Podrobný report ze 7. affiliate konference – nové místo a nové tváře

Tentokrát se konference (už 7. v pořadí) pořádala v nových prostorech – ve Františkánském klášteře v Praze, kde nově „bydlí“ i organizátoři celé akce ze společnosti VIV NETworksAffiliate konference není jen o přednáškách. Vždy byla a (doufejme) bude klíčová díky setkání lidí z oboru. Těch, kteří na affiliatu vydělávají statistíce i těch, kteří by je také rádi měli.

Dorazila „parta“ blogerů/affiláků – Josef Kroupa, Honza Pokorný, Ondřej Martinek („tajný“ reportér Affilblogu), Michal Kurečka, Tomáš Poner, Michal Majgot a Milan Pichlík, ale i provozovatelé známějších affiliate řešení a sítí (Tomáš Dekan, Mário Roženský). Nechyběla ani slovenská „delegace“ tvořená profíky ze společnosti Hyperia (TOP affilák Michal Hradil, Richard Turza a další), Štefanem Polgárim z affiliate sítě Dognet.sk a affiliate partnery/blogery Peterem Chodelkou a Vladimírem Rejholcem.

Konference se zúčastnilo množství affiliate manažerů, začínající i rostoucí affiláci, a také zástupci velkého množství e-shopů. Celkově nás bylo na konferenci přibližně 140.

Začátek a konec konference ohraničovaly praktické workshopy (o těch až později). A rovnou jdeme na přednášky.

1. Petr Jurča

1

Webový vývojář a affilák v jednom – jak to funguje dohromady?

Žádný učený z nebe nespadl, takže i Petr nejprve chyboval. Ve svých začátcích zkoušel affiliate programy od Invie, Bookingu a… nic. Žádný úspěch se neobjevil. Skončil s tím, že „affil nefunguje“? Ne. Zakousl se a makal dál na sobě i svých webech.

Našel se v tom, že „dává lidem to, co hledají“. Lidé v jeho okolí chtěli jednoduché – dobrou pizzu. A nechtěli si pro ní chodit. Chtěli ji dovést až domů. A Petr jim v tom pomohl. Na svých webech informoval o českých pizzériích. Dal jim recenze, otevírací doby, kde sídlí, jaký mají telefon, za kolik rozváží… Vše, co potřebovali, bylo na jednom místě.

A s nástupem affilu v oboru „food delivery“ (například v podobě Dámejídlo.cz Tomáše Čupra) našel i monetizační model. Stačilo vypilovat CTA prvky, vyřešit kategorizaci pizzérek na česká města a… úspěch přišel. A teď s podobným konceptem proráží v zahraničí.

Zajímavým tématem, které Petr ještě rozebíral, bylo použití Adsensu na affiliate webu. V jeho případě kontextová reklama nekanibalizovala affiliate výdělky (pro jistotu ale vypnul zobrazování tematických inzerentů v Adsensu a vše testoval 5 měsíců). Podobné zkušenosti má i David Eiselt z Cestujlevne.com.

Co si z toho odvést? Dejte lidem to, co hledají, nebo potřebují. A v jednoduché podobě, neházejte jim klacky pod nohy. Testujte, učte se a nikdy se nezastavujte.

2. Tomáš Dekan

2

TOP affilák, který rád mentoruje a pomáhá ostatním. Sám školí přes server Naučmese.cz,  spoluvlastní DotFox, Affilnet, Cestolino, Refundo a další velké affiliate projekty. Tomáš nám tentokrát chtěl ukázat, jak vybírá nové inzerenty, které bude propagovat.

Klíčové parametry pro výběr: brand, hledanost, služba, obor a konkurence v segmentu.

Z vzorečku provize x hledanost x konverze si vypočítá, jestli se mu bude propagování daného programu vyplácet.

Důležitou součástí výběru je i konverznost a ruku v ruce s ní i schvalovatelnost. Nemá smysl promovat program, kde máte skvělé provize, ale z 100 leadů vám schválí 5. Jinde máte trochu nižší provize, ale schvalovatelnost je tam 4x větší. Na srovnávačích služeb (povinko, půjček apod.) hledejte ty nejkonverznější programy klidně i A/B testováním.

