Jak rozjet affiliate projekt?

V dnešním článku se pozastavím nad tématem budování středně velkého affiliate projektu typu PestryJidelnicek.cz. Prozradím vám pár tipů a příběh o tom, jak tenká může být hranice mezi úspěšným a neúspěšným affil projektem.

V dnešní affiliate komunitě často proklamují, že projekty musí být super přínosné, affilák pokud možno musí být zapálen jen do toho jednoho produktu a nedefocusovat se. To je sice pěkné, ale pokud vám nefungují čísla, je to dlouhodobě neudržitelný model. Já nejdříve hledám téma, které funguje byznysově.

1.Nebát se failovat

Na 1 úspěch čekám průběžně 10 neúspěchů. To znamená, že 1 projekt z 10, které jsem kdy spustil, finančně fungoval tak, aby byl dlouhodobě udržitelný. Je to taková drsnější obdoba Paretova principu. Možná jste měli větší štěstí, třeba jako David Eiselt, který byl s CestujLevne okamžitě schopný hitnout správnou tématiku, ale to je spíše unikát. Všechny mé faily ale byly velkým přínosem a vždy jsem se z nich ponaučil. Uvedu pár příkladů:

  • Shopia.cz

V roce 2010 jsem se pokoušel spustit nákupní portál, který by sdružoval různé e-shopy na bázi přeposílání objednávek (podobný princip na jakém dnes funguje Heureka – nákupní košík). Do vývoje jsme s tehdejšími společníky ve firmě dali vyšší statisíce, ale projekt se nikdy pořádně nerozběhl. Byl extrémně technicky náročný (importy statisíců produktů přes XML feedy a jejich aktualizace). Neotestovali jsme si trh a začali tvořit něco, co lidi tehdy nechtěli a ani nechápali.

  • Dropface.cz

Kolem roku 2011 jsem dostal další geniální nápad o síti na správu affiliate kampaní s možností přeposílání objednávek. Byl to poměrně unikání systém – něco podobného tehdy Petr Soukup provozoval na affil.simplia.cz (dnes už neexistující platforma) pro e-shopy, které běžely na jeho vlastním řešení. Byli tam různí dodavatelé/e-shopy, ale síť se nikdy nepodařilo rozběhnout. Shánění partnerů až tak velký problém nepředstavovalo, ale nepřekonatelné pro mě bylo vyjednávání s inzerenty, kteří velmi často vůbec nekomunikovali. Nakonec jsem to zavřel, nebavilo mě to.

  • Linkmonitor.cz

Další směrování vedlo k vlastní SAAS appce na správu prodejů odkazů a článků na vlastních webech. Platforma sloužila a stále slouží k evidenci prodaných odkazů a PR článků, evidenci vlastního portfolia webů a nabídky ceníku, a skrývá také tržiště inzerce. Databázi se mi podařilo poměrně rychle naplnit uživateli, ale nenašel jsem vhodný monetizační model mimo placené členství, které zase negenerovalo dostatečný příjem, aby mohl být projekt dlouhodobě profitabilní. Projekt nakonec nebyl v červených číslech tak jako výše uvedené, ale neviděl jsem tam tu budoucnost a dlouhodobější udržitelnost. Zjistil jsem, že SAAS není úplně něco, co by mi šlo. 

  • Promishare.com

V roce 2013 jsme se spolužáky z vysoké školy dostali revoluční nápad, který vypadal asi takto: „uděláme mobilní appku, teď to neskutečně letí.“ Po delším tápání ve tmě dostal kolega nápad na to, co za appku budeme budovat a bez složitého průzkumu trhu o tom, jak ji budeme monetizovat a dalších podružností, jsme se do toho pustili. Appka se vyvíjela a ladila cca 1 rok a před prázdninami jsme ji s plnou parádou vypustili do světa, abychom záhy zjistili, že si ji moc lidí nestahuje, a když už si ji stáhnou, stejně za ni neplatí. Placený marketing nám také nefungoval, protože celý byznys model nebyl moc domyšlený. Opět jsem zjistil, že spouštět mobilní appky není úplně něčím, co bych chtěl někdy v budoucnu řešit. Je to velmi složitý a konkurenční trh s vysokými nároky na vývoj a náklady na marketing. Další WhatsApp nebo Instagram už pravděpodobně nepostavím a na efekt virality už nikdy spoléhat nebudu. 

