6.díl – tvorba výdělečného affilwebu – údržba, zvyšování konverzí a vyhodnocování

Po delší době se navracím k veleúspěšněmu seriálu o tvorbě výdělečného affilwebu memetricko.cz. Pro představu pouze poslední díl seriálu na téma propagace a marketing měl více než 7000 shlédnutí. Dnes se zaměříme na poslední kapitolu tohoto seriálu, což je údržba, zvyšování konverzního poměru a vyhodnocování výsledků. Dnešní článek bude trošku odlišný jelikož jsem si do vyhodnocování přizval experta na použitelnost a optimalizaci konverzí Honzu Kvasničku.

Snímek obrazovky 2013-07-28 v 5.44.13 PM

Na úvod musím říct že nejsem žádný profík na vyhodnocování výkonu a také si až tak dobře nerozumím s novými Analytics, které jsou pro vyhodnocování velmi důležité.

Údržba

Tento obsah navazuje na 4.díl seriálu o tvorbě obsahu, dle typu vašeho webu je potřeba průběžně aktualizovat nebo doplňovat obsah. V případě magazínového webu, je průběžné přidávání obsahu povinností. Při staganci a neaktualizaci obsahu se u tohoto typu zisky v průběhu času obvykle nezvyšují (dle zkušeností záleží na segmentu). Na affilweb memetričko.cz se proto snažím průběžně doplňovat obsah, minimálně 2 nové recenze triček měsíčně. Ideální je jedna recenze týdně, ale záleží také na šíři sortimentu. V případě že provozovatel e-shopu rozšiřuje sortiment například o placky a další tématické předměty, není od věci je zahrnout také do výsledného affilwebu s minimální námahou tak můžete získat další segment prodeje a rozšířit tak své konverze (přitom stačí vytvořit jen podstránku, případně ji podpořit grafikou v sidebaru nebo v detailu zboží). Toto rozšiřování o další tématický sortiment (může být i od konkurenčního partnerského programu) má 3 velké přednosti:

  1. jednoduše aplikovatelné (vytvoření jedné substránky)
  2. zákazníka můžete podržet déle na vaši stránce  a tím zvýšit možnost že udělá konverzi
  3. z hlediska SEO získáte další přístupy a LONG TAIL návštěvnost (uživatel hledá MEME placky, ale nakonec nakoupí i tričko)

Uvědomte si že vyhledávače zbožňují aktualizovaný obsah a z hlediska SEO je dobré postupně doplňovat obsah do všechn typů affiliate webů, včetně lead gen. Získáte tím nejen bonus pro vyhledávače ale také nový obsah díky, kterému můžete získávat další návštěvníky pro váš web (rozšiřování longtailů).

Zvyšování konverzí – A/B testování

Po návrhu affilwebu by měla přibližně po jednom měsíci být provedena aktualizace a údržba stránek a testování konverze jednotlivých prvků. V případě že máte lead gen web je možné otestovat různé formy iframů a zjistit které konvertují nejlépe (vůbec není od věci se zeptat affiliate manažera který reklamní prvek nejlépe konvertuje a který vám doporučuje k nasazení). V případě že máte klasický afilweb je dobré otestovat umístění call to action prvků a jejich barevnost, velikost či textovou úpravu ve prospěch konverzí. A/B testování můžete provést velice jednoduše díky nástroji služby Google Analytics: Obsah – > Experimenty -> Vytvořit experiment.

Sám jsem testoval barevnost hlavního call to action tlačítka. Zvolil jsem srovnání původní červené varianty s novou zelenou. Výsledkem byly lepší výsledky původní varianty s červeným tlačítkem. Takto můžete jednoduše otestovat kteroukoliv stránku či podstránku vašeho affilwebu během několika málo minut. Nutné je samozřejmě připravit různé varianty stránek, které budou předávány určitému vzorku uživatelů průběžně.

Vyhodnocování

Analytics

V analytickém nástroji můžete nastavit cíle u jednotlivých stránek. To znamená že vám analytics bude měřit v přehledných statistikách na kolik návštěv připadlo kolik cílů (návštěva stránky), které si sami nastavíte a můžete také sledovat trychtýř přes jaké stránky se návštěvník proklikal a jaké stránky pro něj byly výstupní a vstupní. Důležité jsou také imprese (shlédnutí) a doba uživatelů strávených na stránce.

