Rozhovor: David Chylík (AffilNet.cz)

David se specializuje na SEO, PPC a analytiku webů, začínal jako linkbuilder ve firmách Manzes.cz a Ataxo.cz a, v současné době je spolumajitelem společnosti TopOne.cz consulting s.r.o. specializující se na internetový marketing. Spolu s kolegy se zabývá Affiliate marketingem. Vlastní stovky webových projektů, kde prodává nejrůznější produkty od finančních, přes cestovní až k pojišťovacím.

2449_1056216138899_2321_n

1. Ahoj Davide, řekni čtenářům affilblogu, jak jsi se dostal k marketingu obecně a kdy jsi poprvé narazil na affiliate marketing? Také nám popiš, v čem si získal svou první konverzi a jak to pro tebe bylo těžké?

Ahoj, nevím, jestli si úplně dobře pamatuji na svou první konverzi, ale s určitostí vím, jaké byly mé první affil weby. Vytvořili jsme s kolegou dva weby. První byl z finančního sektoru, druhý z úplně jiné oblasti. Jednalo se o takový jednoduchý srovnávač mlýnků. Z těchto dvou webů jsme měli i první konverze. No…. abych řekl pravdu, o affiliate prostředí jsem v té době nevěděl skoro nic, tak jsem si říkal, kdyby z toho byla nějaká tisícovka, tak budu rád, rok jsme na webech dělali prakticky bez zisku, pak začaly nést ovoce a bez jakýchkoliv nákladů vydělával každý web třeba i 50k měsíčně.

2. Co bys doporučil začínajícím affiliate partnerům? Jak začít, co udělat, případně kde získávat důležité informace do startu?

Každopádně bych doporučil si vložit do RSS Affilblog.cz, tvůj blog čtu a odebírám i newsletter. Jsou zde hodně zajímavé nápady.  Pokud by pak čtenáři chtěli, budeme psát zajímavé novinky i na affilnet.cz/blog, kde plánujeme zveřejňovat vyzkoušené kampaně.  Zjistíte tak, co nám vydělalo a na čem jsme byli naopak v mínusu. Podělíme se o vyladěné konverzní šablony a další vychytávky, díky kterým může být affil bussines každého našeho partnera o něco úspěšnější.

Jinak jako u každé výdělečné činnosti platí, bez práce nejsou koláče, u affiliate podnikání tomu není jinak, člověk se musí snažit, aby něco vydělal.

Naopak výhodou affilu je, že si může dělat každý, co jej baví. Pokud je to rybaření, založí si blog o rybaření a inzeruje rybářské potřeby, pokud cestování, tak si píše blog o cestování atd. Z mých zkušeností nejvíce platí, že čím více specializujete své weby na produkt, tím větší konverzi je pak jednoduché získat a to se také projeví na výdělcích. Ze začátku určitě neinzerovat v PPC systémech, jelikož tam velice snadno proděláte i kalhoty. Raději se zaměřte na přirozený traffic – ať už ze SEO nebo Facebooku aj.

Doporučuji číst i zahraniční blogy, aby byl člověk neustále v obraze. Co si ale osobně myslím je, abyste nekoukali na to, na čem vydělávají ostatní, protože tam už je většinou konkurence a složitěji se prosadíte (před pár lety kdosi prodával své vydělávající půjčkové weby s prokazatelnými příjmy za cca půl milionu, do pár týdnů byl český internet podobnými weby zaplaven a zničilo to na pěknou chvíli celý půjčkový trh, neboť si z jednoho koláče urvalo až příliš mnoho lidí, mimochodem co vím, tak ty weby se stejně nepodařilo prodat J). Nejlepší je vytvořit si vlastní způsob, jak získat peníze z affilu.

