Co může ohrozit váš affiliate příjem?

Vždy jsem chtěl docílit stabilních affiliate příjmů, ale čím déle se affiliate zabývám, tím více se začínám smiřovat s tím, že je to velmi složité, ne-li nemožné. Snažíte se ze všech sil a nakonec dosáhnete vytouženého milníku v příjmech. Přijde nějaká událost a najednou spadnete opět na hubu a začínáte znovu. Uvedu pár příkladů, co se může stát s vašimi affiliate příjmy, na co se připravit a co můžete dělat, abyste zmírnili neblahé následky těchto situací.

1. Změna podmínek inzerenta nebo ukončení kampaně

Několikrát za život se mi stalo, že inzerent radikálně změnil podmínky partnerského programu (obvykle k horšímu) – nižší provize, změna reklamních prvků (ukončení API), nižší cookies. Občas se také stane, že partnerský program přestane vyplácet provize nebo zkrachuje celý e-shop (MT-nábytek.cz). Počítejte s tím a raději vyhledávejte segmenty, které nabízí více partnerských programů s podobnými podmínkami.

2. SEO průser

Zažilo to už mnoho známých affiláků a provozovatelů obsahových webů. SEO traffic nádherně roste, už si určujete další milník, který ohledně příjmů pokoříte – a najednou přijde Google/Seznam update v nejméně vhodnou chvíli. Přicházíte o významnou část trafficu (v horším případě o veškerý) a s ním související příjmy.

Několikrát jsem to zažil i já: Google mi svým zvířátkem sestřelil pár navštěvovaných katalogů a XML generovaných webů (od té doby tyto projekty s menší přidanou hodnotou nedělám), ale bohužel se mi stalo i to, že mi ze Seznamu na rok vypadl velmi kvalitní obsahový web. Nikdo netušil proč, a po roce se web z ničeho nic vrátil na top pozice bez nějakého většího přičinění. Pokud stavíte své weby na trafficu z vyhledávačů, počítejte s oběma variantami.

Většina lidí vám poradí zaměřit se na 1 web, ten budovat a soustředit se jen na něj. To je samozřejmě nádherná představa, a pokud máte více zdrojů trafficu mimo SERP, je i možná. Pro klidnější spaní ale volím variantu budování více, tedy alespoň 2 kvalitních obsahových webů. Weby se mohou doplňovat nebo být částečnými obrazy (pozor v žádném případě nesmí kopírovat obsah ale pouze KW, které pojmou z jiného pohledu).

3. PPC drahota

Počítejte s tím, že cena jakéhokoliv placeného trafficu bude v čase růst. Tím, jak se zvyšuje počet a zájem inzerentů, roste i tlak na cenu reklamy. Osobně používám placené kanály FB, Sklik, Adwords a Bing. Cena některých KW vzrostla tak významně, že jsem musel i dlouhodobě fungující kampaně úplně vypnout nebo značně omezit.

Hledání prostoru pro affiláky je čím dal těžší. Měl jsem měsíce, kdy jsem na FB proinzeroval statisíce a nyní mám problém proinzerovat desítky tisíc, protože se reklama z hlediska ROI už nevyplácí.

Zapomeňte na to, že když naleznete super výdělečnou kampaň, že vám přežije navždy. Práce s placeným trafficem je dlouhodobá a finančně náročná, navíc s nejistými výsledky. Zastávám ale názor, že každý affilák by se s touto tématikou měl seznámit a měl by být schopen si spustit vlastní kampaň. Lépe dříve než později, kdy ceny inzerce mohou být už tak vysoké, že si žádnou kampaň nebudete moci dovolit financovat. 🙂 Spíše počítejte s životností v řádu měsíců (Adwords, Sklik, Bing) nebo dnů (FB). V nakupování PPC radím co největší diverzifikaci na různé kampaně a zdroje trafficu pro vykrytí častých výkyvů.

