1. díl tvorby finančního lead gen webu – výběr niky, hledanost a potenciální ziskovost

Dnešním dílem spouštím netrpělivě očekávaný a zbrusu nový seriál o tvorbě výdělečného lead gen webu. Budu čerpat ze svých zkušeností, které jsem za poslední rok získal při budování vlastního lead gen impéria. Věřím že pro mnohé z vás bude seriál velmi užitečný a získáte přístup k informacím a know how o které se nikdo v ČR nechce dělit.

Koncept seriálu

Seriál bude vycházet postupně – jeden díl měsíčně. Celkově bude k dispozici 9 dílů seriálu, čili seriál bude trvat minimálně 9 měsíců. Jaký je důvod toho že bude seriál tak hrozně roztahaný? Velmi konkurenční téma vyžaduje dlouhodobější usilovnou práci, která se začne projevovat a zhodnocovat dle zkušeností nejdříve za 6-9 měsíců. A na to je potřeba při budování podobných lead gen webů ve velmi konkurenční sféře pamatovat! Většina potenciálních affiláků nevydrží a nakonec se spokojí s prodejem odkazů, článků či PPC a vydělá si mnohem méně.

Co je lead gen?

Lead je často používaný pojem v oblasti affiliate, často mě ale zaráží že velké množství affiláků nezná přesný význam tohoto slova. Možná si mnoho z vás neuvědomuje ale lead gen weby vás denodenně oblopují. Jsou mezi nimi o opravdu obrovské portály typu ePoptavka.cz, iPujcky.cz nebo HonzovaHypoteka.cz. Tyto portály na svých webech generují leady, které posléze prodávají jednotlivých firmám (kdo nabídne více získává cenné kontakty). Musíme si uvědomit že mnoho kampaní je orientováno na získánání kvalitních leadů a pokud lead nepovede ke konverzi v určitém procentu případů je možné že s vámi provozovatel spolupráci ukončí. Proto je velmi důležité hledět na kvalitu generovaných leadů a nepokoušet se o spam a další podvody.

Lead: získání kontaktu na zákazníka (osobní informace, tel, email, …), který projevil zájem o službu či produkt. Někdy se v podmínkách kampaně uvádí takzvaný prescorovaný lead, to je ale dle mě pouze o podtyp nebo lépe řečeno restrikci, kdy je lead nějakým způsobem ověřený a validovaný (navoláním) před jeho schválením.

Typy:

  • Jednoproduktový: KonzultaceHubnuti.cz
  • Magazínový: SiluetaDoLeta.cz
  • Agregátor/katalog: FajnPujcka.cz

Sale: zákazník provedl akci a produkt či službu si reálně zakoupil, zaplatil za ni a v zákoné lhůtě ji nevrátil.

Proč lead gen?

Proč vůbec vznikl seriál o lead genu? Je to takový mezník a další vývojový bod každého správného affilákaJ. Nevýhodou klasického affilwebu (viz předchozí seriál) je, že vašim cílem je návštěvníka proměnit na webu v zákazníka a poté jej pošlete na cílovou stránku obchodníka. Je velmi složité takového zákazníka znovu zkonvertovat, jelikož on sám ví kde nakonec nakoupil. Navíc se musíte spoléhat na schopnost cílového obchodníka ohledně optimalizace konverzí, nákupního procesu a landing page webu.

Obrovskou výhodou lead gen webů, je že obvykle návštěvníka nemusíte nikam posílat (často jsou k dispozici widgety, iframe nebo API). Můžete si vybudovat vlastní značku webu s formulářem, na kterou se zákazníci budou v budoucnu vracet, můžete pracovat s klientem (emailing, PPC, dokonce i offline – letáky, billboardy) a všechny vaše akce detailně měřit (vlastní trackovací kódy v objednávkovém formuláři).

Affilákům ubírá konverze nekvalitní tracking, adblock, mobilní affiliate je výrazně omezen (iOs blokuje cookies) a neustále je tu hrozba úplného zrušení cookies (EU cookie law). Lead gen je dle mého názoru budoucnost, dá se aplikovat na velké množství oborů (online i offline). Pro klasické retailové e-shopy může zase fungovat na bázi přeposílání objednávek (SALE).

