Rozhovor: Michal Vávra (Cestolino.cz)

Michal Vávra se věnuje affiliate marketingu od roku 2008, patřil mezi nejvýznamější partnery affiliate sítě eSpolupráce.cz a také mezi špičku affiliate partnerů cestovních affiliate programů. Nedávno rozprodal téměř celé portfolio affiliate webů a veškeré úsilí směruje ke svému novému projektu Cestolino.cz.

vavra

1. Ahoj Michale, popiš nám své začátky v affiliate marketingu, jaký affiliate program si využil jako první. Také nám popiš v čem si získal svou první konverzi a jak to pro tebe bylo těžké.

Ahoj, díky za pozvání k rozhovoru… „Vydělávat“ na internetu jsem začínal někdy v roce 2005 a pravděpodobně se jednalo o nějaký affil na SMS platby. V té době v ČR nebyl zrovna velký výběr affiliate programů, ze sítí tu byla myslím jen Potenza. Lidé v té době docela kupovali skrz SMS loga, vyzvánění a hry do mobilů. Pak se dalo vydělat na různých SMS zámcích atd. Z dnešního pohledu hrozná doba.

V roce 2006 spustila partnerský program Invia, já se přidal o rok později. To byl pro mě zlom, málokterá cestovka nebo agentura v té době řešila SEO.. V polovině 2008 jsem skončil v Mitonu a začal vytvářet naplno vlastní weby.

Další milník má na svědomí Jan Barta, který v 2009 spustil espolupraci. On byl vlastně první v ČR, kdo třeba poskytl iframe (na povinné ručení) a dal možnost affiliate partnerům si opravdu vydělat. Lidé na něj často neprávem nadávají, ale fakt je, že on na českém internetu posunul hodně věcí dopředu.

V dalších letech se mi dařilo třeba u VIV NETworks – pěkný program měla například pojišťovna Direct nebo některé slevové servery. Měl jsem úspěch s dnes už neexistujícím agregátorem slev slevo.cz (2011 prodej společnosti SlevyDnes.cz). Poté jsem se snažil víc rozjet weby zaměřené na finance a pojištění, ale to se mi už nijak výrazně nepovedlo. Od listopadu 2012 se v podstatě naplno věnuji srovnávači zájezdů Cestolino.cz.

2. Co bys doporučil začínajícím affiliate partnerům? Jak začít, co udělat, případně kde získávat důležité informace do startu?

Pro začátek můžete něco okopírovat:) Na internetu se dá sehnat spousta informací, část z nich jsou ale blbosti a tlachání. Přečtěte si knihu Jak jsem vydělal svůj první milion na internetu, je sice hodně věnovaná prodeji pomocí  emailů, ale i tak tam je několik dobrých rad.  Vždy myslete jako kupující. Pokládejte si otázky jako – když budu chtít produkt XY, co udělám? A pozor, nemyslete si, že všichni jsou jako vy, lidé se chovají často dost podivně.

3. Jak vypadá tvůj běžný pracovní den? Jaké nástroje jsi používal pro měření efektivity svých partnerských webů a jaké nástroje a služby jsou dle tebe základem pro úspěch.

Každý vypadá jinak, práci plánuji jen na pár dní dopředu. Když mám dobrou náladu, snažím se programovat nebo vymýšlet nové části webu. Občas vyhodnocuji statistiky, upravuji kampaně, dělám analýzy KW, vyřizuji emaily, koukám po internetu, vystavuji faktury…

Z nástrojů používám Google Analytics, Webmasters Tools, občas Collabim, špehovací nástroje jako je mYx nebo Mouseflow.  Základem úspěchu je s těmi nástroji pracovat, vyhodnocovat a web podle chování uživatelů upravovat.

 4. Mohl bys uvést příklad kvalitního ziskového affilwebu? Jak by měl vypadat? Případně uvést motivační čísla a statistiky.

Nedá se to zobecnit, měl jsem otřesné weby, které fungovaly skvěle. Měl jsem i weby se super texty, grafikou, za spoustu peněz, které nevydělaly skoro nic. Na tohle si opravdu musí každý přijít sám. Při troše štěstí a tvrdé práci bude schopný za pár let tohle spolehlivě odhadnout.