Kdybych tedy začínal s Affilem od znovu, udělal bych to asi takhle:

  1. Našel bych si affiliate program se zajímavou provizí, třeba i eshop. (uvedu opět příklad rybaření)
  2. Vytvořil bych pár mikro webů podporujících přímo určitý produkt z eshopu, jehož affil program chci využívat (např. echoloty), důležité jsou na webu texty, které musí být dobře napsány pro lidi, ne pro vyhledávače samozřejmě s ohledem na ně. Z textů odkazovat třeba i tlačítkem na koupi tohoto produktu.
  3. Weby bych podporoval ve vyhledávačích, případně lehce nabil ppc a vytvořil analýzu klíčových slov nejvíc cílených na tento produkt
  4. Makat na tom a dříve nebo později to přinese penízky.

3. Pracuješ v teamu spolu s dalšími affiliate profíky. Jak jste se potkali? Jaké to podle tebe má výhody a naopak omezení a nepřemýšlel jsi že začneš dělat affil na vlastní triko?

Abych řekl pravdu, nikdy jsem neplánoval, že bych Affil rozjel na vlastní triko, ono když je více projektů, které máme nebo plánujeme, tak bych to ani sám nezvládal. My jsme čtyři a každý děláme něco jiného, čemu nejvíc rozumíme. Já se třeba starám ve firmě o PPC a analytické věci. Další  má na starosti komunikaci s partnery, neboť vyhádat si třeba lepší provize je také třeba, samozřejmě musíme mít také člověka, který dává dohromady technické věci jako jsou např. servery atd. No a samozřejmě nesmíme zapomenout ani na nejdůležitější část, kterou je bezpochyby SEO, které nám v současné době pořád dělá asi největší obraty.

4. Jak vypadá tvůj běžný pracovní den? Docházíš do společné kanceláře? Jaké používáte kolaborační nástroje?

Práci z domu jsem zkoušel, většinou to skončilo u filmu :-D. Takže tohle jsme rychle zavrhli a dojíždíme do kanceláře v centru Ostravy, případně Prahy. Můj názor je prostý – práce by měla být oddělena od soukromého života. Bohužel to u nás moc neplatí, pracujeme i doma. Můj běžný pracovní den vypadá takto:

  • 9:00 – 12:00 – práce
  • 12:00 – 12:30  většinou oběd
  • 13:00 – 18:00 práce
  • 19:00 – 02:00 přijdu domů a opět pracuji

Zastávám myšlenku, že kolaborační nástroje jsou potřebné, ovšem člověk se s nimi musí naučit pracovat, pak mají výborné výsledky. Využíváme v těchto dnech Redmine, ale jsme už docela dlouho ve fázi zkoušení, jelikož jsme hledali správný program. Čili úkoly si někdy pořád píšeme přes komunikační nástroje. Pak to vypadá takhle:

Kolega: Ahoj Davide, jak vypadá nákup těch nových domén?

Já: Ahoj… zapomněl jsem na to. Udělám to teď

J z toho jednoznačně vyplývá, že to musíme popohnat a více aktivně tyhle nástroje využívat. Musím ale říct, že hlavní úkoly si zapisujeme a už nám to jde.

5. Mohl bys uvést příklad kvalitního ziskového affilwebu? Jak by měl vypadat? Případně uvést motivační čísla a statistiky.

Vše záleží na druhu kampaně. Pokud se jedná např. o kampaň pro půjčky, je velice důležité, aby potenciální žadatel na webu našel všechny podmínky půjčky, včetně úrokových sazeb atd. Web by měl mít kvalitní texty, žádné SEO slátaniny. Naproti tomu WebShare.cz kampaň nebude potřebovat kvalitní texty na webu. Návštěvníka, který tuto službu využije, zajímá především stažení filmu. Důležité tedy je správné umístění proklikového tlačítka.

Jinak abych ukázal nějaké statistiky a motivace. Dal jsem si trochu práce a vytvořil dvouletý graf výdělků nejmenovaného webu od jeho spuštění:

Tenhle web jsme spouštěli v únoru 2011, jde vidět, že výdělky nebyly skoro rok žádné, začátkem ledna se to však otočilo a graf vzrůstal k „oblakům“, nejvíce práce se na něm však udělalo první rok, takže co bych doporučil začínajícím affilákům, makat a mít pevné nervy a výdrž J. Částky jsou orientační, ale přesné na tisíce korun.