4. Server fail

Nedávno se kamarádovi stala opravdu hrůzostrašná příhoda se smazáním jeho webu z hostingu (pravděpodobně nějaký hardwarový problém) s tím, že u svého tarifu neměl zaplaceny zálohy a přišel tak o veškerá data a weby, které zde hostoval. Tohle může být pro mnohé konec podnikání, a přitom stačí používat více hostingů a uchovávat si občas zálohy k sobě nebo do cloudu (prostým copy/paste nebo nějakou sofistikovanější metodou).

5. Legislativní změna

Nedávno proběhla legislativní změna v oblasti spotřebitelských úvěrů, která měla výrazný vliv na schvalovatelnost a výtěžnost leadů (další info zde). Také klade mnohem vyšší požadavky na provozovatele webů s finanční tématikou (týká se nejen půjček, ale také kreditních karet, konsolidací nebo hypoték). Affilák se může bránit pouze tím, že se nebude zaměřovat pouze na jednu tématiku nebo bude provozovat weby také v zahraničí. O tomto tématu jsem se více rozepsal v článku zabývající se diverzifikací.

Tyto záležitosti jsou pro mě z hlediska stability těmi nejvýznamnějšími. Affiliate je podnikání jako každé jiné. Nic nemáte garantováno. Obvykle nemáte s inzerenty smlouvu, kde vám každý měsíc platí fixní výplatu jako v práci, bez ohledu na výsledky. Můžete mít nádherné příjmy z affilu, ale nikdy neusněte na vavřínech, protože nic není jisté ani stabilní. Buďte ve střehu a neustále pracujte na tom, aby vaše příjmy nemohla ohrozit jedna z výše zmíněných katastrof a věřte, že nějaká dřív nebo později přijde. Snažte se být připraveni a její následky nebudou tak drtivé.

Závěrem uvedu 2 příklady affiláků, kterým se zatím nepovedlo udržet své příjmy, i když se původně zdály velmi pěkné.

Děkuji za pozornost, a pokud vás napadnou jiní affiláci do seznamu, uveďte je do komentářů (autoritativní odkaz included). 🙂

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. Adam

    Ono z celého článku mi vyplýva iba jedno jediné poučenie, že netreba zaspať na vavrínoch keď už človek niečo dosiahne a treba makať a rozvíjať sa ďalej a ďalej.

  2. Radek Strouhal

    Předně, díky za odkaz 🙂

    Nedávno jsem si uvědomil můj neúspěch taky, i když jsem potřeboval menší časový i pracovní odstup. Uvědomil jsem si, že od té doby, co “skončil” půjčový affil v ČR spadly moje příjmy tak nízko, že jsem si dokázal sotva vydělat na pronájem. Měl jsem sice nějaké peníze z prodejů webů, ale nevydrželo by to na dlouho a nakonec bych musel snad i do práce.

    Druhým důvodem bylo pak to, že už jsem neměl chuť začínat zase od začátku. Asi by to nebyl start úplně z ničeho, ale než bych se dostal na slušný příjem, tak by to trvalo a kdoví, jestli bych do té doby stíhal splácet účty.

    Na affil jsem ale úplně nezanevřel, jen to teď není priorita. Můj plán je teď to, že udělám web pro hotel kde pracuju a za každou rezervaci, která přes ten web projde, dostanu provizi, takže takovej částečnej affil to pořád bude 🙂

  3. Ota

    Dobrý den .-) , chtěl jsem se prosím zeptat jestli mohu mít odkazy a bannery i na svých stránkách na webnode,cz i přesto že jsem si je vytvořil zdarma a neplatím nic za jejich služby a také jestli musím odvádět daně z příjmů z affilu , nebo jak to vlastně funguje ?.-) … – je to tak že do 30 000 ročně nemusím nic odvádět nebo musím založit živnost a pak dělat účetnictví každý měsíc ? .-) – vůbec se v tom nevyznám předem díky za rady .-) …

  4. Happy

    Skvělý článek, přesně zmíněné věci jsme zažili.. Nejhorší to bylo, když Google dělal březnový UPDATE.. Všechny pozice jsme ztratili.. V současné době pracujeme na více projektech, aby výpadek příjmů nebyl tak razantní.

Napsat komentář: František Szabó Zrušit odpověď na komentář