1. Jak jsme stavěli affiliate program Econea – Na co si dát pozor do začátku?

Začínáme od píky – na co si dát pozor do začátku? Jak navrhnout affiliate program? Na co nesmíme zapomenout? Jak vybalancovat provizní podmínky s možnostmi e-shopu? Je potřeba affiliate manažer?  Na to a spoustu dalších otázek vám odpovím – a to čistě z praxe jak jsme to řešili při spouštění partnerského programu u Econea.cz – prodejce produktů pro trvale udržitelný životní styl jako např. šetrná přírodní drogerie, BIO kosmetika, věci opakovaně použitelné nebo různé vychytávky na snižování spotřeby energií v domácnosti.

Struktura tohoto dílu:

  1. Proč affiliate program?
  2. Jaká platforma?
  3. Affiliate manažer? Je k něčemu dobrý?

1. Proč zakládat affiliate program?

Ne všichni obchodníci jsou schopní být všude vidět. Chtějí to, ale neumí to, nebo na to nemají peníze. Hlavně klíčové je být vidět tam, kde je daná cílovka. Jak se k nim dostat?  Jak se dostat na tematické blogy? Magazíny? Zaplatit u nich reklamu? Nebo je nechat vydělávat soustavně? A platit jim jen za reálné uskutečněné prodeje? To je lepší pro obě strany ne? Čistá výkonnostní spolupráce.

Potřeba růst – to byl hlavní důvod, proč kluci z Econea.cz chtěli affiliate program. A přes Františka dostali kontakt na mě. Affiláka/affiliate manažera, který si libuje v kvalitě a šetrnosti. Trefa do černého pánové.  Econeu jsem znal už z dřívějška a získala si mě už svým heslem Nemusíte hned měnit celý svět. Stačí začít u sebe. Malými kroky.“ Slovo dalo slovo a začali jsme připravovat affiliate program – s čím jsme se potýkali a co jsme řešili? O tom bude celý náš seriál.

2. Jakou platformu využít pro naši kampaň?

Než začnete řešit podmínky a možnosti pro partnery, bude vás zajímat, jaké možnosti vlastně na českém trhu jsou. Máme tu „krabicová řešení“ typu Affilbox či Post Affiliate Pro, několik partnerských sítí – případně existuje možnost vyvíjení vlastního řešení. Poslední možnost jsme hned zavrhli – „proč vymýšlet kolo, když už jsou dávno vymyšlené luxusní sporťáky“? Partnerské sítě mají sice výhodu v tom, že už mají vlastní partnery (bonus do začátku), ale berou si svou nemalou provizi (takže já bych neměl co „jíst“) a v případě potíží nemáte moc možností jak utéci.

Hotová řešení postupují do dalšího kola

Zbyly nám tedy hotová řešení. Z mých zkušeností affiláka jsem hned zavrhl PAP – nestabilní platforma, špatně měřící, u partnerů neoblíbená a kolují vtípky, že samotný software potřebuje větší server než vlastní e-shop. Takže touhle cestou jsme se vydat rozhodně nechtěli. Tak nám trochu „zbyl“ český Affilbox Mária Roženského. Software je jednoduchý, rychlý, je to SAAS (takže neřešíme vlastní server) a z partnerské strany proti němu nemám moc výhrad.  Jen nemá pořádné statistiky prokliků (jak pro partnery, tak e-shop + zde je možnost dokoupit plugin) – zde by vyhrál PAP, který má hodně podrobnou analytiku. Ale jeho vlastnosti ho ze hry vylučují hned ze začátku. Vítězem boje je tedy Affilbox.

3. Affiliate manažer – potřebujem ho nebo ne?

Spoustu e-shopů při spouštění programu netuší, kolik práce se za ním skrývá. Už jen vybrat platformu a nastavit zajímavé podmínky pro partnery není jednoduché.  A kdo se o ty partnery vlastně bude starat, když budou chtít s něčím poradit, zlepšit se? Sekretářka? Iťák? Markeťák, který dělá dalších xx věcí? Nejspíše ne.  Zde je dobré mít program pod správou někoho, kdo affiliate zná nejenom z knížky, ale i z praktického hlediska. Osobně nemám rád affiliate manažery, kteří nikdy nebyli partnery. Nemají znalost kontextu, nemusí vědět co partnery trápí a co potřebují. V Econea.cz jsem post affiliate manažera vzal já (Ondřej Martinek) – jsem letitý propagující partner, zkušenosti s vedením programu mám také a produkty jsou mi natolik blízké, že z mého bytu byste mohli udělat hned showroom.