6. Jaké jsou tvé plány do budoucna? Jaký je tvůj cíl v oblasti affiliate marketingu? Kde se vidíš za 1 rok?

Plány jsou velké, makáme na mnoha projektech od finančních přes cestovní až k pojišťovacím webům. Plánujeme ale v nejbližších měsících vytvořit asi tři velké projekty, které budou agregovat všechno dohromady. Na řadu přichází i nějaké nové stavební projekty, které budeme v affilnetu také nabízet a samozřejmě i mnoho dalších.

To je k Affiliate ze strany partnera, další plány jsou s naší nově vznikající provizní sítí, do které se pouštíme opravdu naplno a se vší silou urvat kus Affiliate prostředí v ČR. Na tomhle budeme pracovat v následujícíh měsících nejvíce a věřím, že za rok nás budou znát všichni, kteří se pohybují v Affilu. Naším přáním je stát se jednou z předních affiliate sítí u nás, neboť z našeho pohledu zde je skutečná konkurence v oblasti affilu jen velmi malá.

7. Jaké metody SEO ve firmě hlavně využíváte a co si myslíš o nákupu odkazů a článků a placené inzerci?

Zastávám názor, že pokud má affilák jeden nebo dva projekty, může si vytvářet vlastní podpůrné weby, ze kterých pak může na svůj hlavní projekt odkazovat, tedy odkazy si vytvoří sám a nemusí za ně platit. Když už ale máte stovky projektů, není to pak už jednoduché ani udržitelné a nějaké ty odkazy se musí kupovat. Forem nákupu odkazů je spousta.

8. Hodně mě zaujala tvá funkce PPC specialisty. Můžeš uvést jaké systémy používáte (Sklik, Etarget, mClick, sClick, Facebook PPC, …) a kolik měsíčně proinzerujete?

Aktivně používáme pouze dva Sklik a Adwords, pak zkoušíme další MClick a Etarget, ale ty zatím jen okrajově. Asi z 70% využíváme Sklik, který je pro naše projekty asi nejlepší, protože na seznamu máme cílovku, 20% adwords a zbylých 10% ostatní PPC systémy.

Útraty na PPC nejsou nijak obrovské, utratíme tam cca 50 tisíc měsíčně.

9. Jaké používáte ve firmě analytické nástroje? Jaké údaje sledujete a co vás nejvíce u affilwebů zajímá?

Tak samozřejmostí je Google Analytics, v tom strávím denně spoustu času. Jelikož v affil světě u nás nejsou moc podmínky, tak u většiny kampaní nemůžeme měřit cíle, pokud si nevyhádáme formulář, tak naším hlavním údajem je Bounce rate, proklikovost reklamních prvků a pak celková konverze na prodej. Teď hodně sledujeme a má to dobré výsledky je použitelnost webů. Na tu jsme používali Lucky Orange (levnější alternativa clicktalu) ale ten se nakonec neosvědčil a tak na většině webů máme napojený CrazyEgg (heatmapy), ze kterého jde vyčíst strašně moc a konverze se zvedá někdy i o stovky procent nahoru.

Další určitě užitečným nástrojem je Collabim, který jsme používali. Od minulého roku jsme si ale vytvořili vlastní interní aplikaci, kterou jsme si přizpůsobili podle svých potřeb.

10. Jak měříte PPC, a kolik času věnuješ denně analýze PPC a hledání nových klíčových slov?

PPC měříme jak kdy, většinou pouštíme PPC na půjčkové weby a tam máme dva způsoby, pokud máme formulář, měříme v GA cíle a podle nich pak vyhodnocujeme, pokud formuláře nejsou, máme weby, které jsou čistě na PPC a celkově pak zjistíme, zda se nám kampaň vyplatí nebo ne.