Zajímavé obory:

  • nábytek,
  • cestování,
  • auta,
  • služby,
  • finance,
  • digitální produkty.

Zajímavou metodu, spočívající v jednoduché segmentaci návštěvníků, nám ukázal na až absurdně jednoduché LP s několika otázkami. Dle nich si návštěvníky mohl rozdělit do různých cílových skupin, a pak na míru nabízet vhodné produkty – konverze se zde očekává násobně lepší.

3. Tomáš Růžička

Markeťák v mnoha společnostech, aktuálně pracuje pro VIVmail (sesterskou společnost VIV NETworks) – dříve pro Alzu, Mironet, Foto.cz, Conrad.cz a dalších. Hodně přímý člověk, který si nebere servítky – a to se mi líbí.

Z jeho zkušeností z Conrad.cz měl nejvyšší ROI (návratnost investice) právě affiliate = 350 %. Lepší ve výkonu x náklady byl jen e-mailing. Ale ten má nevýhodu v tom, že potřebujete náročnější technologie, více zaměstnanců a obtížnější implementaci. A je špatně predikovatelný. Oproti tomu je affiliate lépe škálovatelný.

Po započítání vratkovosti – může dělat i 5-10 % nákladů – vyjde affiliate ještě lépe, protože e-shop za to neplatí. Platí partnerům jen za právoplatně uskutečněné objednávky, které byly převzaty, zaplaceny a nevráceny v zákonné době.

Kdy doporučuje e-shopům nasadit affiliate? Musí mít vypilovaný e-shop (jak všichni roky opakujeme), aby partneři propagovali už konverzní obchod. Minimální konverznost by měla být nad 1 %.

U affiliate řešení se přikláněl spíše k větším sítím, kde máte mnohem méně administrativy – tu má na starosti samotná síť. Samozřejmě si za to nechá zaplatit. Každé řešení má prostě své pro a proti.

4. David Eiselt

4

Jeden z největších travel affiláků v ČR (provozuje Cestujlevne.com) tentokrát navázal na svou přednášku z minulé konference. Znovu se vše neslo na křídlech přidané hodnoty, a tentokrát se s námi podělil o svůj příběh (a problémy, které řešil). Viděl jsem v tom návod, jak vyrůst v TOP affiláka – podobnou přednášku měl Michal Majgot na 4. konferenci (můžete se podívat na záznam).

Jak vybrat obor, kterému se budete věnovat? Není nejlepší, když je to obor, který vás „jen“ baví, nebo který je „jen“ IN. Je potřeba, aby to byla tematika, které rozumíte. Díky tomu dáte svým návštěvníkům něco, co ostatní ne. Vhled do hloubky, interní informace, tipy, rady, recenze – vše, co penězmi nikdy neuděláte. Potřebujete jen zapálení a výdrž ;).

Znovu David zopakoval, že spoustu affiláků jede na množství webů, ne na jejich kvalitu. K tomu vůbec (nebo špatně) nepracují s brandem. Ten umožňuje vybudovat silnou komunitu a ulehčí to i případnou spolupráci s inzerenty nebo exit.

Davidův tip pro SEO maniaky: dělejte relevantní obsah, dobře strukturovaný a snažte se návštěvníky u sebe udržet co nejdéle. Google pochopí, že máte u sebe hodnotu a nakopne vás výš v SERPu.

První 2 roky od spuštění byste měli růst stabilně alespoň o desítky procent. Pokud nerostete, něco jste podcenili. Nebo jste vybrali špatný obor… Na něm vše stojí i padá.

Nejvíce se mi líbilo sdělení: „Úspěch od neúspěchu dělí přidaná hodnota.“

OBĚD

Po velkém úspěchu z minula se o oběd postaral znovu ORDR.cz – nejrychlejší „food delivery“ společnost v Praze. Chutnalo to tak dobře, že si mnozí vzali i druhou porci 🙂

5. Jiří Žůrek

Ředitel odboru pro styk s veřejností UOOU chtěl affilákům pomoci s dodržováním zákonů o ochraně osobních údajů. Jak pracovat s e-mailingem, jak sbírat e-maily a jaké náležitosti mají mít mailové rozesílky. Stručně a jednoduše: z přednášky se stal debatní kroužek, kde Jiří Žůrek odpovídal na četné dotazy affiliate partnerů i zástupců sítí.