Odměny pro aff. manažera

Co vlastně mám z toho, že kompletní starost o program mám já? Odměny pro aff. manažera můžou být různé – provize z obratu programu, fixní částka, případně kombinací. Jak to mám já? Jsem odměňován provizí z obratu programu, takže jsem dostatečně motivován, aby opravdu fungoval a generoval zisk pro e-shop. Dle mě je to mnohem efektivnější model než čistá fixní částka.  Ale z počátku (než se program spustí a první lepší partneři dělají zajímavé obraty) jen dáváte a dáváte. Pokud jste šikovní, tak později budete brát a brát. Je to strategie, které se držím a věřím jí.

Jak jsme stavěli affiliate program Econea (Struktura seriálu):

  1. Na co si dát pozor do začátku
  2. Příprava podmínek pro partnery
  3. Před spuštěním
  4. Spouštění programu
  5. Provoz kampaně

Co vám osvětlím příště?

Jak nastavit zajímavé podmínky pro partnery – jakou výši provize dát, jak dlouhou platnost cookies, jaké vhodné propagační materiály?

Affiláci či obchodníci – zaujal vás první díl? Zajímaly by vás další informace z chodu affiliate programu? Čeho se před spuštěním bojíte? Jaké problémy jste vy řešili před prvním plánováním svého affilu? Napište mi do komentářů.

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. Chodelka Peter

    Páči sa mi, že máš percentá z obratu. Chcem sa opýtať – máš to nejako zmluvne podchytené? Je to na dobu určitú? Nemôže sa stať, že im ten program fakt rozbehneš a rozlúčia sa s tebou? Inak na ďalšie časti sa fakt teším 🙂

    • Ondřej Martinek

      Ahoj Peter – smluvně to nemám podložené, je to v podstatě na dobré slovo, ale na začátku jsme řešili, jestli nepodepíšeme nějakou smlouvu. Nakonec jsme to nechali být – osobně jim věřím, takže se neobávám problémů.

      Pro lepší spaní všech by bylo jednodušší to podchytit smluvně, aby vše bylo tip-top. Do budoucna to třeba tak bude. Ukotvení spolupráce na určitý čas s konkrétními procenty a v případě velkého růstu objemu konverzí i nějakou další výkonnostní odměnou zní docela fér. Paradoxně ani u první affiliate spolupráce, kde jsem byl manažerem, jsme to neřešili smluvně a taky to bylo v pořádku i přes solidní nárůst objednávek.

      P. S. Užívejte Thajska a pozdravuj kluky:)

    • admin

      Ahoj Petře já ještě navážu na Ondru. Já osobně už podepisuji smlouvu vždy. Slouží to nejen k podchycení případných problémů ,ale také přesnému vydefinování rozsahu práce a spolupráce. Ve smlouvě mám také uvedeno jakési odstupné. Když s PP skončím tak mi nabíhají ještě provize X měsíců…

  2. Bane

    “Zdá se mi, že PAP špatně měří, tak jsme se rozhodli, že se nebude měřit nic!”..Sic. Stavět affiliate program na platformě pro infoprodukty? “Dyť, je to jednoduchý a rychlý” 🙂 No..tak přesně takový přístup k affiliate mě v poslední době začíná děsit..

    Pokud píšete, že víte “co partnery trápí a co potřebují” a pak dodáte že Affilbox “Jen nemá pořádné statistiky prokliků” pak jsem opravdu na pochybách, zda první tvrzení platí. Bez urážky 😉 Protože nevědět co, nevědět jak, nevědět odkud či z jaké kampaně a další chybějící statistiky defacto znemožňují většinu způsobů propagace a aktivní partnery tak budou trápit zcela určitě 🙂 Nehledě na fakt, zda se pak vůbec zůčastní. Statistiky jsou snad základní podmínkou jakéhokoliv ladění kampaní a vlastně i předpokladem, aby vůbec všechny ty další (případné) superlativy affiliate programu mohly dávat smysl..Dává to smysl!?

    Ad PAP: Kolují vtípky, že kolující vtípky o stabilitě Post affiliate pro, jsou dány (navzdory jeho jasným požadavkům) jeho instalací na nejlevnější “server”od Savany či běžný webhosting..A to není vtip!

