajícím?

Jak ještě lépe hledat nové parťáky

V minulém díle jsem v části pro pokročilé promo programu zmínil hledání partnerů u blogerů a magazínů, které oslovují vaší cílovou skupinu. Pokud víte, komu máte vaše zboží prodávat, vaše cesta bude vždy jednodušší. Hlavně nikomu netrvďte, že vaším zákazníkem každý. To je cesta do horoucích pekel.

Doufejme tedy víte, kdo jsou vaši zákazníci. S vaším zbožím se jistě pojí nějaká tematika. S Econea.cz se táhne malý, ale výrazný alternativní segment eko, bio, šetření přírody a úspor v domácnosti. Takže jsme začali oslovovat postupně menší i větší blogy, které publikují články, které pravděpodobně budou souznět s naší cílovkou.

Víte, proč jsem tento postup zařadil do pokročilejších? Je pracnější, co se týče příprav i práce s těmito partnery, protože nic netuší o affiliate marketingu. Jenže to není na škodu. Mnohdy naopak – jsou rádi za každou možnost příjmu v této velikostně omezené nice.

Rád je učím základy propagace, marketingu a díky tomu, že už mají získanou pozornost naší cílové skupiny, skvěle jim jejich návštěvnost konvertuje. O řády lépe než „kovaným“ affilákům, kteří skákají z oboru na obor a nedokáží danou cílovku uchopit ve svých kampaních.

Péče o stávající partnery

Newslettery s nejnovějšími informacemi o programu jsou takřka nutností – dejte partnerům tipy na nejprodávanější produkty, aktuální trendy, nové funkce u e-shopu. I nové produkty od kterých očekáváte velké prodeje jsou důležité.

Další možností, jak partnery informovat o novinkách, je vlastní sekce na webu, případně uzavřená facebooková skupina – ale zde počítejte s tím, že musíte reagovat rychle. Ostatní vidí, jak reagujete. A když jim nedáte dostatečně rychle zpětnou vazbu, nadšení rozhodně nebudou, protože do vašeho programu investovali nemálo času i peněz.

Osobně každý týden procházím přístupy na Econea.cz z partnerských webů a hledám na nich chyby a možnosti na zlepšení. Ne všem konvertují bannery (je jich málo, ale přesto tací jsou), takže doporučuji nasazení článků s affil linky, upravit grafiku, UX webu, výraznější „call to action prvky“ a další věci.

Rutina

A teď přichází na řadu „rutina“, bez které se neobejde žádný správce affiliate manažer – kolečko, které musíte opakovat. Neustále a neustále – jste mazadlem vašeho affiliate soukolí. Bez vás to nepůjde, tak se zakousněte a stále kolem točte.

Schvalování/stornování konverzí

Jedna z běžných aktivit každého affiliate manažera je správa provizí. Převzal si zákazník zásilku a nevrátil ji v zákonných 14 dnech? Nestornoval ji? Skvělé – můžu schválit provizi. Ale co když ji zákazník stornoval? Nebo nepřevzal?

Tak bohužel partner provizi nedostane – ale je fér mu říci důvod, proč byla konverze zamítnuta. Pokud to vaše affiliate platforma umožňuje (Affilbox třeba ano), doplňte ke stornovaným provizím důvod storna, ať je partner v obraze. Přeci jenom vztah partner – inzerent je založen na důvěře.

Nadstandardem může být to, že do poznámky u objednávky doplníte jaké zboží se přes partnera prodalo – tím mu dáte do rukou silný nástroj na vylepšování konverzí. Když ví, co se přes něj prodává a co ne, může s tím pracovat při návrhu kampaní či úprav na webu.

Vyplácení provizí

Partneři si po překročení hranice 500 kč mohou zažádat o výplatu provizí – stačí vystavit fakturu a nahrát ji přímo do Affilboxu – z druhé strany (admina) si ji stáhnete a předáte účetní.

Snažte se vyplácet peníze co nejdříve – partnerům většinou leží peníze v kampaních, takže když jim rychleji vyplatíte provizi (nejlépe obratem a bez upomínkování), tak je mohou o to rychleji dát do nové propagace.

Také samotné vyplacení provize je pro mnohé partnery motivující. Vidí, že jim na účet dorazily „zlaťáky“ a začnou se více snažit. Sice jen krátkodobě, ale jako jednoduchý stimul to funguje skvěle.

Kontrola partnerů

Kontrola partnerů, jejich kampaní a webů je také klíčová součást partnerské spolupráce. Bohužel ne všichni chtějí hrát dle pravidel (které jste nastolili v obchodních podmínkách a na úrovni fér play) a snaží se používat zakázané techniky, prapodivné zdroje návštěvnosti, případně jen balancují na hraně „grey hat“ a zkoušejí, co jim projde.

Pravidelně (já to dělám každý týden), musí aff. manažer projít přístupy na cílový web od všech partnerů (v případě, že má přístup do analytického nástroje e-shopu), případně jde dle statistik v affiliate platformě – u PAPu je to velmi jednoduché, u Affilboxu ve stávající situaci potřebujete placený doplněk.

prehled-ga-affiliate

V Google Analytics jsem si na přístupy s affiliate parametrem (u affilboxu je v podobě a_box=) vytvořil vlastní rychlo-přehled v Google Analytics.

V základu mám zde tabulkové zobrazení dat a vytvoření spojnice mezi Zdroj/médium a Návštěvami. Doplňkově mám zde i Tržby, abych viděl jak se partnerům daří (ač to vidím i v Affilboxu). Klíčový je zde filtr, který zohledňuje zobrazení jen těch vstupních stránek, které obsahují daný affiliate parametr.

Díky tomu vyfiltruji přístupy od partnerů a vidím vše v jednom přehledu. Je bohužel omezený na počet řádků, takže pro všechny přístupy se podívám do klasických přístupů s daným filtrem.

Tím máme náš dnešní díl za sebou – stejně i celý seriál ze „života“ affiliate programu Econea.cz. Snad se mi podařilo předat své zkušenosti se stavbou partnerského programu, který neustále nabírá nové partnery, konverze přibývají a program i e-shop má rostoucí tendenci.

Jaké je tajemství úspěšného aff. programu? Nabírání nových partnerů, péče o ty stávající, nabírání, péče, nabírání, péče… Stále dokola a dokola. Nezastavit se. Jde to pomalu, ale když máte zajímavý produkt, který cílovka chce, tak stačí jen do tohoto soukolí přidat trochu „affiliate oleje“ a pojedete 🙂

Jak jsme stavěli affiliate program Econea (Struktura seriálu):

  1. Na co si dát pozor do začátku
  2. Příprava podmínek pro partnery
  3. Před spuštěním
  4. Spouštění programu
  5. Provoz kampaně

A to je finito přátelé!

Obchodníci a správci partnerských programů – dozvěděli jste se něco užitečného, co vám ušetřilo čas/peníze, případně budete mít o pár chyb méně, které můžete udělat? Našli jste v mých článcích něco nového? Napište mi do komentářů či na [email protected] – jsem rád za každou zpětnou vazbu 🙂 Ať se daří.

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Napsat komentář