Výběr tématu a kampaně

Téma finance (půjčky) jsem zvolil záměrně. Vedlo mě k tomu hned několik faktů. Tento segment je co se týče lead genu nejvýdelečnější a nabízí širokou nabídku kampaní. Na druhou stranu patří co se týče konkurence k velmi složitým a to bude v rámci seriálu také jedna z výzev. Chci ukázat že i v silně konkurenčním prostředí se stále dá začít vydělávat pokud máte pevnou vůli, odhodlání a chuť. Na trhu existuje obrovské množství poskytovatelů půjček, já se zaměřil na krátkodobé půjčky z důvodu většího rozsah potenciálních žadatelů a ne příliš odlišné provizi. Podrobněji jsem se půjčkovým kampaním věnoval v tomto seznamu.

Z krátkodobých půjček jsem procházel několik desítek kampaní, chtěl jsem využít ověřeného a stabilního hráče, který vypláci, má kvalitní zázemí a funguje již delší dobu (ideálně nabízí vlastní API). Do užšího výběru se mi dostali v podstatě pouze 2 poskytovatelé – CreditOn a Ferratum. S oběma kampaněmi mám zkušenosti a mnohem lepší výsledky má Ferratum. V krátkosti co mě vedlo k tomu že jsem se nakonec rozhodl pro kampań Ferratum.cz?

  •  jedná se o 1. poskytovatele krátkodobých půjček v ČR
  • 1. affiliate kampaň na krátkodobé půjčky (eSpoluprace.cz)
  • stabilní nadnárodní firma s finančním zázemím a velkým rozpočtem na marketing (včetně affiliate)
  • vlastní API (zasílání leadů z vlastního formuláře)
  • velmi zajímavé provize za nového klienta a taktéž za opakovaného

Musím podotknout že přístup k API získáte (eSpoluprace, AdBenefit) až když začnete generovat stovky konverzí měsíčně. Přístup k API přímo Ferratum není možné získat vůbec (aktálně jsou napojeni – eSpoluprace, AdBenefit, Cresco group a v budoucnu něco připravuje AffilNet). Při výběru kampaně partnera se kterým budete spolupracovat se zaměřte na kvalitu komunikace, služby a jasně definované podmínky spolupráce. Důležitá je také výše provize a rychlost výplat.

Pokud tedy budete v seriálu pokračovat se mnou přesně dle pokynů díl po dílu a chcete využít také kampaň Ferratum (můžete samozřejmě zvolit jiné téma i niku – já budu rád když budete kreativní) a nemáte ještě s lead gen zkušenosti ani žádný zajímavý výkon, využijte dostupné připravené formuláře dle seznamu zde. Můžete si také zkusi zažádat o přistup k API, ale pokud nemáte histori a výkon není pravděpodobné že vám přístupy poskytnou. Pokud chcete zvolit jiné téma (budu jen rád) doporučuji: hubnutí (svět zdraví, naturhouse, andropharmia), pojištění, poptávky, které mají připraveny také podklady pro možnou spolupráci.

 Výběr niky na základě Hledanosti a potenciální ziskovosti

V případě že bychom dělali konkrétní analýzu klíčových slov dostali bychom se na obrovské množství různých variant a long tailů. Záměrně budu volit velmi úzkou a specifickou niku půjčky pro důchodce.

  • Půjčky pro důchodce: hledanost 357
  • Půjčka pro důchodce: hledanost 263

Hledanost je dvanáctiměsíční průměr počtu uživatelských dotazů pro dané klíčové slovo ve Vyhledávací síti Seznam. Něco podobného bude mít i Google.

Uvědomte si že hledanost je pouze orientační prvek a je pravděpodobné že reálné hodnoty budou úplně někde jinde. Hledanost i tak není příliš vysoká, na základě zkušenosti s jinou nikou pro stejnou kampaň se podobnou hledaností jsem mohl určit potenciální ziskovost 3-5000Kč/měsíc. Očekávám tedy maximálně tuto ziskovost ze SERPu/PPC.

