Výběr vhodné domény pro web a problém s ochrannými známkami

Už jsem o tom psal několikrát ve svých seriálech na tvorbu affilweb i lead gen webů. Ale myslím, že mnoho lidí se z toho stále nepoučilo. Proto jsem se rozhodl tomu tématu věnovat podrobněji a upozornit na aktuální problematický příklad, kdy majitel ochranné známky (trademark – dále jen TM) se začíná domáhat řešení problémů s doménami obsahující jeho TM.

 O problému TM domén

Affiláci si často registrují domény s klíčovým slovem inzerenta, kterého propagují. Mnoho z nich si neuvědomuje, že nejenže ve většině příkladů je jejich jednání nelegální (porušování zákonu o obchodních značkách), ale je i velmi krátkozraké (inzerent zruší affil kampaň). Jako výhodu affiláci často uvádějí váhu KW v doméně pro vyhledávač  Seznam. To neumím posoudit, ale nejspíš na tom něco bude. Každopádně za ten risk mi to osobně rozhodně nestojí.

Změna kampaně

Pokud inzerent zruší svou kampaň (půjčka HomeCredit), tak nemůžete jednoduše změnit obsah vašeho affilwebu pro jiného inzerenta. Nedávalo by moc smysl, jak vyhledávačům, tak návštěvníkům, aby obsah webu neodpovídal inzerentovi v doméně. Věřte mi, že u některých svých lead gen webů jsem obsah/inzerenta již měnil (u některých i vícekrát za rok).

Právní problémy

Díky tomu, že nevlastníte obchodní značku, kterou používáte v doméně, jste dle našeho práva jednoduše napadnutelní a doména vám může být snadno odebrána bez nároku na odměnu či ušlý zisk. Navíc zaplatíte právní výlohy a případnou pokutu. Může se stát, že budování webu, obsahu a marketing, který jste několik let pilně dělali, přijde vniveč.

Aktuální problém

Aktuálně začalo právnické oddělení matky českého zastoupení nadnárodní firmy Ferratum (mikropůjčky) rozesílat dopisy s upozorněním na porušování TM v doménách. Všiml jsem si, že ve fulltextu Seznamu naleznete opravdu obrovské množství webů, které Ferratum v doméně mají. Tento problém můžete přehlížet, než vám přijde pokuta, nebo situaci začít aktivně řešit. Níže přikládám několik variant řešení.

Screen části dopisu od Ferratum

Screen části dopisu od Ferratum

Možřešení

Tady záleží hodně na samotném inzerentovi, ale někteří jsou vám ochotni za převod webu/domény dokonce zaplatit. Nicméně vězte, že obvykle nedosáhnete na představované ohodnocení za web, protože inzerent ví, že má jednoduchou právní páku, a pokud mu web dobrovolně neprodáte/nepředáte, tak začnou pracovat jeho právníci.

Další možností, kterou je ale potřeba začít aktivně řešit velmi rychle, je přesměrování obsahu na jinou doménu. Nakoupíte doménu neobsahující TM, provedete přesun obsahu s 301 redirectem a necháte web přeindexovat (1-3 měsíce u Googlu i Seznamu), ve webmaster tools nastavíte novou adresu a v případě, že máte nakoupené odkazy/články, poprosíte majitele webů o výměnu linků (skvělý článek na toto téma napsal Jan Tichý). Vím, že hlavně u Seznamu vám tato praktika nemusí zajistit zachování pozic ve vyhledávači. Já osobně mám s tímto přesunem zkušenosti a přišel jsem přibližně o 35 % trafficu (převážně ze Seznamu). Doménu můžete následně prodat/předat inzerentovi a obsah/traffic vám přitom zůstane

Využíváte i vy TM ve svých doménách a máte nějaké zkušenosti s přesunem domény nebo prodejem webu inzerentovi? Podělte se o své zkušenosti v komentářích.

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. dysm.

    Používání TM v doméně je opravdu krátkozraké. V minulosti jsem takhle přišel o domény casiohodinky.cz a icq-online.info. A bohužel zadarmo ;). Jinak dlouhodobě se vždy vyplatí nějaký unikátní brandovatelný název, ikdyž to dá někdy práci najít.

  2. Dudek

    Zákon o obchodních značkách neexistuje, Františku, proto ho nelze porušovat. 🙂 Celá problomatika je trochu složitější, pokud někdo pod ochrannou známkou propaguje tuto známku, těžko po něm majitel ochranné známky může chtít ušlý zisk, když nebyla propagována konkurence, ale právě tato ochranná známka. 🙂 To přece nedává logiku, ne? 🙂
    Pochopitelně jiná věc je ta, že se to majitelům ochranných známek nelíbí a že u affilu zruší kampaň apod.

  3. Ivan

    Setkal jsem se mnoha případy, které skončily vymáháním domén. Často to skončí ne tak, že něco společnost odkoupí, ale rovnou zabírá celý weby a požaduje odškodné, jinak řečeno webmaster musí zaplatit pokutu.

  4. Viktor

    Dobrý den,
    nevíte prosím jak je to s nárokem subjektu který má ochrannou známku a doménou .info? Zaregistroval jsem totiž doménu ZETOR.info. Narovinu přiznávám že jsem doufal že by se dala za nějakou tu korunu prodat, protože trocha peněz by se hodila. Vztahuje se ochranná známka i na koncovku .info? Zetoru se to nelíbí, dnes mě obeslal abych smazal obsah a doménu uvolnil. Obsah miniwebu jsem již stáhl. Děkuji předem za odpověď.

Napsat komentář: Dudek Zrušit odpověď na komentář