K motivaci – vydělat se dá, kolik budete chtít. Někomu stačí pár tisíc měsíčně a pak motivaci ztratí. V poslední době se na netu objevují informace, kolik kdo vydělává měsíčně, to si může najít každý sám. Já s tím moc nesouhlasím, protože to vede k jednoduchým úvahám, že vydělávat peníze na affilu je snadné a funguje to jakoby samo. Ale tak to není, někdo ty weby musel vymyslet, udělat, dostat tam návštěvníky, zjistit co vydělává a především prodat… Úspěchy v affilu se nestávají přes noc, většina to má tvrdě vydřené.

 5. Jaké jsou tvé plány do budoucna? Co tě vedlo k rozprodání svého affiliate porfolia a plánuješe v affiliate marketingu nějakým způsobem zůstat? Kde se vidíš za 1 rok?

Plán je mít srovnávač zájezdů, který bude dělat radost návštěvníkům i prodejcům:)A věřím, že za rok na něm budu stále pracovat, jen bude 10x až 15x větší. Portfolio jsem rozprodal jednak kvůli fokusu na Cestolino a také kvůli ztrátě motivace, prostě mě to už moc nebavilo.

6.  Na jakých tématech v affiliatu jsi nejvíce vydělával, můžeš uvést jejich procentuální zastoupení a jaký partnerský program doporučuješ (máš s ním dobré zkušenosti) a jaký naopak nedoporučuješ?

K procentuálnímu zastoupení nemám statistiky… Obecně by to měl být produkt, který chce hodně lidí a buď jim něco ušetří, nebo přinese. Doporučuji půjčky a pojištění, ale zde je pro začátečníky dost veliká konkurence. Nemám moc dobré zkušenosti s eshopy a fyzickým zbožím.

7. Jaké metody jsi používal při propagaci svých webů v největší míře a co ti nejvíce fungovalo?

Tradiční věci jako SEO, PPC.

8.  Využíval si někdy zahraniční partnerský program a jak težké je dle tebe prosadit se v zahraničním affiliate byznysu?

O zahraničním affilu nevím v podstatě nic.

9. Mohl bys nám v krátkosti představit své nové a plánované projekty a jejich partnerských programech?

Už jsem zmiňoval srovnávač zájezdů Cestolino.cz, kde chci pomoci lidem s výběrem zájezdu a cestovkám se získáním relevantní návštěvnosti. Pak mám ještě pár starých webů na pojištění, energie, diety atd. Aktuálně neplánuji nic nového.

10. Co bys vzkázal čtenářům affilblogu a začínajícím affilákům?

Že na affilu se mohou dobře naučit prodávat cokoli na internetu, ale většina by měla včas skončit a věnovat se něčemu jinému.

Jo a ještě jedna věc – jako absolvent prvního běhu iCollege doporučuji vám přihlásit se do dalšího běhu na http://icollege.cz/prihlaska/, fakt vám to pomůže.

Děkuji Michalovi za jeho reakce do rozhovoru. Doufám že se rozhovor líbil a pokud máte jakékoliv dotazy neváhejte je napsat do komentářů.

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. stephan

    Zajímavý výběr hosta, ale mám pocit, že je rozhovor málo veden do hloubky 🙂

    Měl bych na Michala 3 otázky:
    1) Jak si vybíral název? Proč zrovna Cestolino?
    2) Co máš na mysli pod “srovnávač zájezdů”? Vždyť srovnávačem je přece každá cestovní agentura.
    3) Tato otázka navazuje na otázku č. 2. Plánuješ změnit časem způsob monetizace Cestolino.cz a staneš se regulérní cestovkou nebo zůstaneš i nadále u affilu?

    Jinak přeji hodně štěstí do budoucna 🙂

    • Michal Vávra

      Díky za otázky a přání…

      1) Dovolena.cz nebo zajezdy.cz už někdo koupil… Je těžký najít vhodnou volnou doménu pro oblast cestování a chtěl jsem se vyhnout názvům typu “nejlepsizajezdyonline.cz”. Název jsem vybíral z několika variant (kombinoval jsem různá spojení) a Cestolino mi přišlo jako nejlépe zapamatovatelné.