Špatný scénář: při teoretické návštěvnosti 700UIP/měsíc a konverzním poměru webu 5% jsme na 35 leadech měsíčně. Schvalovatelnost je dle zkušeností a informací od provozovatele služby u tohoto segmentu dle vality leadu kolem 20% to máme celkově 7 schválených leadů. Při odměně 400Kč za nového klienta jsme na 2800Kč.

Jedná se opravdu velmi úzkou a specifickou niku s minimem longtailů. Pokud byste si zvolil širší záběr například – půjčky bez registru, půjčky do výplaty, půjčky bez poplatku a další dosáhnete na mnohem více longtailů a potenciální hledanosti (samozřejmě s ohledem na vyšší konkurenci).

Budu rád když zvolíte jinou niku, klidně konkurenčnější s vyšším potenciálem zisků. Pokud plánujete postupovat dle seriálu je možné se již od příštího dílu (listopad) stát členem uzavřené komunity affiliate partnerů, kteří mají zájem vydělávat na lead genu. Vstupenkou do této komunity bude zaslání odkazu na váš nově připravený lead gen web na zakladě tohoto seriálu (můžete zaslat odkaz na starší lead gen, který chcete díky seriálu vylepšit). V komunitě si budeme radit nad konkrétními připady, nemusíte se obávat že by vám tam někdo kradl nápady, protože každý bude už pracovat na svém konkrétním tématu a rozdělané práci. Také v rámci této skupiny budu sdílet různé dokumenty a budu dávat inside informace. Skupina bude na Facebooku a pokud nemáte Facebook máte smůlu:). V případě zájmu mi zašlete svůj zájem o zaslání linku do této uzavřené a tajné skupiny na mail: [email protected].

Struktura seriálu

  1. díl tvorby finančního lead gen webu – téma, výběr niky, hledanost a potenciální ziskovost – říjen
  2. díl tvorby finančního lead gen webu –  doména, web, šablona a design, obsah a sémantika – listopad
  3. díl tvorby finančního lead gen webu –  doplňení obsahu, zapojení uživatele, indexace, mikroformáty, onpage faktory – prosinec
  4. díl tvorby finančního lead gen webu –  SEO – linkbuilding, nástroje, techniky, tipy – březen
  5. díl tvorby finančního lead gen webu –  PPC – Sklik, Adwords, Facebook
  6. díl tvorby finančního lead gen webu –  E-mail marketing, další marketingové kanály (sociální sítě, soutěže, bannerová reklama, …)
  7. díl tvorby finančního lead gen webu –  ab testování, vyhodnocování, analytika ,remarketing,  in opt
  8. díl tvorby finančního lead gen webu –  vlastní formulář, sběr kontaktů (právní náležitosti UOOU), nahlášení nové živnosti
  9. díl tvorby finančního lead gen webu –  revize, vyhodnocování, testování, aktualizace obsahu

Závěr

Pro dnešek je to vše poprosím vás o komentáře s názorem na strukturu a obsah plánovaného seriálů. Případně jaké téma si vyberete a zda se vám již podařilo najít svou niku. Díky za váš feedback, který mě popohání v před a motivuje pro tvorbu dalšího kvalitního obsahu.

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. Martin Tuma

    Vypadá to zajímavě a jsem určitě zvědav, co všechno poodhalíš a co nového se člověk dozví.
    Data a konkrétní přesné tipy jsou určitě to, co tu asi zatím nikdo pořádně neodhalil (možná ví proč). Jen jak znám českého človíčka, když se podívám na weby, co vznikaly po tvém prvním seriálu, tak lze očekávat, že vzniknou desítky naprosto totožných webů, jako budeš prezentovat.
    Všeobecně ja známo, že se vyplácí přijít u affilu s něčím originálním, s něčím novým, co zaujme a upoutá a máš-li něco takového, tak bych možná zvážil úplně prozrazení, protože rázem o tuto výhodu přijdeš.
    Neber můj příspěvěk nikterak negativně, ani pesimisticky. Určitě to hodně lidí pomůže, jenom doufám, že všichni čtenáři to budou brát jako inspiraci a ne jako vzor pro vytvoření dokonalé kopie 🙂

    • admin

      Proti lidem kteří tvoří kopie nic neudělám. Myšlenka seriálu stejně jako poslání celého affilblogu a mé činnosti je evangelizovat affiliate trh a partnery u nás. Já o tom jen nemluvím, já tak činím:). Věřím ale že se chytne mnoho nových zajímavých hráčů se kterými pak budou affiliate sítě a kampaně spolupracovat a budou za jeho přínos pro své inzerenty velice rádi. A třeba mi to takový affilák i někdy vrátí.

