Mé poznámky k email marketingu (+ zkušenosti)

Od spuštění projektu PestryJídelníček.cz v listopadu 2014 se poměrně dost intenzivně zabývám email marketingem a průběžně si doplňuji vědomosti. Tento článek vznikl proto, abych si dal dohromady jednotlivé poznámky (bohužel nejsou ozdrojované). Tento článek berte opravdu jako mé poznámky a nejedná se o žádnou „case study“. Jednotlivé body pro vás mohou být užitečné, já se k nim v průběhu času vracím a čerpám z nich.

Historie

Pro projekt jsme nejdříve využívali řešení PHPlist, které je dostupné zdarma a můžete si jej v kombinaci se slušným SMTP rozběhnout sami. Na PHPlistu jsme vydrželi cca 3 měsíce a poté jsme zakoupili licenci na Interspire (z něj vychází český smartemailing). U tohoto řešení jsme zatím zůstali, nabízí mnohem lepší statistiky, autorespondery, split testy a různé další vychytávky, které oceníte, pokud řešíte email marketing na trošku vyšší úrovní (segmenty, triggery, atributy, dynamický obsah, …)

Začátek

Pokud chcete začít s legální rozesílkou mailů je potřeba se pomocí tohoto formuláře zaregistrovat na ÚOOU. Pokud se chcete vyvarovat problémů, je nutné si u každého kontaktu uchovávat tyto údaje:

  • email
  • čas přihlášení
  • IP adresa
  • zdroj odkud kontakt pochází (url webu, kampaně)

Velmi zajímavá a přínosná přednáška na Affiliate konferenci od zástupce UOOU:

Čím více informací o kontaktu získáte, tím lépe pro vás. U každé rozesílky je pak nutno pamatovat na to, aby splňoval několik základních požadavků:

  • funkční a platný e-mail, ze kterého emaily rozesíláte
  • možnost jednoduchého a okamžitého odhlášení odběratele z vaší databáze
  • jasně definovaný odesílatel e-mailu (subjekt, kontakt a fyzická adresa v patičce)
  • označení emailu, že se jedná o obchodní sdělení

Nyní zmiňované poznámky:

  • A/B testy jsou naprostý základ, pokud je váš SW neumožňuje, okamžitě jej opusťte
  • Naprosto nutná je funkční responzivní šablona
  • V každém emailu je mít ideální 1 CTA
  • CTA: dozvědět se více, získat zdarma, zajímá mě, to vám zvedne CTR, strašit tlačítkem koupit se příliš neosvědčilo,  CTA prvek mějte do 300px z horní části emailu, aby byl ihned viditelný, když je delší text mějte klidně 2 CTA, ale emaily udržujte spíše kratší
  • uvítací email využijte na maximum má obvykle nejvyšší openrate (u nás přes 90%) – poděkování, informace uživatele co jej čeká, navázání užšího vztahu, prokliky na další obsah
  • frekvence emailů velmi často se uvádí tato tabulka:

Čas od přihlášení Frekvence

  • 0 – 30 dnů: denně
  • 31 – 90 dnů: 3 x týdně
  • 91 – 180 dnů: 1 x týdně
  • 181 + Days dnů: 1 x měsíčně

My používáme podobné schéma pro autorespondery, ale je to schéma pro projekty, které mají opravdu co říct a spoustu hodnotného obsahu.

Ohledně nejlepších časů a dnů pro rozesílky je potřeba hodně experimentovat. Záleží na mnoha faktorech. Z každého zaručeného návodu jsem zjistil naprosto rozdílné informace, někteří doporučují, že ideální rozesílka je od 15-20 hodin, jiné tvrdí, že je top open rate o víkendu v 6, a 14 a 19 hodin. Strašně záleží, jaký obsah posíláte pro informační emaily, prodej produktů a prodej služeb je to naprosto rozdílné. Taky hrají obrovskou roli okolní vlivy (sezóna, počasí, velké akce, svátky, prázdniny). Nedá se tedy říct, kdy je nejlepší čas, je třeba to otestovat.