Řešila se situace, že v momentu, kdy návštěvník u vás něco objedná, máte automaticky souhlas se zasíláním marketingových sdělení. Ale je zde důležitá „výměna peněz“, takže některé partnerské dotazy jsou spíše na hraně a hledají skulinku v zákoně:

Například:

„Je možné mít z návštěvníka „zákazníka“ díky hlášce ZDARMA ZA 0 Kč?“

„A co se 100 % slevou? Stává se také mým „zákazníkem“, když to bude tak formulované?“

Zajímavá informace: při sběru mailů výměnou za e-book/informace/newsletter je nutné mít pod potvrzovacím tlačítkem info o souhlasu s podmínkami – v těch by mělo být specifikováno, k jakým účelům dává návštěvník souhlas.

Pravidla pro e-mailovou rozesílku:

  • jasně označena jako obchodní sdělení (možné v předmětu či hlavičce nejlépe – o běžné patičce nepadlo ani slovo),
  • jednoduché odhlášení (nejlépe odkazem přímo v mailu bez zbytečných obstrukcí a průtahů = žádné „odhlásíme vás během 3 měsíců“ apod.),
  • jasně označený odesílatel a odpovědný e-mail.

TIP: je vhodné doplnit do patičky informaci o původu získání daného kontaktu (žádostí o newsletter, výměnou za e-book, apod.). Ať si majitel e-mailu připomene, kde vlastně dal souhlas se zasíláním marketingových zpráv.

Zakončení přednášky bylo ve stylu „Nejhorší zákazník, je naštvaný zákazník.“ Nehledejte skulinky, pracujte s cíleným e-mailingem, segmentací a neotravujte ostatní nevhodným e-mailem (a už vůbec ne nevyžádaným).

6. Robert Studený

Spolumajitel společnosti VIV NETworks, která v Česku zastupuju největší affiliate sít na světě CJ by Conversant. Přednáška byla určená inzerentům, kteří zvažují zapojení affilu do svého marketingového mixu.

Možnosti zapojení? Robert rozebral klasické možnosti – jít do sítě, koupit krabicové řešení, případně vyvinout si vlastní. Poslední možnost v dnešní době je nejdražší a z mého pohledu partnera i velmi nešťastná. Denně se setkávám se systémy „na míru“, které podměřují konverze a špatně je párují k partnerům.

Důležité je už od začátku vhodně nastavit provize (jak jsme to my nastavovali pro Econea.cz, se dozvíte v mé reality „show”) – způsobů je více = dle svých marží, nebo dle konkurence v oboru.

Nejdůležitější je „mentální nastavení“ na affiliate. Spoustu obchodníků stále nechápe smysl affiliate marketingu v rovnocenném partnerství. Já osobně děkuji Robertovi a jeho skvělým aff. manažerům, že už roky pomáhají pozvednout affil v očích malých i velkých inzerentů a otevírá jim oči. DÍKY!

TIP ohledně obchodních podmínek: lepší postupně utahovat podmínky (když nastanou problémy), než mít od začátku zakázáno a pokutováno xx možností, jak propagovat daný shop či službu. Od začátku omezovaný program bude mít pomalejší nástup a někdy drsné podmínky spolupráce i celý program pošlou do „kopru“.

4 inzerentské 5 minutovky

V krátkých (byť ne 5 minutových) blocích se nám představili 4 noví inzerenti, kteří jsou v CJ – byli to Čedok, Valutomat, Porovnej24 a Butlers . Více o podmínkách bude v CJ a ve videu z konference (snad bude brzy dostupné).

Live chat a jeho využití u e-shopů

5

Výhody a nevýhody live chatovacího řešení pro e-shopy a on-line služby – vhled do celého segmentu nám ukázal zástupce českého řešení Smartsupp.