  2. LukasP

    Sem zvědavý Franto, jen u tvého odhadu, kolik takový web může generovat, bych byl trochu pesimističtější. Můj osobní odhad bude max. 1000 – 1500 Kč v leadech, průměr za 12 měsíců. Pokud se budu mýlit, jedině dobře 😉 Ale uvidíme co vykouzlíš za know how.

    • admin

      S průměrem máš pravdu možná uvádíš i trošku vyšší průměr než očekávám já. Dle mého názoru 4-6 měsíců lead gen web nevygeneruje téměř žádný výkon. Začně leadovat až po těch 6ti měsících.

      • David

        A co když pak zruší například daný affiliate program, tak než se projeví případné změny a předělání na jiný, tak to může trvat zase několik měsíců a ve finále člověk zjistí, že to byl jen zabitý čas.

        • admin

          V pripade lead gen webu neni problem obsah predelat tak aby vyhovoval jinemu poskytovateli. To je prave vyhoda toho nezamerovat se na konkretni TM (nemit v domene, neoptimalizovat SEO) ale spise na obecnejsi zalezitost ktera neni fixovana na jednoho konkretniho poskytovatele affiliate kampane.

  3. Pavel

    Myslím že konverzní poměr 5 procent asi nebude tak snadné dosáhnout, když jenom průměrná proklikovost reklam je tak 2 procenta. Každopádně se těším na další díly seriálu.

  4. ltynk

    Tak na tohle se hodně těším. Poslední dobou se zaměřuji jen na finance a výsledky tam prostě něco stojí – čas i peníze.

  5. panZero

    Tak myslím, že během pár měsíců bude ve finančních webech ještě větší tlačenice :-).

  6. Radek

    Na jednu stranu mě těší, že se tu konečně někdo začal věnovat affilwebům na leadgen víc a konkrétněji, nikdo o tom moc nemluví a přitom je to tak efektivní. Na druhou stranu se samozřejmě trochu obávám nové konkurence, ale aspoň se ukáže, jestli jsem svoji práci odváděl dobře a jestli už jsem třeba neusnul na vavřínech a držím se jen “z principu”. Jsem zvědavý na další díly i na tajnou skupinu. I když bych se rád přidal, nemůžu zajistit že bych se od ostatních členů neinspiroval, takže se radši ani hlásit nebudu 🙂

  7. Miloš Žáček

    U půjček je jeden zásadní problém a to jsou žadatelé. Většina už žádala prakticky všude a většina z nich má problém se splácením nebo už mají tzv. záznam. Tudíž jim nikdo nepůjčí. Dostat tak na web někoho kdo má vůbec šanci půjčku získat je velmi těžké rovná se nákladné.

  8. Honza

    Já mám pocit, že naše vlády jedna po druhé dělají vše pro to, aby žadatelů o půjčky přibývalo každým dnem. Tento seriál mě však zajímá, takže dokonce zvážím, že si na facebooku konto opravdu konečně založím 😉 a budu si vytvářet podle návodu nový affil web. Jen to nebudou důchodci, na koho budu cílit

  9. Snuggy

    Škoda, že seriál bude tak táhlý. Sám jsem nedočkavý a nejvíc se těším na díl o linkbuildingu a prosazování v SERPu. Snad tady, Franto, se více rozepíšeš než v minulém seriálu.

  10. David

    Hodně se těším na 6 díl a klidne bych ho rád viděl dřív.

  11. Marec

    perfektní začátek seriálu, děkujeme, a těšíme se na další díly…

Napsat komentář: David Zrušit odpověď na komentář