    Špatně měřící? Když není běžící, není ani měřící 😀 kdo není věřící, tak mám cca 0.5 mil prokliků k inzerentům v různých PAPech a konverze odpovídající jejich konverzním poměrům, změny platformy nikdy nepřinesly měřitelnou odchylku. Veškeré noticky o špatném měření souvisí defacto pouze s přetíženým systémem k vůli zmíněné špatné instalaci či nastavení, nesouvisí s trackováním a jsou povětšinou z roku 1. Máte lepší data či statistiky ohledně měření? Sem s nimi, protože jinak jde jen o nepodložené bullshit kecy. Nechápu, jak to někdo může navíc vůbec napsat, když všechny způsoby měření u PAPu jsou, na rozdíl od Affilboxu veřejně dostupné. Jako SaaS aplikace jde používat i Post affiliate pro, stačí si otevřít jejich stránky a neřídit se kolujícími vtípky..

    • Ondřej Martinek

      Díky za skvělé dopoledne – dlouho jsem se tak nezasmál. Takže si to vezmeme popořadě.

      Sám se řídím tím, že co nezměřím, to neřídím – ano u affilboxu je problém s lepším měřením (můžete si trochu pomoci kanály), ale vzhledem k tomu, že PAP je nepoužitelný a nespolehlivý, tak moc možností nemáte, když nechceš jít pod křídla sítí.

      A hlavně když víte, že aff. platforma nemá pokročilejší analytiku, tak vám zbývá co? Měřit si na to své straně (odchozí prokliky, z jakého zdroje, nastavit na to události/cíle, …) – případně se domluvit s inzerentem o vložení konverzních pixelů (Sklik, Adwords, Facebook, Prosper, Voluum či cokoliv jiného). Jde o přizpůsobení situace. A funguje to na dost případů.

      Ad PAP – každý affil, který jsem propagoval a byl na PAPu, tak šel do kopru. Administrace se nenahrávala pravidelně, prokliky (a konverze už vůbec ne) se nepočítaly…

      To je fakt super řešení – z pohledu affiláka mi je jedno jestli to je způsobeno špatnou instalací, nebo celkovou platformou, když to nefunguje a mě to stojí peníze za kampaně. A ano vím, že PAP je i SAAS – záleží, kterou variantu si zaplatíte, jestli hostovanou u nich, nebo u sebe.

      Nevšiml jsem si Bane, že jsi sem dal nějaké důkazy o svém tvrzení, takže to můžou být bullshit nepodložené kecy:)

      Doporučuji výživný článek (hlavně komentáře), který potvrzuje, že nejde o mýty a povídačky:

      http://www.affiliatemagazin.cz/2013/06/jak-se-stavi-postaffiliteprocom-k.html

      • Bane

        Co nezměřím to neřídím, přesně tak, takže když vím, že platforma nemá pokročilejší analytiku tak zbývá zbývá co? No to je snad jasné. Vůbec na ní nezačínat..Protože kanály u Afbx vůbec nic neřeší, jednotlivé kampaně a zdroje tam prostě neuvidím, neuvidím nic. Je úsměvné, tvrdit, že si mají inzerenti vkládat na web jednotlivé konverzní kódy affiláků a ti si je mají ještě trackovat v GA..a pak je každý měsíc budou všichni posílat inzerentům, proč jim nesedí čísla? Ale no tak 😉

        Affiliate platforma v první řadě musí být schopna poskytnout tak naprostý základ jako jsou statistiky, bez toho to prostě nejde a to nijak neokecáte. Nepopírám, že individuální spolupráce, nastavení, atd může fungovat, ale je to inzerent, který chce aby pro něj dělala smečka výkonných afiláků a obávám se že ti dobře vědí, jaké jsou limity použitého řešení a realita v podobě handrkování se s čísly u inzerentů.

        Ad PAP: já naopak s PAP nikdy problémy neměl a většina programů běží dodnes, takže ty co vám šly do kopru tam pravděpodobně také vždy patřily (snad to teď vyjde). Co mi vadí je to vaše totální generalizování o nepoužitelnosti a nespolehlivosti. Protože jako je ve zmíněné diskuzi pět lidí co jim program někde nefunguje, stejně tak jsou i desetitisíce těch, kteří podobné problémy nemají a proto článek nic, navzdory tvrzení, opravdu nic nepotvrzuje.
        Navíc jsme o nějaký ten rok a měsíc dál a changelog u PAPu určitě nesvědčí o tom, že tam někdo spí na vavřínech. Nejen proto jsou taková veřejná prohlášení nejen zbytečná, ale také úsměvná, zvláště pak s tvrzením, že by vám na PAPu utíkaly peníze z kampaní, zatímco je teď na Affilboxu nebudete mít jak měřit 🙂