Možnost sledovat návštěvníky, přímo s nimi komunikovat, získávat informace o firemních návštěvách, napojení na Google Analytics…

Přednáška byla postavená obsahově výhradně pro inzerenty, ale nepadla zde možnost využít Live chat pro affláky. Díky tomu získávají cennou zpětnou vazbu, mohou urychlit konverzní cestu návštěvníka, odhalit UX chyby na webu a získat inspiraci pro nový obsah (návody, faq, slovníček, články, apod.). Možností je spousta a ještě live chat jsem na moc českých affil webech neviděl.

LOSOVÁNÍ

Po poslední přednášce proběhlo vylosování výherců 3 výher (iPadu Mini/Airu a iPhonu), které dal do soutěže sponzor konference Leadsor – affiliate program určený pro sběr leadů na půjčky (viz jeden z posledních rozhovorů). Jediný šťastlivec, kterého jsem znal, byl dříve přednášející – Tomáš Dekan 🙂

Panelová diskuze

Po 2 letech se vrátila na naší konferenci panelová diskuze. Tentokrát v ní seděl Michal Vávra (affilák – Cestolino.cz, PestryJidelnicek.cz), Petr Baloun (affilák, e-shopista i aff. manažer – Nákupnírádce.cz a VelkeSamolepky.cz), Tomáš Růžička (markeťák – Conrad.cz, VIVmail.cz a další), Martin Bětík (Vivnetworks) a Michal Hanáček (Pilulka.cz).

Výhledy affilu?

Roste a bude dál růst, jen je málo kvalitních partnerů. Takže affiláci, musíme pořádnou máknout, ať tu nemáme pár TOP affiláků (dlouhodobě příjmy nad 100 tis.), ale desítky.

Jednotlivci x firmy?

Mají šanci na proražení mezi velké hráče jednotlivci, nebo spíše firmy? Záleží na jejich šikovnosti, schopnosti delegovat, rozpočtu… Zajímavou cestou, které sám v affiliate komunitě pozoruji, je spojení partnerů do menších skupinek/párů. Jeden má know how, druhý umí získávat traffic, třetí staví weby = WIN, WIN, WIN situace.

Nejlepší konverzní prvky?

Zde jasně zvítězily XML feedy, čisté odkazy a iframy. Na bannery máme rovnou zapomenout… Affil přeci není na budování brandu, ale čistě na VÝKON!

Je důležitá výše provize pro výběr inzerenta?

Provize je fajn, ale klíčová je také konverznost a pro mnohé affiláky poměrně neznámé „náklady na konverzi“ (neumí si spočítat, kolik nákladů mají na 1 konverzi, takže jim postupně propagace vysaje veškerý rozpočet a provize jsou minimální). Důležitá je také komunikace s inzerentem / aff. manažerem.

Co je vlastně v affilu klíčové a ti, kteřím se daří, už to ví? USPOKOJOVAT POTŘEBY LIDÍ.

WORKSHOPY

Na začátku a na konci konference byly workshopy – první určený inzerentům („Je affiliate vhodný pro můj e-shop?“) a pro partnery („Jak efektivně využít všechny funkce v CJ.com“). Tentokrát se už naštěstí praktické workshopy nekryly s přednáškami, takže měly znatelně větší účast. Skvělý krok, který oceňuji – díky tomu jsme o nic nepřišli z hlavního přednáškového bloku.

AFTERPARTY

Jako tradičně byla po konferenci afterparty až do nočních hodin – nejdříve v domluveném Cake Café (musím pochválit obsluhu – přítomní jistě vědí), a poté i v Double Trouble baru.

Na afterparty se (jako obvykle) „pouštělo“ nejvíce know-how, domlouvaly spolupráce a řešily problémy s aff. programy, zavirováním webů, bezpečností a výhledy, kam chceme vyrůst do další konference.

Stálo to za to? Stejně jako v minulých letech ano. Pro mě má tato akce největší smysl v setkání s affiláky (a dnes už můžu tvrdit, že s přáteli) a konference je jen třešničkou na dortu. Díky VIV NETworks za jejich rozhodně nejednoduchou práci! A teď… Jdeme zase MAKAT!

