5 tipů jak vybrat správný affiliate program

Pokud jste na úplném začátku, je výběr správné kampaně naprosto kritický problém. Rozhodněte o svých prvních úspěších tím ze tvolíte správný affiliate program. Pokud už jste trošku profilovaný affilák a máte téma určené, je určitě lepší zvolit téma související nebo doplňující se s tím, s čím máte zkušenosti.

1. Zvolte si téma (obor)

Pokud jste narazili na super kampaň, zamyslete se nad jejím tématem. Je to perspektivní téma? Perspektivní a fungující témata obvykle poznáte podle toho, že na ně existuje více alternativních kampaní (to je důležité, pokud nebudete s inzerentem spokojeni, abyste jej mohli nahradit jiným). Téma propaguje více zkušených nebo top affiláků a kampaně mají nastaven zajímavý provizní model.

Některé obory jsou u nás nové a perspektivními se teprve postupně stávají (hry, seznamky, hubnutí). Jak poznat, že budou tato nová témata perspektivní? Podívejte se, co funguje v zahraničí (najděte si UK/USA affiliate síť a zeptejte se manažera, co zrovna letí, některé sítě mají i výpis kampaní, které nejlépe fungují, například CJ.com). Sledujte trendy a problémy státu, pro který hledáte kampaň. V Česku je například velký problém s obezitou…

Dalším přístupem je zvolit obor dle vaší odbornosti. Baví vás cestování a myslíte, že můžete přijít se zajímavým unikátním obsahem? Upozorňuji vás, že pro hodně specifické obory, například chovatelství papoušků, to nebude s nabídkou affiliate kampaní bůhví jak zajímavé. Budete se muset sami snažit oslovovat inzerenty a případně jim vysvětlit, proč by s vámi měli spolupracovat formou výkonnostního marketingu. Z vlastní zkušenosti vím, že práce na začátku bývá následně vykoupena minimální konkurencí.

2. Vyplatí se vám? Analýza ROI

Pokud máte obor a kampaň, která vás zaujala, zjistěte si, zda se vám affil vyplatí. Podívejte se, jaká je konkurence a cena za proklik v nástrojích Sklik/Adwords, zeptejte se inzerenta na konverzní poměr a podívejte se na nabízené provize, případně se zeptejte affil manažera, jak dosáhnout vyšších provizí.

Následně můžete použít jednoduchý vzoreček: CPC (2 Kč za proklik hry) x 100 < konverzní poměr e-shopu (u lead genu pak vašeho webu) x provize (vaše provize). Tento vzoreček by vám měl poradit, jaká je konkurence v oboru a zda jste schopni se dostat na kladná čísla. Čím větší pak bude pravá strana od levé, tím větší bude váš zisk.

Na tento průzkum většina menších affiláků naprosto zapomíná. Top affiláci ovšem dělají tento průzkum hned jako druhý krok, takže by tomu u vás nemělo být jinak.

3. Komunikace

Má kampaň nějakou kontaktní osobu nebo manažera, který vám pomůže? Udělejte si menší test a napište na mail manažera dotazy:

  • Jaké techniky jsou v rámci kampaně zakázané?
  • Můžete mi poskytnout informace, které mi pomůžou zvýšit výdělky (data z jejich analytics, PPC, tipy na tvorbu obsahu)?
  • Jste schopni mi vyrobit reklamní prvky při určitém objemu na míru?
  • A všechno další, co vás zajímá.

Zjistíte tak, zda na druhé straně vůbec někdo je, jak rychle reaguje a zda své práci aspoň trošku rozumí. Já osobně jako affiliate manažer reaguji nejdéle do 1 dne od zaslání podobných dotazů a v drtivé většině do hodiny. Významní partneři pak na mě mají rychlý kontakt – Facebook, Skype, telefon. Komunikaci považuji za důležitější než výši provize. Pokud mám 2 affil sítě, které nabízejí totožnou kampaň, ale u jedné mám odpověď ihned a u druhé čekám týden, je pro mě jasný favorit komunikace.

4. Otestujte kampaň

test-13394_640

Mnoho partnerů najde svou vysněnou kampaň a začíná ihned investovat do tvorby obsahu webu, přípravy vlastních newsletterů nebo reklamních prvků. Jako první krok by měl každý affilák provést testovací konverzi přes reklamní prvek, který budete používat (odkaz, iFrame, banner). Může se stát cokoliv (jste první partner, manažer špatně nahrál nový reklamní prvek) a navíc zjistíte, zda je na straně inzerenta vše technicky zajištěné. Pokud se vám konverze správně započítala, je výhodné se informovat u manažera, zda nemá připravenou landing page, texty, newslettery, prostě cokoliv, co by vám mohlo ušetřit práci (data můžete použít částečně a nevymýšlet kolo). Nebojte se je požádat o newsletter nebo PPC kampaň, která funguje přímo inzerentovi osobně. Sběr informací na začátku bude pro váš další úspěch důležitý.

Osobně se inzerenta/manažera vždy zeptám, zda mi umožní vložení trackovacího pixelu (pokud jeho affil SW neumožňuje postback) a uzpůsobení (vlastní css styl) nebo tvorbu reklamních prvků (vlastní iFrame, bannery). Analytika je extrémně důležitý faktor, a pokud nejste schopni měřit zdroje svých konverzí, nemůžete investovat své peníze do správných zdrojů.

5. Osobní vztah

Mnoho partnerů komunikuje celou dobu pouze formou elektronické komunikace, někteří (obvykle TOP affiláci) používají i telefon, ale pouze několik málo vystoupí z komfortní zóny své pracovny a dají si s manažerem nebo inzerentem schůzku nebo navštěvují akce typu AffiliateČtvrtek nebo AffiliateKonference, na kterou manažeři a inzerenti často chodí. Z osobní zkušenosti vím, že právě osobní vztah s manažery nebo inzerenty vám může zajistit významný růst z hlediska výkonu, máte i lepší páku vyjednat si vyšší provize. Obvykle vám inzerenti jen tak mimochodem u piva řeknou informaci, kterou nepovažovali za důležitou, ale vám může významně pomoci například optimalizovat konverzní poměr. Nebojte se osobního kontaktu, affiliate manažeři a sítě si vás všimnou a budou si vás hýčkat, protože se zachováte jinak než 99 % partnerů.

A jak se vybíráte vhodný partnerský program vy? Líbí se vám podobně laděné praktické články? Za vaše reakce budu rád v komentářích.

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. Marec

    zkušenosti k nezaplacení 🙂 ještě bych přidal něco jako osobní razítko – dělat to, co je mi blízké nebo tomu rozumím… to jde práce dvakrát tak rychle od ruky 🙂

Napsat komentář