        Jelikož já nikde nedělám radikální prohlášení o nepoužitelnosti PAPu, nemám důvod svá tvrzení nijak obhajovat, koneckonců sám píšu, že opravdu “kupodivu” při slabém Hw fungovat nebude. To by ale jistě nebyl váš případ a věřím, že by ve vašem podání také fungoval na jedničku, jak je většina affiláků u programů s dobrou správou zvyklá.

        • Ondřej Martinek

          To, že každý nástroj (GA apod.) měří jinak je obvyklé – o tom se přeci nemusíme handrkovat, takže se nebude nikdo hádat s inzerentem, že mu “nesedí” čísla…

          Chápu váš/tvůj postoj a věřím, že PAP při dobře komfigurovaném serveru u sebe, nebo stabilním hostovaném serveru přímu u PAPu může fungovat skvěle.

          Jenže já jsem tu zkušenost neměl a proto jsem vybral to, co jsem vybral. A ano – ti, kteří si stěžují jsou nejvíce slyšet, takže neslyším o “desetitisících” spokojených – jenže to mi je na houby, když moje zkušenosti jsou prostě negativní.

          I já mám v programech, které teď používám jako partner jeden na PAPu – běží svižně, čísla sedí a vše v pořádku… (a tenhle velice pravděpodobně nepůjde do kopru, protože konvertuje dobře a má hodně aktivních partnerů). Jenže z mého pohledu (který bude subjektivně omezený) 1 funkční nasazení nezachrání ty kiksy předtím.

          Včera jsem řešil s jedním provozovatelem shopu, proč má vedle sebe 2 platformy (právě PAP a Affbox) – nejenom kvůli duplicitních konverzím to není ideální situace. Nedokázal vybrat/nastavit server tak, aby PAP fungoval rychle a bez výpadků. Takže nasadil druhé řešení, na které přesouvá affiláky.

          Možná právě proto není tolik plně funkčních PAPů, protože vyžaduje více práce se serverem na začátku a v průběhu (když opomineme hostovanou verzi, kterou si provozovatelé nevezmou “protože je dražší a ten servr si přeci nějak splácají za méně”).

          Vede mě to k otázce, proč stále nabízejí možnost hostovat si to sám, když oni nemůžou zajistit, že to bude perfektně fungovat na serveru (chápu, že musí mít takové a makové konfigurace a výkon) a může jim to dělat špatné jméno (jako, že se to děje). Kdyby nabízeli produkt jen jako SAAS, tak by to odpadlo a vše bylo čistší.

          Ale chápu proč do mě ryješ 🙂 ty kategorický tvrzení na začátku tě mohly popudit. To beru.

          • Bane

            Ok..věř, že nepudily jenom mě 🙂

  3. Matúš Varček

    Dobrý deň
    Partnerské sítě mají sice výhodu… a v případě potíží nemáte moc možností jak utéci.
    Ako je to myslené?

    Plánujem vstup na český trh a sieť rieši dosť problémov ale poplatky sú dosť výrazné.
    Ak by som radšej kúpil krabicové riešenie, kde hľadať managera s motivačným ohodnotením ako je spomínané v článku?

    • Ondřej Martinek

      Sítě mají hodně výhod (nejenom pro partnery, že mají jištěnou výplatu provizí) pro inzerenta: vyšší poplatek je vyrovnán například “vlastním” affiliate manažerem, mají do začátku už stovky partnerů, zavedené procesy a možnosti propagace a třeba CJ je na technologické výši (jen je tedy pro začínající partnery dost nepřehledný).

      Problém by mohl nastat, kdybyste chtěl změnit spolupráci – u sítí můžete být třeba uvázaný na konkrétní dobu a mít partnerský program jen pod jejich křídly (ať už prosperuje či ne).

      Již zapojení partneři také nebudou zrovna nadšení, když chtějí propagovat váš program dále, musí po změně technického řešení měnit tvar affil linků, případně sledovací kódy. To je samozřejmě problém týkající se změny nejenom u sítí, ale i u krabicového/vlastního řešení.

      Obecně se dá říci, že když budete mít provizní program pod vlastní správou (a s vlastním manažerem), tak můžete partnerům nabídnout lepší provize, protože máte volnější manévrovací prostor mezi svými maržemi a procenty pro manažera/partnera.