Nevýhodou našich affilwebů je že nastavení konverzí na určité cílové stránky (já nastavuji cílovou stránku na redirect, který vede přes můj reflink na cílový obchod) je že to nejsou opravdové reálné konverze, ale pouze cesty k cíli. To abychom mohli reálně trackovat dané konverze by bylo nutné mít váš sledovací kód přimo na webu obchodníka (ve finální stránce objednávky). U přeposílání a v některých případech i lead gen webů bývá situace lepší.

Analytics celkově nabízí opravdu obrovské množství dat se kterými můžete pracovat. Osobně nejvíce sleduji parametry:

  • návštěvnost (noví návštěvníci)
  • vývoj konverzí (cílů)
  • výsledky experimentů
  • nejlepší obsah (pro pozdější ladění a úpravu)
  • zdroje provozu a výstupní stránky (skvělé jsou toky k cíli u konverzí)

Reportovat můžete také pomocí rozšířených segmentů a dalších, pro mě zatím skrytých, vlastností Analytics. Rozhodně se vyplatí v tomto ohledu vzdělávat (sám mám v plánu navštívit školení Honzíka Tichého).

Statistiky partnerského programu

PAP, affilblox, hasoffers a další partnerské systémy nabízí různé úrovně statistik. Každopádně ty nejpodstatnější data u každé konverze pro optimalizaci affilwebů by měl nabízet každý pořádný SW:

  • datum konverze
  • kampaň, případně produkt
  • ID konverze, případně ID objednávky
  • provize, případně hodnota objednávky
  • schválení/zamítnutí, případně důvod zamítnutí
  • kanály

Některé SW samozřejmě nenabízí až tak podrobné reporty a statistiky a proto si musíte více vyhrát sami například v excelu. Níže uvádním seznam pro mě důležitých statistik vázaných na určité období (den, týden, měsíc, vlastní rozsah):

  • prokliky případně imprese
  • schválené/zamítnuté provize
  • CTR
  • EPC
  • IP adresa, URL odkazující stránky

Skvělé jsou také statistiky dle kanálů, případně podpartnerské provize. Opět ne všechny partnerské systémy nabízí všechny potřebné statistiky, ale většinu z nich nabízí například PAP.

Kanály

Další možností jak například trackovat efektivitu placených kampaní je využití kanálů v affiliate programu. Dejme tomu že máte zapnuté PPC a nakoupili jste ve stejné době i placenou bannerovou reklamu. Jak měřit správně, která konverze přišla z kterého zdroje?

Základem je označkování vašich odkazů pomocí parametrů. Osobně doporučuji využívat tento nástroj googlu. Předávat si můžete pro lepší optimalizaci mnoho dalších informací (třeba konkrétní PPC inzerát, nebo banner a jeho umístění).

  • PPC inzerát bude používat variantu: http://www.memetricko.cz/?utm_source=seznam&utm_medium=ppc&utm_campaign=varianta1
  • Placený banner bude používat variantu: http://www.memetricko.cz/?utm_source=trololol.cz&utm_medium=banner&utm_campaign=sidebar

Toto označkování se hodí nejen pro naše lepší měření zdroje konverzí, ale také pro identifikací zdrojů v google analytics. Mnoho lidí se dohaduje zda je dobré používat tyto linky například i do nákupu odkazů, jelikož z hlediska SEO jsou různé parametry za znakem ? brány jako jiné duplicitní stránky. Osobně si myslím že by to vadit němělo, když je to doporučení samotného googlu, ale osobně tento typ rozlišování zdroje u nákupu či výměny odkazů a článků nepoužívám. Používám jej pouze pro rozlišení PPC, bannerů a e-mailingu, kde je ten SEO efekt zanedbatelný.

Nyní máme pěkně označkované zdroje a teď přichází část předání parametru zdroje do kanálu partnerského programu. V případě že využíváte vlastní redirect script, jako já, situace je jednoduchá:

  1. zdrojové hodnoty, které chcete přenést do kanálu si předáte do cookies.
  2. všechny reflinky ve vašem redirectovém scriptu obohatíte o tag kanálu (affilbox používá – a_cha, PAP používá – chan)

Pokud reflinky vkládáte ručně nebo využíváte plugin situace je složitější a budete si muset poradit jinak:).