2.Spustit minimální produkt

Mojí radou tedy je – vymyslete minimální produkt a ten co nejrychleji spusťte a myšlenku zvalidujte. První verzi projektu PestryJidelnicek.cz jsme měli spuštěnou jen měsíc od doby, kdy jsme si s Michalem (spoluzakladetel) sedli a vymysleli téma a koncept. Nejdřív jsme ladili konverze na webu a funnel. Poté sbírali feedback uživatelů a vystavovali faktury inzerentům. Až za půl roku jsme si najali programátora a začali vyvíjet plnohodnotnou webovou aplikaci s funkcemi. Do té doby to byla opravdu super jednoduchá validace našeho nápadu s minimálním zapojením našeho vlastního kapitálu.

3.Rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem je malý

Rozdíl mezi tím, jestli uspějete nebo ne, může být až hrozivě drobounký. Když jsme spouštěli PestryJidelnicek.cz, první měsíc jsme nebyli profitabilní, ale podle zájmu uživatelů a díky reklamní inzerci jsme zjistili, že zájem o službu je velký. Nakonec přišel Michal s myšlenkou, která spočívala v úpravě monetizačního modelu. Až tento jeden moment, který vyžadoval opravdu drobounkou úpravu stránek, přepnul kampaně do profitu a my mohli nastartovat naši jízdu a růst k více než 1 000 000 registrovaným uživatelům. Mohlo se také stát, že na trh přijdeme moc brzo a nebudou tu správní inzerenti, kterým bychom prodávali traffic. Nebo moc pozdě a už nebudeme schopni nakupovat levnou reklamu.

4.Neseďte dlouho na mrtvém koni

Mrtvý kůň je projekt, který vás stojí čas, úsilí a peníze, ale nepřináší zisk – a co hůř, ani to nevypadá, že by je v brzké době přinášet mohl. Je potřeba si uvědomit, že nejste Mall nebo Tesla, abyste si mohli dovolit léta dotovat peníze z vlastního nebo externího kapitálu. My tvoříme affiliate projekty, které by nám měly přinášet finanční profit a být dlouhodobě udržitelné. Takový projekt musí mít obvykle benefit pro uživatele. Pokud sedíte na mrtvém koni a nepoznáte to, zkuste si promluvit s někým zkušenějším ve vašem okolí a zeptat se ho na názor. Často byste to ale měli poznat sami z čísel a zájmu uživatelů o váš projekt.

Při spuštění úspěšného affiliate projektu si musí obvykle sednout vícero věcí, některé můžete svou pílí a znalostmi ovlivnit, ale jiné, jako je situace na trhu a načasování těžko. Nedávno poznamenal affiliate trh krach e-shopu MT nábytek a jeho velmi profitabilního affiliate programu. To je situace, kterou nemůže affilák ovlivnit. Na druhou stranu se plno affiláků z této situace může poučit a nestavět své příjmy a projekty jen na jednom inzerentovi. Nechte si vyplácet provize průběžně a tlačte na rychlé výplaty. Vše zlé je k něčemu dobré a je potřeba se z toho poučit.

Řekněte svůj příběh

Podporuji iniciativu affiliate sítě Vivnetworks AffiliateProjektRoku.cz, pokud provozujete zajímavý affiliate projekt přihlaste ho a řekněte svůj příběh. A nebojte, PestryJidelnicek.cz do něj přihlašovat nebudeme, takže máte šanci :).

Budu rád za vaše názory a příběhy affiliate projektů (klidně bez URL adresy) v komentářích a také reakci, zda se zapojíte do AffiliateProjektRoku.cz.

Mějte se. 🙂

 

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. Adam Gajdečka

    Spouštím ročně hodně projektů, většina z nich nevyjde. Síla je v tom, že jich vytvořím hodně a vždy se něco chytí.

    Hlavní je prodat či rušit ty projekty, které nevydělávají a nemají ani smysl do budoucna

  2. Ivan

    pestryjidelnicek je tedy monetizován tak, že nabízíte zobrazení reklamy ostatním na daném webu + fb stránce?

    • František Szabó

      1. vlastni produkty
      2. externi partneri
      3. inzerce a affil

Napsat komentář: František Szabó Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

5 týdenní emailový kurz o affiliate marketingu ZDARMA

+ bonus PDF brožurka s tipy na linkbuilding vašich projektů