Rozhovor: Radek Strouhal (affiliate partner)

Radek je známý český affilák specializující se na finanční tématiku a SEO traffic. I když s ním před nedávnem vyšel rozhovor rozhodl jsem se jej znovu kontaktovat a podrobnějí probrat jeho affiliate zkušenosti. S Radkem se znám již delší dobu a jako jeden z mála se nebojí publikovat své know how a dávat konkrétní příklady a návody (což je ojedinělá situace).

1. Ahoj Radku, kdy jsi s affilem začal a jak vypadal tvůj první web, který ti udělal konverzi?

S affiliate jsem začínal asi v 17ti letech, kdy jsem zkoušel mikrostránku pro budíky Clocky, tenkrát to zrovna frčelo a byli tam i slušné provize (myslím že stovky kč za prodej). Web jsem prodal Pepperosovi (Josef Řezníček), ale pořád funguje na adrese clocky.liver.cz. Jak můžete vidět, šlo jen o několika stránkovou produktovou affil page.

Zhruba ve stejném období jsem zkoušel affil i formou dropshippingu s eshopem vychytanehracky.cz, kdy jsem dělal přeposílání přes uzasne-darky.cz. Tenkrát jsem ale neměl zkušenosti s UX a vlastně jsem neměl o affil prvcích a struktuře affiliate webů žádné info.

2. Uvádíš 2 různé disciplíny – affiliate a přeposílání, která z nich je ti blíže a proč?

Teď už rozhodně affiliate. Přeposílání jsem tehdy jen zkoušel a už bych se k tomu nevrátil. Myslím si, že dropshopy mají hodně omezené možnosti a je to často jen o tom, že se dělají duplikáty původních eshopů. Klasické affil weby se podlě mě snadněji škálují, můžete se víc odlišit, nemusíte se spoléhat jen na jednoho poskytovatele a affiliate prvky lze využívat i na méně tématických webech. V případě dropshopu jsem se o web musel starat jako by šlo o můj eshop, ale provize tomu neodpovídaly a nikdy jsem se tam nemohl stát jedničkou – vždy tím byl obchod dodavatele, který byl o krok napřed, nastavoval si ceny, využíval stálých zákazníků a opakovaných objednávek atd.

3. V některých příspěvcích na blogu jsi uváděl i své měsíční příjmy, myslíš že bys mohl dát dohromady příjmy z affilu za jednotlivé měsíce v roce 2014. Jaké kampaně a affiliate programy ti nejlépe konvertovaly a které jsou tvé oblíbené?

  • Leden – 17 000 Kč
  • Únor – 7000
 Kč
  • Březen – 17000
 Kč
  • Duben – 12000
 Kč
  • Květen – 61000
 Kč
  • Červen – 28000 Kč
  • Červenec – 38000
 Kč
  • Srpen – 38000 Kč
  • 
Září – 52000
 Kč
  • Říjen – 17000
 Kč
  • Listopad – 9000 Kč
  • Prosinec – 4000 Kč

V minulém roce se mi hodně líbila kampaň na Kredito24 půjčku od espoluprace.cz, která už tam ale bohužel není. Ta mi během prázdnin a září vydělávala slušně a konverze tam byli asi nejlepší. Hned na druhé místo bych pak dal nejspíš kampaň na Perfect Money půjčku od Nejprovize.cz.

Zkoušel jsem propagovat Kredito24 a Zaplo půjčku přes Pay4results. Bohužel jsem tam posílal málo trafficu a vůbec jsem neměřil, odkud lidé chodí, takže nevím, jak dobře to konverzuje, ale nebude to tak dobré, jako u eSpoluprace. Nejradši spolupracuji se sítí Nejprovize.cz, peníze jsou tam nejrychleji a komunikace byla vždy bez problémů. Navíc nabízí půjčku, která se u nás drží už dlouho a není tak potřeba pořád sledovat změny a měnit iframy.

4. Jaké jsou tvé náklady na affiliate, co vše si děláš sám a co outsourcuješ? Proč nepoužíváš placené kampaně?

Většinou se snažím dělat s minimálními náklady, takže jsou to jen domény, pár multihostingů u Wedosu a občas nákup nějakých odkazů, to dělá ale tak do 1500Kč/měsíčně. Většinu věcí si dělám sám, outsourcing dělám minimálně – mám jen textaře na reklamní články, ale tvorbu affil webů i obsah dělám sám.

PPC ani mailing nevyužívám, neumím to tak dobře jako SEO a než bych se to naučil, stálo by mě to peníze a čas. Díky mojí základně webů mi vychází výhodněji SEO, tam můžu začít i s minimálními výdaji, stačí mi vlastně jen doména. Dalším důvodem, proč nevyužívám jiné kanály je to, že ještě nevyužívám celý potenciál, který v SERPu je.

5. Všiml jsem si že často využíváš jiné domény než .cz. Z jakého důvodu a jakou váhu má dle tvého názoru klíčové slovo přímo v doméně?