Pokročilým nástrojem pro datově řízené měření událostí je MixPanel.com, který můžete vyzkoušet a otestovat zdarma. Sám jsem jej zatím netestoval, ale dostal jsem na něj doporučení od Mária Roženského. Pokud s ním někdo máte zkušenosti budu moc rád, když se o ně podělíte v komentářích. BTW velmi pěkný článek o skrývání a různých možnostech reflinků napsal David Lorincz na svém blogu. Tímto ho zdravím:)

PPC – SKLIK (jiný systém nepoužívám)

Díky tomu že v drtivé vetšině případů u affilwebu neprovede návštěvník objednávku u vás, ale na stránce obchodníka je sledování konverzí dovedených přes PPC poněkud složitější. V případě že potřebujete zjistit z jakého zdroje (fulltext, SEO, mailing, facebook) vám návštěvník zkonvertoval je potřeba využít dynamicky generované kanály. O kterých jsem napsal výše. U klasického retail affilu (viz memetricko a partnerský program affil.trikator.cz) si musíte poradit s dynamicky generovanými kanály aby bylo možné nastavit trackování konverzí. Nastavení cíle na redirect stránku by bylo nepřesné a zavádějící, stejně jako nastavení cíle u analytics.

U některých lead gen kampaní je možné využít možnost vložení vlastního kódu na děkovnou stránku, není to ale moc časté. Někdy je možné si vytvořit vlastní iframe a poté vyplněné formuláře posílat pomocí API či ručně do systému obchodníka. Toto už je ale trošku high level. Každopádně v tomto případě máte děkovnou stránku pevně pod kontrolou a můžete tak vložit důležité konverzní kódy. Ty vám budou trackovat reálné konverze přehledně přímo ve statistikách a rozhraní použitého PPC systému.

Ze statistik mě zajímá:

  • cena
  • zobrazení
  • prokliky za určité období

Cenu a prokliky posléze porovnávám s daty v partnerském programu, zda je kampaň zisková či ne. Případně vypínám drahá klíčová slova nebo si hraju s cenou za proklik. Ladění PPC inzerátů je postupné a zdlouhavé. Je potřeba si testovat výkonost jednotlivých textů inzerátů a hrát si s kontextovou sítí, která může být v některých případech velmi zajímavá (po odblokování balastu, které je taky zdlouhavé).

Názor experta Jana Kvasničky

Kamarád Honza Kvasnička se již delší dobu naplno věnuje optimalizaci konverzí na prodejních webech. Poprosil jsem ho aby mi rychle opřipomínkoval můj affilweb. Níže přikládám některé z jeho bodů a k nim mé připomínky a reakce.

  • Není jasný smysl a zaměření webu – doplnil jsem větičky o hlavním smyslu webu na index
  • Horní prvek navigace by měl mít větší obrázky – vyselektoval jsem nejprodávanější trička a přidal je do horní navigace, obrázky jsem zvětšil
  • Call-to-action prvky by měly být výraznější, lépe zpracované – opraveno
  • Chybí ceny – bohužel to je problém, ceny se u triček často mění, jsou zde slevy apod, web by tak mohl být neaktuální
  • Konverzní poměr může zvýšit větší počet fotografií u jednoho trička – u nových recenzí to budu dělat ale pro nová trička je pouze 1 obrázek v nabídce dodavatele
  • Pracovat na důvěryhodnosti webu, personalizovat – přidal jsem widget o mně
  • Dalo by se zde v rámci lákání k nákupu pracovat s infrormací o ceně za dopravu – přidal jsem informace do sidebaru a dodal tahák na dopravu zdarma
  • Detail produktu je zde hodně zmatený – detail jsem rozčlenil

Závěr

Testování, vyhodnocování a zvyšování konverzí patří k jedné z nejzásadnějších částí údržby affilwebu. Je to přesně ten mezník mezi úspěchem a neúspěchem affiláka. Na affilkonferenci, přesněji řečenu u workshopu Michala Majgota, zazněla velmi důležitá informace, můžete donekonečna zvyšovat návštěvnost, ale mnohem méně vás bude stát, když se postáráte o navýšení konverzního poměru z aktuální návštěvností (nesmí být nulová:)). Místo 1 člověka z 10, vám po optimalizaci affilwebu zkonvertují například 2. Za stejné množství utracených financí, tak můžete zdvojnásobit přijmy a ty opět využít pro další budování affilwebu a jeho marketing.

Pochopení a vyladění této fáze tvorby affilwebu, patří vedle perfektně zvládnutého marketingu k tomu vůbec nejdůležitějšímu a přesně v těchto bodech se láme chleba a rozhoduje zda budete úspěšný affilák. Velmi pozitivní vlastnosmi jsou pečlivost, trpělivost a analytické myšlení. Samozřejmě vydělávat můžete i pokud tyto vlastnosti nemáte, ale bude to o něco složitější. Osobně se chci v dalších měsících věnovat hlavně této problematice a vytěžit aktuální návštěvnost maximálně to samé radím samozřejmě i vám:).