      Každý přístup (vlastní/krabicové řešení a síťě) má své pro a proti – to by vystačilo na samostatný článek. A stejně by se pod ním mohla v komentářích strhnout válka, protože mnohé důvody pro/proti můžou být dost subjektivní a affiliate partneři nejsou všichni stejní.

      Affiliate manažerů není na českém trhu moc, takže tak náročné to nemusí být – stačilo by dát vědět Františkovi z tohoto blogu, či Máriovi Roženskému (ti už mají vlastních kampaní pod svou správou dostatek, ale mohou vás nasměrovat dál), případně dát vědět na některých fórech či facebookových skupinách pro affiláky (některé jsem vypsal ve svém článku – viz podpis tohoto komentáře).

  4. Michal Pelikán

    Musím souhlasit s Bane. S žádnou z affiliate platforem se mi ještě nepracovalo tak špatně jako s affilboxem.

    • Ondřej Martinek

      Díky za zpětnou vazbu – osobně mi na něm vadí jen absence těch statistik (souhlasím, že na testování trafficu / prokliků to není ideální, když vidíte jen finální konverze s přidruženými kanály), jinak se mi s ním z partnerského i adminovského pohledu pracuje dobře.

  5. Michal Pelikán

    To co popisujete jako “není ideální” mi přijde u affiliate softwaru jako nutný základ. Daleko raději vidím jako partner PAP než Affilbox.

    • Ondřej Martinek

      Já bych rád použil jiné řešení, ale moje zkušenosti s PAPem prostě pozitivní nejsou, takže jsem za mě volil nejlepší přijatelnou platformu.

    • Mário Roženský

      BANE + Michal Pelikán – Děkuji kluci za vaši zpětnou vazbu. Velmi rád bych slyšel váš názor PROČ se vám s AffilBoxem tak špatně pracuje a také JAKÉ statistiky vám chybí.

      Zdroje návštěv si v AB měřím napohodu. Do kanálu si dávám web + UTM parametry a vím přesně z jaké kampaně konverze přišla.

      Prosím dejte mi na vás kontakt, rád si s vámi o tom zavolám a hravě do AffilBoxu doplníme co budete potřebovat.

      • Michal Pelikán

        Alespoň za mě to lze shrnout do dvou bodů:

        1/ Detailní statistiky o provozu. Ideálně bych uvítal možnost rozkliknout si detail každého Zobrazení reklamního prvku a viděl v něm: Čas, Zdroj, IP adresu, Kanál a o jaký jde reklamní prvek. A když to nepůjde u zobrazení, tak to chci alespoň u jednotlivých prokliků a konverzí. Jde to v Has Offers, jde to v Cake, šlo to i u inhouse řešení u Cresco Group. Tak proč to ještě není v AffilBoxu? 🙂

        2/ Intuitivnější a informativnější rozhraní. Nějaký kompromis mezi perfektními statistikami z Cake a jednoduchosti použití Has Offers.

      • Bane

        No jaké, tak nějak všechny 🙂 Ty zdroje návštěv mě pobavily..u 1 produktu by to tak snad být mohlo, vtip je v ale v tom, že Afbx používají právě eshopy, kde to u desítek produktů napohodu fakt není..

        Propaguju li web kde je X produktů, a jedu přes ppc + fcb, tak např.ve zmíněném PAPu vidím zdroj návštěvy, kampaň i kw a samozřejmě produkt a odkazující stránku. Mám fakt psát, že by bylo fajn vidět i na co kdo klikne? Vyhodnocovat na Afbx kampaně jen na základě + a – mi opravdu nepřipadá rozumné..Tak hlavně PROTO.

        Btw, pokud si dám k produktu do kanálu web a UTM parametry, tak je nesmysl abych viděl z jaké kampaně konverze přišla, protože návštěvník přece nemusí přijít z kampaně..

    • Mário Roženský

      Děkuji hoši za odpověď, můžete mi prosím poslat telefon na vás na [email protected]? Spojím se s váma a vymyslíme co je možné. Některá ta čísla máme, jen je neprezentujeme. A některé informace (např. o prodaných položkách) nejsou, protože obchodníci jsou líní je na web nasadit (a e-shopové systémy jim s tím ani náhodou nepomůžou).

Napsat komentář: Ondřej Martinek Zrušit odpověď na komentář