      2) Myslím službu, kde si najdeš zájezd od různých prodejců. Srovnáš si nabídku pro určitou lokalitu nebo hotel. Nebo vyhledáš zájezdy podle určitých kritérií. Ano, z určitého pohledu je každá agentura srovnávačem. Ale agentura řeší i prodej, já chci, aby návštěvník končil u cestovní kanceláře a tam sjednal objednávku.

      3) Stát se prodejcem zájezdů v plánu nemám… Plán je prodávat traffic, ať už za provizi z prodeje nebo za proklik.

  2. Josef.P

    Já bych měl taky otázečku, ty bys chtěl aby návštěvník končilu CK, nicméně zatím končí u agentur jako je Invia a Studen Agency, už jsi se pokoušel navázat spolupráci přímo s CK. Až na pár vyjímek by totiž všechny chtěli abys klienta rovnou vyřídil, počítáš že by se to s narustajícím trafikem mohlo změnit?

    Téměř všechny CK disponují výstupem XML, takže technicky by to problém určitěne byl, jen by museli CK chtít, jako v případě Sdovolené.

    • Michal Vávra

      Ano, technicky to problém pro některé z nich není… V minulosti nebylo Cestolino pro většinu CK zajímavé kvůli malé návštěvnosti. V průběhu červa poběží web na výkonnějším serveru, po přesunu budu aktivněji oslovovat další CK, takže nabídka bude širší. Invia a dovolena.cz tam jsou proto, aby návštěvník měl k dispozici alespoň základní přehled termínů.

      Já opravdu nechci jít cestou agentury. Jak jsem psal výše – plán je buď provize z prodeje nebo platba za proklik. Případně bych nabídl možnost vyplnit poptávku přímo na Cestolinu a tu pak odeslat do CK, takže platba za lead.

      Ze statistik prodejů, které Cestolino aktuálně zprostředkuje vyplývá, že pokud bude mít CK konverzní web, tak za rezervaci zájezdu nedá nijak vysokou částku. Přímým vyřízením objednávky ušetří za provizi agentuře (ano, bude to ni víc práce). Ale s klientem může dál pracovat. Výhodou je i to, že klient si CK zapamatuje a nebude říkat “jedu s agenturou XY” nebo “koupil jsem to u agentury XY”, ale “koupil jsem to u CK YX”.

      • Josef P.

        Tak to máme podobný názor a cíl kam se směrovat. Mě osobně by nejvíc vyhovovala platba za lead. Já osobně protože vím co je práce s agenturou se tomu chci taky vyhnout. Jak se díváš na výši provize v systému affiliate spolupráce a přímého prodeje? Pokud srovnám agenturní prodej 8-15% a affil 1-4% tak mi přijde u velkých webů, kam Cestolino bezesporu směřuje těch 1-4% málo. S takovým webem už bude spojeno dost nákladů, myslíš že je reálná šance se c CK dohodnou při větším traficu na nějakém kompromisu řekněme 5% (4% u lastů) ?

        S tím konverzním webem CK to vidím podobně, vezmeme li například Exim Tours, nedovedu ani odhadnout, kolik by byli ochotní za přivedeného zákazníka zaplatit, jsou dost skromní i při agenturním prodeji. Každopádně přeji mnoho zdaru a hodně návštěvníků. Snad po nějakém čase bude na Affilblogu článek, kde se pochlubíš, kam si se s Cestolinem posunul.

  3. Honza

    Aha, tak takhle je to. Já myslel, že je Michal “nějaké béčko” a on by mohl leccos naučit. 🙂
    Na affiliate konferenci v Praze zazněla opačná myšlenka a to jít cestou přímého prodeje.
    Možná to ale tvůj plán není jen proto, že plánuješ dopředu jen pár dní. 🙂
    To byla jen taková narážka, myslím, že by se každý měl soustředit na to co mu jde nejlépe a já si z tohoto článku odnáším snahu o focus, což mi chybí úplně a prostě dělat věci pořádně.
    Díky.

    • Michal Vávra

      Díky, snažím se nebýt běčko… Tu myšlenku jsem taky slyšel, ale mě to aktuálně moc smysl nedává. Opravdu spíš vidím cestu v prodeji trafficu, případně leadů, než v provozu cestovní agentury.

Napsat komentář: Michal Vávra Zrušit odpověď na komentář