Díly seriálu

Jedná se o poslední článek seriálu tvorby výdělěčného affilwebu. Budu tedy moc rád za vaše názory a reakce v komentářích. V případě že se vám tento seriál líbil poprosím vás o sdílení pomocí Twitteru nebo Facebooku, nebo doporučení článku emailem vašim přátelům. Pokud máte zájem o zajímavosti, informace a střípky z affiliate pronásledujte mě na twitteru @frantisekszabo.

Hraju si s myšlenkou že bych podobný seriál vytvořil na téma lead gen (iframe) na téma hubnutí. Byl by o takový seriálek zájem? Ukázali bychom si to postupně na naprosto novém projektu, bez návštěvnosti aby byl vidět vývoj v čase a všichni bychom byli na stejné startovní pozici (pro ty co budou absolvovat seriál se mnou paralelně).

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. Wampi

    Ahoj, pěkný článek. Zaujalo mě ale, že používáš jen Sklik – proč to? V Adwords jsou na dané téma vyšší ceny za klik a nevyplácel se?

  2. Chodelka Peter

    Super článok, o podobný článok na tému “hubnutí” by som určite záujem mal!

  3. stephan

    Za článek jsem rád, opět zajímavé informace, které určitě využiji pro rozchození http://www.trikonator.cz .

    Mám stejný problém s Analytics, mám pocit, že se při každém přihlášení něco změní. Vyvíjí se to rychle.

    Přimlouvám se za vytvoření seriálu o tvorbě lead gen webu.

  4. Ondřej Martinek

    Díky za článek:) S analytics umím vyhodnocovat, ale často není ani co (malá návštěvnost), takže budu muset zapracovat na lepší propagaci affilwebů napříč kanály. Určitě bych uvítal “seriál” s lead-gen, protože je to pro mě neprobádané území.

  5. LukasP

    Seriálek o lead gen by byl Franto super. To mi zatím příliš nejde, ikdyž chuť tvořit by byla, ty konverze jsou ale strašně slabé (plyn a elektřina) a oproti klasickému retail affilu se mi zatím vůbec nevyplácí. Možná je to jinak u půjček, kde by konverze mohli být vyšší vzhledem k tomu, že u toho plynu je třeba několik kroků k leadu.

    Jinak mi v článku chybí trochu čísel jako tomu bylo u předešlých dílů Zajímalo by mě zda web jde udržet ve výdělcích 6k+/měsíc jako na začátku, zda jsi pocítil nárust konkurence na výdělcích s postupem doby a začátek tohoto seriálu, zda díky konkurenci jde web udržet plusový na základě PPC reklam atd. atd.

    Jinak díky za pěkné informace, takových článků více…

    • admin

      Jak udržet web na stejných číslech viz článek – zvyšování konverzního poměru, nebo viz předchozí článek marketing. Určitě jsem pocítil nárůst konkurence s tím jsem do toho šel jako affil manažer. Spíš jde o to že MEME tématika postupně vyprchává jednalo se o trendy záležitost a teď ji nahrazují zase jiná témata a s tím je potřeba při tvorbě obsahu počítat. PPC jsem musel díky tomu vypnout na daná klíčová slova protože se přestal vyplácet.

  6. Holina

    Vynikající seriál, díky kterému jsem udělal první výdělečný Affil web. Teď sice stagnuje, ale posun kupředu to byl mílový. Díky za něj. A seriál o affil hubnutí hlasuji pro! To je totiž můj další web, který ovšem prozatím vydělal čistou nulu 🙂

  7. Do výplaty

    Také se přimlouvám za ten lead-gen seriáál 😉

  8. Tomáš

    Díky za seriál, spoustu rad a tipů jsem využil pro svoje weby.

  9. Marek Hnátek

    Díky za tipy k GA. U affil webů a mikrostránek jsem je zatím vůbec nevyužíval.

  10. Jiří Chomát

    Super přínosný návod! Více takových, konečně jsem se rozhoupal k nastavení pořádných kanálů. Jen u těch experimentů je ještě dobré nastavit stránkám ref=canonical, aby je vyhledávač nevyhodnocoval jako duplikáty 🙂

  11. Petr P.

    Hlasuji pro lead gen seriál! Zrovna by se to hodilo, spouštím nějaké weby s hubnutím a touto tématikou.

Napsat komentář