Začátkem roku jsme s partnerem zkoušeli pár menších leadgen webů na .eu nebo .net doménách, protože to vypadalo, že pro Seznam má KW v doméně docela váhu a .cz domény už volné nebyly. Během roku se ale situace změnila a dnes už ta váha podle mě tak silná není. Dalším důvodem pak bylo to, že .eu domény jsou u Wedosu levnější než .cz a investice do nich tak byla menší. Ale teď registruji hlavně .cz domény, pokud je daná varianta volná.

6. Uvádíš že provozuješ weby s partnerem. Proč ses rozhodl pro spolupráci s partnerem? Kdo to je a vidíš v tom do budoucna smysl?

Tohle byla docela výjimečná situace, většinou pracuji formou onemanshow. Jednalo se spíš o test s kamarádem (jméno nemůžu zmínit), se kterým často affiliate a SEO řešíme a jednou jsme se dohodli, že zkusíme udělat něco spolu. Jednak mě to víc motivuje do práce, mohl jsem využít jeho znalosti z programování a zaměřil jsem se tak hlavně na SEO a mohli jsme oba dohromady využívat odkazy z našich finančních webů.

Spojením jsme tak mohli být silnější a porazit konkurenci. Nakonec to tak tak úplně nevyšlo, jednak kvůli změnám na Seznamu a taky protože jsme se webům přestali po pár měsících věnovat. Teď už je sice necháváme jen pasivně vydělávat, ale pořád tam nějaké konverze jsou. Do budoucna se nechystám pracovat formou partnerství, jen ve výjimečných případech, protože mám radši celý díl zisku. To co neumím nechám outsourcovat, než abych se pak po celou dobu vydělávání o příjmy dělil.

6. Tvojí specializací je SEO, mohl bys prozradit čtenářům 3 konkrétní kroky, které platí na Seznam a na Google? A v čem se tyto vyhledávače liší?

Podle mě teď na Seznam platí hlavně:

  • Onpage SEO – délka textu, použité prvky (obrázky, tabulky, videa..)
  • Odkazy s anchorem (přímo kw nebo longtailové spojení s kw)
  • Podstatné je pak imho také vnitřní prolinkování

U Google je podle mě důležitá:

  • autorita webu
  • historie domény
  • platí zde spíše odkazy z článků než sidewide odkazy
  • funguje zde dlouhobější seo

Weby, které mají jen krátkou dobu živostnosti a využívají různých trendů, překlepů nebo nárazových změn v našeptávači, dělám pro Seznam. Když stavím větší web, tak si dávám větší pozor a snažím se jet spíše na Google (chytám se ale i na Seznamu) a jet spíše čistější metody.

7. Myslíš že má pro affiláka smysl tvořit 2 weby (jeden pro Seznam, druhý Google)? Případně proč?

Já bych to tak dělal jen ve výjimečných případech, pokud bych věděl o nějaké metodě, která (většinou krátkodobě) funguje na Seznam ale u Google bych si jejím využitím mohl pohoršit. Většinou to ale takhle nedělám a snažím se s jedním webem dostat jak na Google tak i na Seznam, je to ale někdy takové balancování mezi využíváním metod pro S a pro G.

8. Co bys doporučil naprostému začátečníkovi, který by chtěl začít vydělávat z affilu? 

Vybrat si kampaň, která je mi blízká, zároveň tam nejsou úplně nízké provize a ví se, že se tam aktuálně schvalují konverze. Zaměřil bych se spíše na jednoproduktovou kampaň, než na propagaci eshopu. Postavil bych specializovanou stránku a na tu bych se zaměřil, ladil ji a učil se na ní. Nebál bych se jít do konkurečních oborů, protože tam je jistota toho, že tam peníze jsou a dá se tam vydělávat (půjčky, povinko, zdravá výživa). Nezkoušel bych nové kampaně, protože tam není jisté, že z trafficu nějaké konverze budou a hrozí tam, že budou snižovat cenu za provizi anebo affil úplně zruší.

9. Nedávno ses pustil do osvětové činnosti ohledně přednášek o SEO, kde využíváš hlavně zkušenosti z affilwebů a eshopů. Proč ses do toho pustil, kdy plánujete další akci a pro koho jsou určeny?

Přednášku jsem měl zatím jednu a šlo spíš o takovou nárazovou akci. Říkal jsem si, že bych mohl někdy o SEO zkusit něco přednést a Marek Hnátek mi hned poslal konkrétní návrh, tak jsem se toho chytil. Šlo spíš jen o takový test toho, zda mám vůbec co říct, jsem schopný přednášek a zvládnu tuhle výzvu. Další akce zatím není v plánu, protože na tom nejsem s časem nejlépe, ale letos by ještě něco dalšího mohlo proběhnout. Přednáška byla určena spíš pro začátečníky, kteří už o SEO něco ví, ale zajímají je informace z praxe a konkrétnější metody při optimalizace pro vyhledávače a také postřehy z praxe.

