Monetizace online projektu

V dnešním článku si zauvažuji nad možnou monetizací nově vznikajícího online projektu. Jaké jsou možnosti a jak je využít pro svůj prospěch.

Nový projekt

V posledním kvartálu 2017 připravuji ke spuštění zbrusu nový projekt. Díky automatizaci a osekání některých mých aktivit se mi uvolnil slušný časový prostor a dostal jsem konečně nápad, který mi stojí za validaci. Půjdu na věc ve stylu spuštění minimálního produktu; co nejdříve, abych si zvalidoval trh a jeho potenciál. Nicméně podle analýz a průzkumu je to projekt, kterému si chci dlouhodobě věnovat. Navíc je to snad první projekt ve kterém mám skutečný zájem o problematiku a částečnou znalost trhu získanou z praktického používání služeb a produktů. Projekt vám odtajním v pravý čas, nemusíte se bát. Ale už nyní můžete samozřejmě hádat, o co by asi tak mohlo jít. 🙂 Projekt půjde v první verzi ven v angličtině, postupně budeme přidávat další jazyky.

Bolístkou projektu je ale tak trošku jeho monetizace. Jedná se o postupně stále vznikající trh, který ještě nenabízí mnoho affiliate kampaní a příležitostí k monetizaci. A jelikož bych chtěl zajistit dlouhodobou udržitelnost projektu, přemýšlím nad tím, jak by to finančně mohlo vycházet při minimálních nákladech. Projekt modeluju na více let ale rád bych, se dostal do zelených čísel dříve než u projektu PestrýJídelníček.cz, který nám první 2 roky žral poměrně velké množství peněz.

Možnosti monetizace:

  1. Affiliate kampaně – několik affiliate kampaní v tomto segmentu funguje, nemám je sice otestovány, ale pro začátek by to mohlo být zajímavé. Nicméně na pokrytí výdajů s vývojem služby a tvorbou obsahu to určitě stačit nebude – není to klasický magazín a bude potřeba vývojář, obsahu bude také dražší než u ostatních projektů.
  2. AdSense – stálice v tématu o tom, jak monetizovat projekt, když nemáte dostatečné kvalitní affiliate kampaně a došly vám i ostatní možnosti – nicméně počet aktivních kampaní v tomto segmentu je zatím nízký, takže ani tady to žádná pecka nebude.
  3. Pasivní prodej reklamy – na webu určitě bude kontaktní formulář s možností prodeje reklamy. Občas z toho něco dopadnout může, ale do rozpočtu se s tím počítat nedá.
  4. Aktivní prodej reklamy – tohle je moje slabá stránka. Nerad se někomu nabízím a tento způsob výdělku nemám moc rád, protože jsem tvor líný a aktivní prodej je zdlouhavý a pracný. Tento způsob monetizace spíše nevyužiji.
  5. Vlastní produkt – hned ze začátku určitě nebude, ale možná se něco vykrystalizuje a vznikne nějaký e-book, online nástroj, nebo fyzický produkt (i když to spíše ne), ale až poté, co budu mít reakce od uživatelů / komunity projektu.
  6. Zpoplatnění obsahu/členská sekce – tento tip jsem dostal nedávno ale moc si na něj nevěřím a neznám mnoho úspěšných realizací.
  7. Donation box – tip z komentářů
  8. In-Browser mining – tip z komentářů (př Monero)
  9. Cashback – tip z komentářů

Toto jsou způsoby monetizace projektu na trhu, kde je k dispozici málo affil kampaní. Napadají vás další způsoby? Budu rád za vaše názory, případně zkušenosti a informace jak to řešíte vy…

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. Libor

    Ahoj Františku. Tipnu si, že tvůj nový projekt bude okolo kryptoměn 🙂

  2. Martina

    Zrovna nedávno jsem psala 3 články o tom, jak vydělat blogem, rozdělila jsem to na reklamu, propagaci svého podnikání a prodej vlastních produktů.. ty jsi je v podstatě vyjmenoval taky.. asi bude hodně záležet na tom, čeho se web bude týkat, ale taky tipuju kryptoměny 😀

  3. LukasP

    Souhlasím, že jsi vyjmenoval asi všechny základní druhy monetizace – ty pak ale samozřejmě můžeš dále rozvíjet, hodně záleží na kreativitě a co dokážeš vymyslet.

    Můžeš například udělat katalog (nástrojů, firem v oboru, produktů apod.), kde se za lepší pozice platí (to bych zařadil do aktivního prodeje reklamy), kdo nemá affil můžeš je aktivně oslovit a nechat si vyplácet na základě PPC apod.

    Můžeš na web hodit donation box. V zahraničí by z toho mohlo něco kápnout, když bude dobrý obsah, který pomůže.

    Nejlepší ovšem bude publikovat kvalitní obsah, oni se ty spolupráce a monetizace objeví sami jak budeš růst. Firmy tě budou oslovovat a pak je na tobě co vymyslíte a může z toho být dlouhobý příjem.

    PS: Asi to budou kryptoměny 😉

  4. Ján Čakloš

    Aktívny predaj reklamy som na svojich magazínoch podcenil a úplne ignoroval, dnes už tvoria viac ako 50 % príjmov. Delegoval som to na jedného študenta a rieši / komunikuje s potenciálnymi klientmi.

    • František Szabó

      Super díky za feedback to mě zaujalo. Najmout studentíka který obepisuje případné zájemce s proaktivní nabídkou inzerce. Dík

    • Jan Pokorný

      Ahoj Ján (super fotka), napsal bys více k tomu aktivnímu prodeji reklamy? Máme spolu něco nedořešeného v mailu (již podruhé), tak mi kdyžtak zareaguj tam.

      Jinak k té monetizaci, můžeš to dělat stejně jako PestryJidelnicek, sbírat kontakty (samozřejmě podle pravidel GDPR) a ty budeš vědět, co ten tvůj segment zajímá dalšího. Pokud by se tedy nááááhodou jednalo řekněme o krypto, tak bude spousta věcí co s tím souvisí. Lidi budou chtít vědět kde nakupovat = affil na směnárny, v čem držet = affil na trezory, a potom když nebudeš mít svůj eBook, tak najdeš určitě spoustu již existujících. Ten subscription mě taky zaujal, třeba to může být ta správná cesta. Nebo takový cashback na krypto? Mně se líbí, jak se vždy kolem nějaké novinky vytváří ten sekundární trh a nabalené služby. A zatímco ty krypto jsou velmi riziková investice, tak ten kdo se věnuje službám kolem toho nemůže tratit. Něco jako zlatá horečka a prodej krumpáčů. 🙂

  5. Ondra

    Pokud budeš pracovat s email listem a rozesílat newsletter, tak ještě lze monetizovat zmínku v newsletteru/dedicated newsletter. Občas se mi někdo takto i ozve přímo, ale obecně dobře fungují tržiště. Já využívám syndicateads.net a paved.com.

    Ad pasivní prodej reklamy: taky lze využívat tržiště, když máš již nějakou návštěvnost a zajímavou niku. Platí se většinou cpm.

    Ještě mě napadá Patreon, kdy tě ve tvorbě podporují přímo čtenáři.

  6. Lada

    Pri tvorbe nového projektu musí byť trošku hlbšie a väčšie plánovanie – nie len čisto že aká bude monetizácia – ale najmä aká bude pridaná hodnota daného projektu a až potom sa treba zamýšlať nad monetizáciou.

Napsat komentář