Fotky poskytla společnost VIV NETworks s.r.o., pořadel konference.

[Tweet “Přečtěte si podrobný report ze 7. affiliate konference #czaffil”]

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. Kalbič

    Hezkej report, ale abych se přiznal, tak ty přednášky z minulý konference mě zaujaly trošku víc. Ale uvidíme co vypadne z videí, třeba nakonec ještě překvapí.

    Trošku mě překvapil ten přístup Tomáše Dekana k výběru správnýho affil partnera, abych se přiznal, tak pár kroků dělám trošku jinak a i mi tam chybí pár položek v zajímavejch oborech. Taky by mě zajímalo jak zjišťuje ty konverzní poměry, to každýmu inzerentovi píše? To bych musel obeslat všechny. V tomhle je podle mě CJ.com dost pozadu, protože ukazuje jen EPC (mimochodem CJ neukazuje ani čas prokliku u konverze), kdežto třeba v Zanoxu vidim koverzní poměr, EPC, confirmation rate, approval time atd. Ale je pravda, že Zanox má zase jiný mouchy. Jestli je CJ největší síť na světě, tak to s těma statistikama dost fláká. Už jsem narazil na pár sítí, který to měly stats programu pro sale/leadu vyladěný do detailů. No, třeba se toho do pár let dočkáme.

    A trošku mě pobouřila ta zmínka o tom, že se stabilnim příjmem je TOP affilák při 100 kkč/měs a že takovejch lidí jsou jednotky, to je fakt výsměch. Takovejch lidí je v ČR přinejmenším desítky, ne li víc. Já mam po odečtení nákladů něco kolem 60 – 70 tis. Kč a abych si mohl sám pro sebe honit ego a řikat si, že jsem TOP, tak bych chtěl 10 tis. Kč čistýho/den. Mladý publishery možná stovka motivuje, ale kdo vydělává nějaký větší částky, tak jistě ví, že takovejch lidí je mraky. Jen nemaj potřebu se ukazovat, nebo sdělovat svoje příjmy. Na druhou stranu jsou taky lidi, co narvou 50 tis do reklamy, vytáhnou z toho 100 tis a myslej si bůh ví jaký nejsou mistři. Ach jo, ty ega, ale bohužel je máme všichni…

    • Honaz

      Cj ukazuje čas prokliku 🙂 stačí hledat. V základu to není zapnutý, ale můžeš si to do reportů přidat s ještě spoustou dalších zajímavých údajů.

      • Ondřej Martinek

        K těm TOP affilákům – není nijak dané, kdo je a kdo není – i cifry se u různých lidí liší (někdo považuje za top affiláka toho, co má 50 tis. měsíčně, někdo víc – třeba já).

        Za tu částku beru čistý zisk – a ano je to slovíčkaření, protože si každý může říci kolik vydělává a dokud ti neukáže účet proti vystaveným fakturám za affil, tak jsou to jen řeči 🙂

      • Kalbič

        Honza: Heh, díky moc. Cj používám vlastně od doby co v něm jsou cz kampaně a na tohle jsem nepřišel, nebo sem to zapomněl, lol. Tak teď mi tam už jen chybí indentifikace země nakupujícího, ale naštestí Cj používám jen pro cz kampaně, takže na tom až tak nezáleží, ale u zahraničního/globálního affilu mě to docela zajímá.

        Mimochodem, máte v Cj taky už skoro dva tejdny zaseknutý hodnoty v položce balance? Provize každej den naskakujou, ale vydělanej zůstek se nemění, no doufám, že to bude jen nějaká kosmetická chyba a vše se započítává…

  2. Martin Bětík

    Ještě k původním dotazu, možná se bude hodit i ostatním.
    V CJ můžete najít čas prokliku u každé přivedené transakce a to v menu Reports / Transaction. Kde nad tabulkou s výpisem transakcí je možnost přidat nebo ubrat sloupce které vás zajímají např. Click Date, SID, Click Referring URL.

Napsat komentář: Honaz Zrušit odpověď na komentář