10. Proč nespolupracuješ přímo s inzerenty bez prostředníka?

O spolupráci často přemýšlím, ale chtěl bych si vybrat partnera, který funguje poctivě a zároveň je dost velký, aby se mi vyplatilo dlouhodobě spolupracovat a mít tam větší obraty. Bohužel bych ale musel nejspíš řešit i nastavování affilu, případně API a to je na mě teď zbytečně složité, protože Nejprovize a Perfect Money půjčka vlastně splňuje moje požadavky a mají už i vlastní systém, takže zůstávám u nich jako klasický partner.

11. Jak vypadá tvůj klasický pracovní den a kolik hodin denně se věnuješ čistě práci?

Většinou nemám pevně danou pracovní dobu, takže vstávám až se sám vzbudím. Asi během půl hodiny po tom už začínám pracovat a pokud nejdu poslat balík na poštu nebo nemám jiné offline povinnosti, zůstávám u pc až do té doby, než jdu spát. Z toho pracuji tak 80% času, takže dělám denně tak 7-12 hodin. Bohužel byli loni měsíce, kdy to takhle nešlo a v prosinci to třeba byly tak 3-4 hodiny práce. Je asi ale potřeba zmínit, že v tom čase dělám na všem zároveň, takže se starám o shop, ladím affil weby, vytvářím nové, starám se o prodej reklamy a dělám i MFA, takže každému druhu monetizace se věnuji třeba jen 1-2 hodiny denně. O víkendech se teď už snažím nepracovat, pokud nejsem úplně ve skluzu, takže to mám úplné volno a snažím se být i offline, jakmile ale začne pracovní den, stává se mým životem pracovní místo, kde mám počítač.

12. Co bys vzkázal čtenářům Affilblogu?

Čtenářům bych chtěl vzkázat, že pokud chtějí vydělávat na internetu přes weby, je affiliate určitě dobrý způsob, jak návštěvnost monetizovat. Pořád je zde místo i pro úplné začátečníky, chce to ale vydržet, makat a neleknout se případných pádů. Vždycky můžete začít od nuly a s minimální investicí, stačí tomu jen dát svůj čas.

Děkuji Radkovi za vyčerpávající odpovědi. Pokud máte jakékoliv dotazy napište je do komentářů a rozhodně nezostanou bez povšimnutí:)

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. Petr Malec

    Nevím tedy zda příjmy z affilu jsou to jediné co Radek má, ale při pracovní době 7-12 hodin denně mít průměrně 25 000 Kč se mi zdá málo. Každopádně Radkovi držím pěsti a jsem rád že se sem tam o nějaké to know-how podělí.

    • Radek

      I pro mě by to bylo málo, affil ale není jediná věc, kterou v pracovní dobu dělám. Ještě mám eshop, který řeším komplet já a nějaké magazíny na Adsense a prodej odkazů, takže affil můžu dělat v průměru tak 2 – 3 hod denně 🙂

  2. Karel Fillner

    Franto, díky za pěkný článek a rozhovor, opravdu není moc affiláků, kteří jsou schopní a ochotní se podělit o konkrétní postupy a návody. Zajímavé srovnání výsledků (postupů) na Seznamu a Google… 🙂

  3. Chodelka Peter

    Radka pozorujem uz dlho, myslim si ze patri medzi sikovnych affilakov ale fakt ma prekvapili tie rozdiely v prijmoch. Jeden mesiac 60k, o par mesiacov 4k, to je neuveritelny prepad. Comu to pripisujes? Nerozmyslas nad tym, ze keby si zaradil aj ine formy propagacie (napr. PPC) tak taketo pady nemas? Inak super clanok, konecne niekto kto sa neboji hovorit o prachoch…

    • Radek

      Hlavním důvodem je to, že vypadla kampaň na Kredito24, díky jsem měl většinu těch lepších příjmů. Pak to ale skončilo a nenašel jsem zatím nic, co by konvertovalo tak dobře a navíc mi začala padat návštěvnost, protože jsem se tomu věnoval málo a hodně času mi sebral e-shop :/

  4. Tomas

    Díky za rozhovor a zajímavé informace. Nejvíce se mi líbí ty metody na seznam a na google, o tom bych mohl číst a sledovat videa pořád. Jinak Kw v doméně si myslím, že má u seznamu stále váhu a řekl bych, že i malou u googlu. Jinak to vnitřní prolinkování jsem docela zanedbával a hned to jdu napravit. Dík za hodnotné tipy a triky.

  5. David

    Ahoj je mozne nekde videt Tve weby na kterych pouzivas affiliate?

  6. Honza

    Ahoj, rozhodně super rozhovor. Zjistit otevřené informace o SEO se vždycky hodí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

5 týdenní emailový kurz o affiliate marketingu ZDARMA

+ bonus PDF brožurka s tipy na linkbuilding vašich projektů