science-of-social-timing-part-2

  • Předměty – alchymie sama o sobě testoval jsem různé verze s ikonkami (♥,✔, …), grafickými prvky ( █▬█ █ ▀█▀), chybou (POslední šance získat), urgencí a časovou omezeností (Nebuďte poslední, kdo to zjistí), sezónností (Zhubněte do tohoto léta do plavek) a různé kombinace se čti mě, více informací na konci. Opět nejde říct, která z těchto variant fungovala nejlépe, vždy fungovala chvíli, ale pokud to přeháníte, lidé si zvyknou a emaily se stále stejnou podobou je začnou unavovat. Proto je třeba často variovat pro jednorázové rozesílky. Co funguje naprosto výborně je uživatelský obsah v předmětu (oslovení 5.pádem – Petře, jak se dnes máte?, regionální údaje – Jste v Olomouci? Něco pro vás máme…, apod). Další slova, která jsem testoval a měla nějaký vliv na opet rate: Máte 1 novou zprávu, Upozornění, Kup jeden a získej jeden zdarma, Úžasné, Nej nej nej nej nej nej, Speciální a otázky v předmětu: Nemůžeš, Nechceš, Nedokážeš, …? Doporučuje se, aby byla maximální délka 35 znaků (vejde se pak i na mobilní display). Bez vykřičníků a kapitálek.
  • Variace odesílatele – přidání jména (Blanka z PestryJidelnicek.cz), pouze název portálu (PestryJidelnicek.cz), znaky (Blanka ❤ PestryJidelnicek.cz), nějaký vliv to má, ale četl jsem, že je lepší udržovat konzistentního odesílatele i z důvodu grupování emailů. Tady budu rád za názor odborníka
  • Preheader – kriticky důležitá věc, často zde lidé používají obecný text na odhlášení. Přitom je nutné s tím pracovat podobně jako s předmětem s tím, že máte větší rozsah.
  • Doporučená datová velikost emailu větší než 200kB (často pak unikne smap filtru) – toto nepoužívám pro autorespondery, ale jednorázové rozesílky (přidáním obrázku do přílohy). Zatím nemám důkaz toho, zda to funguje. Budu rád za komentář.
  • U obrázků mít ALT textu (font-size nastavit větší)
  • Copy emailu je kriticky důležité a je potřeba s ním také pracovat
  • Responzivní emailová šablona je naprostý základ
  • Moderní je používat gify v mailu – občas jsem využíval gify, ale nezdá se mi, že by měly výrazný efekt na CTR (http://app.getresponse.com/archive/getresponse_free_trial/-1000-Accounts-50-Off-and-Free-List-Building-Program-108707301.html?e=&u=UDp)
  • A/B testy pouštějte na: čas a den v týdnu, předmět, odesílatele, preheader, obsah (obrázkový, textový)

Co mi v interspiru chybí?

  • rozesílka na non openers
  • chytřejší triggery a událostmi řízené emaily
  • A/B testy na autorespondery

[Tweet “Zajímavé poznámky k email marketingu na #affilblog”]

Pokud víte, jak řešit problémy, na které jsem narazil, budu rád za reakci v komentářích. Pokud by vás zajímaly i další poznámky do budoucna, ozvěte se v komentářích, zda to má smysl sepisovat a dávat public:)

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. Petr

    Diky za zverejneni,procetl jsem to cele,neco se priucil. Urcite ma smysl podobne poznatky zverejnovat i dal.

  2. Loris

    Ještě by mě zajímalo, jak je sběr informací pro emailing řešen ve wordpress? Některý plugin umí zaznamenat tyto informace?

    • František Szabó

      pluginů je obrovské množství třeba MailPoet.

  3. Ondřej Martinek

    Díky za poznámky – o existenci preheader textu jsem věděl, ale nenapadlo mě, že má až takový vliv 🙂 čím více nám řekneš, tím více budeme nadšení :)) Díky

  4. Petr

    U odesílaných emailů musí být uvedené i moje celé fyzické jméno a fyzická adresa?

    • František Szabó

      Myslím že ano, ale spousta lidí to řeší tak že přidá Své jméno/Název firmy a IČ. Ale my pro jistotu uvádíme i celou adresu firmy.

      • Petr

        Aha, díky. Já právě chtěl rozesílat newsletter jménem webu. Nechtěl jsem tam tahat své jméno, ale hlavně soukromou adresu (jelikož pracuji s affiliate na živnost, nemám firmu). Ale asi to budu muset přehodnotit 🙂

  5. Petr

    Jen otázka. Když se registrujete u UOOU, tak přijde vám poštou rozhodnutí o registraci, to registrační číslo, nebo něco? Díky

    • Martin

      Mně přišel pouze potvrzující email o registraci, cca 5 dní po odeslání formuláře.

      Toť vše, žádná pošta ani datová schránka se nekonala. 🙂

  6. Radek

    Jako službu pro veřejnost se to asi nechystáte spustit, co?

  7. Petr

    Mas nejake postrehy ohledne responsivnich newsletteru? Vyplati se to vubec resit v ramci emailoveho marketingu?

  8. Daniel Hanuš

    Díky za to. Cením takové články. Jenom otázka: Regiatrujes se pro každý projekt do toho úřadu ochrany… Nebo jen jednou na tvoje jméno.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *