3. díl tvorby finančního lead gen webu – doplnění obsahu, zapojení uživatele, indexace, mikroformáty, onpage faktory

V minulém díle jsme si postavili náš lead gen web na vlastní doméně a vybudovali dobře strukturovaný a sémantický obsah. V dnešním dílu se zaměříme na doplnění a kontrolu obsahu a počátek indexace webu.

Přehození dílů

Někteří z vás očekávali díl, kde budu rozebírat vlastní formulář a právní náležitosti. Tento díl jsem ale odsunul ve struktuře seriálu na předposlední místo. Seriál čte mnoho začátečníků a nerad bych je zatěžoval relativně komplikovanými záležitostmi hned ze začátku. Navíc většina z vás stejně bude ze začátku využívat hlavně hotové iFrame formuláře poskytnuté partnerskými programy, které nepotřebují žádné programování ani papírování a můžete je využívat ihned bez komplikací. Struktura celého seriálu byla mírně přeuspořádaná tak, aby kopírovala tvorbu lead gen webů z mé praxe.

Doplnění a aktualizace obsahu

V minulém díle jsme si naši boostrap šablonu naplnili základními údaji. Úvodní stránku nechci příliš rozšiřovat o obsah a vzhledem k cílové skupině důchodců chci strukturu zachovat maximálně jednoduchou a čitelnou (velké písmo, pouze důležité informace). Nicméně mi na stránce chybí nějaké unikátní údaje, které nikde jinde nejsou. Unikátní obsah si vyhledávače velice cení a nové weby s těmito informacemi ve výsledcích upřednostňují. Nechtěl jsem si data vymýšlet ani cucat z prstu a proto jsem kontaktoval Ferratum, zda by mi mohli poskytnout nějaký průzkum mezi jejich klienty či reálné názory. V případě, že tvoříte obsah a chcete se odlišit od konkurence, doporučuji být proaktivní a zajímavé materiály si sám vyžádat.

Mnoho inzerentů má obrovské množství informací a pouze některé použije na web nebo publikuje veřejně. Nejlepší je vycházet z reálných příkladů a zkušeností klientů, stránce to dodává na kvalitě. Návštěvník tak nemusí vidět neustále ty samé tváře z fotobank a informace nepodložené fakty, které jej mohou před vyplněním žádosti odradit.

Po doplnění krátkého bloku s informacemi z uživatelského průzkumu jsem prošel ještě jednou celý lead gen web, než jej pošlu vyhledávačům k indexaci a přišel jsem na to, že obsahuje špatné informace. Pro žádost o půjčku využívám iFrame formulář affiliate sítě AdBenefit.cz, který má omezenou částku na 10.000 Kč a dobu splatnosti maximálně 30 dnů. Já ale na webu uvádím informace z oficiálního webu společnosti Ferratum (kde mají zákazníci možnost požádat až o 12.000 Kč se 45-ti denní splatností). Poté jsem si pro jistotu ještě jednou zaslal dotaz na Ferratum, jak je to s omezením věku a byl jsem informován, že poskytují půjčky lidem od 21 do 85 let (i když v OP mají max. 75 let), což je pro mě velice cenné rozšíření věku, ideální pro mou cílovou skupinu.

Screenshot 2013-12-23 12.03.07

Postupem času budeme obsah doplňovat o podstránky (zatím mám vymyšleny podstránky – půjčky pro invalidní důchodce, výpočet důchodů – kalkulačka) a vylepšovat na základě našeho testování.

Optimalizace rychlosti webu

Nespornou výhodou tvorby lead gen na základě boostrap šablony bez databáze je velká kontrola nad rychlostí načítání webu. I když  je rychlost dnešního připojení vysoká, dávají vyhledávače plusové body webům, které jsou rychlejší než konkurenční. Na mém lead gen webu mám pouze šablonu, text, obrázek a jeden iFrame. Pomocí webu tools.pingdom.com jsem si spustil test rychlosti načítání webu a výsledek mě moc nepotěšil:

Screenshot 2013-12-21 11.49.03

Aplikace umožňuje díky podrobnému rozpisu načítání jednotlivých prvků na webu rychle vypátrat krizová místa, které zaslouží lepší optimalizaci. Zjistil jsem, že jsem udělal začátečnickou chybu a vložil obrázek na web v plném rozlišení a poté pomocí atributů pro šířku tento obrázek zmenšil na požadovanou velikost. Stačilo obrázek zmenšit a zkomprimovat a z velikosti obrázku 682KB jsem se dokázal jednoduše dostat na 53KB, což je výrazný rozdíl. Rychlost načtení se zvýšila asi o půl vteřiny. Další možností jak web zrychlit by bylo využití vlastního formuláře (formuláře adbenefit jsou svou pomalostí a malou optimalizací pověstné), čemuž se v našem seriálu ještě budeme věnovat. Jakou rychlost načítání máte vy?

Další obrovskou výhodou využití naší boostrap šablony je kompletní responzivní design, který se optimalizovaně zobrazí uživatelům chytrých telefonů a tabletů, přesně pro rozměr jejich zařízení. Responzivitu je dobré nastavit i na obrázky (responzivní rozměr) a počítat s ním i ve formuláři (adbenefit s tímto nepočítá). Do budoucna to bude jedna z důležitých součástí kvalitního lead gen webu, tak proč se na to nepřipravit již nyní? Podíl vyhledávání na mobilních zařízení se rok od roku zvyšuje, ale stále je obrovské procento neoptimalizovaných webů (získejte tak konkurenční výhodu).

Zapojení uživatele

Lead gen web má jediný cíl a to informovat uživatele a vést jej k akci (vyplňení žádosti). Snažte se minimalizovat rušivé prvky jako ankety, hodnocení, komentáře a různé dynamické prvky, které odvádí pozornost. Nicméně v některých případech jsou interaktivní prvky vhodné. Uživatelé vám na sociálních sítích nebudou likovat a sharovat půjčkové weby, ale například podstránku s kalkulačkou důchodu ano. Na jednom svém lead gen webu zaměřeném na konzultace s výživovým poradcem jsem nechal zhotovit BMI kalkulačku. Kalkulačka má za cíl pomoci a poskytnout informaci. Tyto podstránky je vhodné obohatit o sociální prvky sdílení. Nezapomeňte vložit také odkaz na formulář pro vyplnění akce, na kterou v rámci lead gen webu cílíte..

Screenshot 2013-12-20 17.09.33

Jako zapojení uživatele jsem nakonec zvolil klasický formulář pro získání e-mailu důchodce, který není rozhodnutý zda si vezme půjčku. Na každém lead gen webu by takový formulář pro získání e-mailu měl být, abyste si odchytili i člověka, který vám nevyplní formulář a neztratili jste na něj kontakt, který můžete v budoucnu monetizovat. Za získání kontaktu je dobré dát nějakou protihodnotu. Velmi oblíbené jsou různé ebooky a slevy, které odběratel získá obratem po potvrzení svého mailu.

Já osobně jsem vytvořil pro naše účely list ve svém oblíbeném nástroji na rozesílku emailů Mailchimp (používám verzi zdarma – 2000 respondentů, 12000 rozeslaných emailů měsíčně mi plně postačuje). Pro svůj list jsem si nechal vygenerovat Embedded form do své stránky, který jsem umístil v sekci výhody půjčky.

Screenshot 2013-12-21 12.57.08

Zatím nenabízím žádnou protihodnotu (eBook, průzkum, slevu), ale v průběhu času něco vymyslím a doplním. Nicméně je dobré už tento formulář na webu mít od začátku (list se začíná pomalu plnit). Mnoho lidí využívající mailchimp dělá chybu a vloží si na web formulář pro odběr, aniž by jej pořádně otestovali. Důležité je, abyste si formulář počeštili (Signul forms->General forms->Záložka translate IT->Czech). Poté si projděte celý proces, vše musí být v češtině a naprosto jasné a jednoduché. Pokud máte logo projektu je dobré jej sem dát místo klasického textového nadpisu.

Indexace

Nyní vám prozradím takové své kombo, které využívám k tomu, aby mě vyhledávače Google i Seznam začal velmi rychle indexovat. Před samotnou indexací je nutné zkontrolovat duplicity. Náš projekt aktuálně zobrazuje stejný obsah pod třemi různými adresami:

  • http://pujckaproseniory.cz/
  • http://www.pujckaproseniory.cz/
  • http://pujckaproseniory.cz/index.php

To může být problém z hlediska vyhledávačů, a proto využívám jednoduchý soubor .htaccess, který stačí umístit do rootu vaší stránky (je přibalen v aktualizovaném archivu šablony, který najdete na konci seriálu). Tento soubor vám zajistí serverový redirect (přesměrování) všech duplicitních stránek na jednu hlavní, kterou si sami určíte. Já jsem využil jako hlavní stránku: http://pujckaproseniory.cz. Toto je důležité si uvědomit hned na začátku ještě před linkbuildingem, ať zbytečně neodkazujete na tvar stránky, která nebude mít pro linkbuilding efekt.

Nyní se můžeme pustit do samotné indexace. Zjištění, zda vás vyhledávače již neidexují, je velice jednoduché. Stačí do vyhledávače Google i Seznam zadat tvar dotazu site:www.leadgenweb.cz

Screenshot 2013-12-21 13.08.56

Seznam můj web neindexuje, Google ano. Pro indexaci mu stačil nejspíš backlink z minulého dílu tohoto seriálu. Nyní to kombo:

  1. Vložení adresy do fulltextu Seznam a Google (toto dělám vždy, když přidávám substránku, nebo něco změním na indexu a chci, aby Seznam i Google o této změně věděli co nejdříve)
  2. Registrace stránky v katalogu Toplist.cz a vložení sledovacího kódu  (poslouží i jako zpětný odkaz)
  3. Vložení měřícího kódu Google Analytics a Webmaster Tools (obvykle přidám do rozhraní i sitemapu, v našem případě, kdy máme pouze jednu stránku, to ale nemá smysl)

Onpage faktory a mikroformáty

Mikroformáty/Snippety jsou skvělou možností, jak u Googlu vystoupit z řady a odlišit svůj zápis ve výsledcích vyhledávání. Dříve jsem jej používal i pro lead gen weby a nějakou dobu to mělo i úspěch. Nicméně konkrétně pro půjčky neexistuje mikroformát ani snippet, který by byl vhodný.

Moje zkušenost mluví tak, že pokud se snažíte natáhnout mikroformát nebo snippet na netématický obsah, po chvíli vám z výsledků vyhledávání zvýraznění stejně zmizí. Ve webmaster tools naleznete novou položku Zvýrazňovač dat (v sekci Vzhled vyhledávání), který vám může pomoci manuálně nastavit jednotlivé prvky na stránce. Já sám tento zvýrazňovač využívám hlavně pro magazínové weby všeho druhu (osobní blog, recenze seriálů, filmů, knih, …).

Moje zkušenost mluví tak, že pokud se snažíte natáhnout mikroformát nebo snippet na netématický obsah, po chvíli vám z výsledků vyhledávaní zvýraznění stejně zmizí. Ve webmaster tools naleznete novou položku Zvýrazňovač dat (v sekci Vzhled vyhledávání), který vám může pomoci manuálně nastavit jednotlivé prvky na stránce. Já sám tento zvýrazňovač využívám hlavně pro magazínové weby všeho druhu (osobní blog, recenze seriálů, filmů, knih, …).

Snímek obrazovky 2013-12-23 v 11.46.07

Struktura seriálu

  1. díl tvorby finančního lead gen webu – téma, výběr niky, hledanost a potenciální ziskovost – říjen
  2. díl tvorby finančního lead gen webu –  doména, web, šablona a design, obsah a sémantika – listopad
  3. díl tvorby finančního lead gen webu –  doplňení obsahu, zapojení uživatele, indexace, mikroformáty, onpage faktory – prosinec
  4. díl tvorby finančního lead gen webu –  SEO – linkbuilding, nástroje, techniky, tipy – březen
  5. díl tvorby finančního lead gen webu –  PPC – Sklik, Adwords, Facebook
  6. díl tvorby finančního lead gen webu –  E-mail marketing, další marketingové kanály (sociální sítě, soutěže, bannerová reklama, …)
  7. díl tvorby finančního lead gen webu –  ab testování, vyhodnocování, analytika ,remarketing,  in opt
  8. díl tvorby finančního lead gen webu –  vlastní formulář, sběr kontaktů (právní náležitosti UOOU), nahlášení nové živnosti
  9. díl tvorby finančního lead gen webu –  revize, vyhodnocování, testování, aktualizace obsahu

Uzavřený klub a šablona zdarma

V našem uzavřeném klubu na Facebooku už probíráme velmi zajímavá témata z oblasti lead genu. Pokud máte zájem se do skupiny přihlásit, napište mi na email [email protected]

  • téma, které jste si vybrali a název domény
  • čím se zabýváte a jaká je vaše specializace
  • zda máte nějaké zkušenosti s affiliate marketingem případně příklady co jste udělali
  • odkaz na váš profil na LinkedIn (pokud je aktuální)

Chci, aby ve skupině byli pouze aktivní lidé (kteří se mezi sebou alespoň poznají online). Hledám affiláky, kteří chtějí nejen přijímat rady, ale také dávat ostatním členům hodnotné informace nebo názory.

Aktualizovaná šablona je k dispozici ke stažení zde, o heslo si řekněte v komentářích.

Závěr

V dnešním díle seriálu jsme si prošli znovu náš lead gen web, opravili mnoho chyb a poslali jej vyhledávačům k prvnímu seznámení. Příští díl bude publikován v lednu 2014 a bude první marketingový díl, hned po něm budou následovat další dva díly založené na získávání relevantního trafficu. Věřím, že mnozí z vás v tomto díle seriálu nalezli hodně zajímavého pro vylepšení svých lead gen webů.

Moc by měl zajímal váš názor na jaký díl se nejvíce těšíte a co vás nejvíce zajímá (ať vím, jak se na to mám podrobně zaměřit a rozepsat se o daném problému). Díky za vaše komentáře, které mě motivují tvořit obsah zdarma a pokračoval v tvorbě seriálu.

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. simon

    Další návod pro copypastery. Bravo, návštěvnost blogu se ti navýší! To, že tím nasereš ty, kteří se pracně dlouhé roky vypracovávali k nějakým výsledkům, je už vedlejší.

    • admin

      Nedělám to kvůli návštěvnosti, evangelizuju affiliate trh v ČR to je mé poslání:). Věř mi že čím víc u nás bude affiláků tím lepší podmínky a lepší affiliate kampaně u nás budou.

    • Andy

      Nemyslím že by zveřejňování podobných návodů mělo nějaký negativní efekt na byznys. Na zahraničních forech a blozích jsou mraky podobných návodů na cokoli od SEO, přes affiliate, CPC a leadgen, a byly tam už v roce 1999 a nezdá se že by to byznys jakkoliv ohrožovalo. Pokud někomu dáš step by step návod jak vydělat milion, 99 procent lidí to nejen nedokáže ale ani s tím díky své lenosti nezačne. A to 1 procento by to stejně dokázalo i bez návodu.

  2. michal

    super clanek! doslova jsem jej hltal do sebe! 🙂 prosim o poslani hesla a tesim se na pokracovani!

  3. hamil1

    Jenom technická poznámka. Odkaz na parametry Toplistu není funkční.

  4. Happy

    Rozhodně se přimlouvám, aby bylo detailně probráno PPC a jeho návratnost.

  5. Chodelka Peter

    Ahoj Franta, pekne a podrobne popísaná tvorba webu, len tak ďalej 🙂 Pár vecí:

    – mikroformát pre weby o půjčkach – ja osobne používam plugin KK stars ratings (http://wordpress.org/plugins/kk-star-ratings/), ktorý podporuje Google Rich Snippets a zobrazí hodnotenie nielen na webe ale aj vo vyhľadávaní (v tvare hviezdičiek ako pri recenzii). To dokáže celkom zvýšiť CTR pre samotný odkaz a celkom sa to aj pre takýto web hodí – asi nie na hlavnú stránku, ale napr. pre podstránku s kalkulačkou důchodů.

    – ten formulár si podľa mojho názoru umiestnil na web veľmi nešťastne. Ak niekto vyplňuje formulár, tak by nemal mať na webe žiadne rušivé prvky. Ty máš hneď vedľa formulára text o půjčke Ferratum a predĺžení, čo je dosť zbytočné. Formuár je takto menej viditeľný a pri vyplňovaní sú žiadatelia zbytočne rušení inými prvkami.

    – veľmi sa mi páči, že je to horné menu statické a návštevník webu má tak stále na očiach červené tlačítko “Žádost o rychlou půjčku”

    – off topic: na Affilblogu máš dosť nevýrazne označené odkazy. Som na notebooku s trochu slabším rozlíšením a ťažko dokážem rozlíšiť odkaz od normálneho textu.

    Som zvedavý na výsledky. Tá cieľovka nie je najkonvertnejšia, čo sa požičiek týka (dochodci), ale tak uvidíme 🙂 Držím palce!

    • admin

      Petře děkuji za skvělý komentář, přínosný pro mě i čtenáře tohoto seriálu.
      – tento plugin jsem používal ale časem mi ty hvězdičky z fulltextu google zmizely.. jak dlouho se už zobrazují tobě?
      – super názor pokusím se to otestovat a ověřit v díle A/B testů
      – díky:)
      – opravdu můžeš poslat screen mě se zobrazují modrou barvou…

      Výsledky neočekávám závratné, docela cíleně jsem vybral specifickou niku aby si každý mohl zvolit dle svého gusta jinou. Myslím že to nebude jako seriál o memetričkách kdy vznikaly ty samé klony, ale zvolením této “nepopulární niky” donutím čtenáře aby si vymysleli vlastní téma. O což mi v podstatě šlo:)

      • maabo

        Ahoj! Souhlasím s Peterem:
        1. velmi zajímavý článek, díky!
        4. má pravděpodobně na mysli malý rozdíl mezi a
        – nenavštívený #526F94 je ještě jakš takš dobrý, ale hover #383D45 splývá s textem.
        osobně bych dal aspoň bold nebo klasicky underline, nebo jinou barvu

      • Chodelka Peter

        Mne sa tam zobrazujú už dlho, ale pravdepodobne to záleží web od webu. Niekde sa mi zobrazí fotka autora webu, inde zase hodnotenie. Google si robí čo chce 🙂

        No ten printscreen Ti nepomože, to zobrazenie je ovplyvnené rozlíšením obrazovky, ale ten rozdiel medzi sivou farbou (textom) a odkazmi je fakt minimálny. Ale to už sa ti moc starám do remesla 🙂

  6. Martin Tomčík

    – Čísla (zkušenosti zákazníků) jsou super, to se mi osvědčilo u většiny webů bez ohledu na obor. V půjčkovém affilu to bude IMHO důvěryhodnější než “doporučení od zákazníků”, které si každý cucá z prstu.
    – Postřeh k přidávání stránek přes formulář Seznamu. Před pár týdny to fungovalo suprově, kdy bylo zaindexováno cca za 2 hodiny a pozice měly nové stránky více než slušné. Někdy to naopak trvá třeba dva dny a mám ponětí, že časem přidané stránky zcela zmizely ze SERPu. Čili asi bych průběžně sledoval výsledky a podle toho jednal.
    – Řešení mobilních webů – všeobecně OK. Tady je to snad jeden z mála případů, kdy bych to neviděl jako prioritu vzhledem k cílovce. Ale když už to řeší šablona, tak proč ne.
    – Určitě si rád přečtu díl o trafficu a linkbuildingu (ideálně něco kreativnějšího, tj. linky, které každý nemá a samozřejmě není snadné je získat).

    • admin

      Díky za přínosný komentář:
      – souhlasím
      – mobilní weby pro tuto cílovku asi nemusí být priorita to máš pravdu třeba u půjček pro studenty je to ale velmi velká přidaný hodnota
      – linkbuilding určitě budu rozebírat, ohledně toho spolupracují s TOP linkbuilderem v ČR linki.cz tak nějaké věci určitě zmíním pokud mi dá souhlas:)

  7. Jan Potůček

    Tak pro pokročilejší jsou tu zde dost takové základy, ale jsou zde vyzrazeny i chytré SEO a CTA/obsahové hacky, které dost lidí nevyužívá a byl bych i raději, kdyby tomu tak zůstalo 🙂

    Ta rychlost webuje před už před úpravou, nebo až po úpravě? Na statický web je to tedy docela bída. Mám lepší výsledek s použitím RS 🙂 Jinak ten bootstrap je celkem nabobtnalý (komplet – nevím jak je použit v šabloně), tak nevím, zda je to úplně optimální řešení pro minisite. Asi by bylo lepší nějaké řešení přímo na míru 🙂

    Nějaké ty mikroformáty již delší dobu na několik a webech testuji. Na půjčky mám ještě pár nápadů, jak je využít, tak potom případně poreferuji v tajné skupině, jak to dopadlo;)

  8. mini půjčka

    Seriál se pěkně vyvíjí, i když v půjčkách už je teď přeplněno a za pár týdnů bude zdá se ještě těsněji 😀 I když tak radikálně jako Simon to nevidím, copy/pasteri budou stále jen tupě kopírovat a nikdy nic svého nevymyslí…

    Jinak, možná jsem nepochopil správně patičku © Půjčka Provident 2013? Nejspíše jen zůstatek z nějakého jiného webu, ale i kdyby není to použití proti pravidlům?

  9. Martin

    Ahoj Franto, moc pěkný článek. 🙂

    Můžeš mi prosím poradit nějaký WP plugin ke sběru emailů? Nebo ty emaily sbíráš přímo přes Embedded form?

    Nějak jsem se v té části o sběru emailů ztratil.

    Děkuji 🙂

  10. Míra

    fakt dobré tipy a rady, prosim o poslani hesla a tesim se na další novinky
    Děkuji!

  11. Anonym

    Můžu požádat o heslo? Dík. J.

  12. Dany

    Super clanok 🙂 Mohol by som poziadat o heslo?

  13. Jiří

    Ahoj,
    mohu také získat heslo? Šablonu mám vlastní, ale rád se podívám jak máš vyřešený htaccess. Z vlastní zkušenosti doporučuju toto nastavit správně hned na začátku před indexací webu, změna htaccess za chodu může způsobit vznik duplicitních, nebo nefunkčních adres a to vyhledávače hodnotí negativně.

Napsat komentář: admin Zrušit odpověď na komentář