Díky tomu, že na začátku si vytvářím podrobnou analýzu klíčových slov, tak v dalších nastaveních kampaně pak spíše mažu (přidávám vylučující slova) než přidávám nová klíčová slova. Denně nad tím pak strávím cca hodinu nebo dvě, podle toho kolik kampaní zrovna zkoušíme, těch je většinou víc než dlouhodobých, protože všechno se tak úplně nevyplatí.

11. Jak probíhá ve stručnosti tvorba nové kampaně? Jaké jsou nejdůležitější kroky a povíš nám nějaké finty či inside informace?

Tak základem je samozřejmě Analýza klíčových slov, jejich roztříštění do sestav v kampani na malé kousky a napsání výstižných inzerátů.

Co bych doporučil je hodně zkoušet inzeráty a na ty brát opravdu ohled, moc nepoužívat volné shody a aktivně spolupracovat s Google Analytics a také vylučující shody, které vám mohou ušetřit spoustu peněz.

12. Pověz nám něco o tvém novém projektu AffilNet.cz jakou úlohu v něm máš a jaké jsou cíle této nové affiliate sítě?

Děkuji za tuto otázku. Affiliate síť Affilnet.cz se stává naším stěžejním projektem a chceme z něj udělat opravdu fungující affil portál. Jelikož máme s affil prostředím celkem slušné zkušenosti a víme, co se nám na Affilu v ČR nelíbí, chceme se těchto chyb vyvarovat. Rádi bychom vytvořili síť, která se bude zaměřovat co nejvíce na affiliate partnera. Jednoduše řečeno, chceme partnerovi zajistit takové pracovní prostředí, aby mohl vydělávat, protože pokud bude vydělávat partner, budeme vydělávat s ním. Poskytnout mu všechno co potřebuje k propagaci inzerenta plus mu dát i nějaké KnowHow díky našim zkušenostem.

Každého inzerenta, kterého budeme mít v affiliate síti, budeme zkoušet i na vlastní triko, chceme se tak podělit na blogu affilnet.cz/blog nebo v newsletteru, co funguje u inzerenta nám a co by mohl partner vyzkoušet. Za další pracujeme na vývoji affiliate nástrojů, které budou partnerům pomáhat a také mu ulehčí co nejvíce práci, aby měl čas se zabývat jak své weby propagovat.

V Affilnetu budeme mít práci hodně rozdělenou, jelikož chceme s partnery hodně komunikovat a dávat jim tipy. Samozřejmě se chceme věnovat našemu Brandu, takže konkrétně já budu psát nové nápady na náš blog, přidávat nové příspěvky na Facebook stránku a do profilu na Twitteru. Nesmím zapomenout ani na newsletter, kde už připravuji několik zajímavých článků.

Závěr

Na závěr bych chtěl poděkovat za zájem o rozhovor Františkovi, hodně to pro mě znamená a případným čtenářům se omlouvám za někdy neurčité odpovědi, některé informace neradi zveřejňujeme. I tak jsem se snažil dát do rozhovoru všechno, abych čtenářům alespoň nějak pomohl či dal inspiraci a motivaci. Na Affilu se dá vydělat, ale chce to pevné nervy a výdrž makat třeba i nějakou dobu zdarma. Výhodné je znovu investovat opět do projektů, ale nezapomínejte si vydělaných peněz i trochu užít, aby byla motivace do další práce.

Přeji všem hodně úspěchů v Affilu a online podnikání!

Já také děkuji Davidovi za velice podrobný a otevřený rozhovor, doufám že se líbil. Pokud budete mít na Davida jakékoliv dotazy ptejte se v komentářích.

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. Turek

    Super článek, plno přínosných informací. Skvělá práce na obou stranách.

  2. LukasP

    Pokud tu bude možné i dodatkově odpovídat. V odpovědi č. 5 píšete, že jeden z webů vydělával až po roce provozu a dolazování. Během té doby jste se zaměřovali spíše na obsah a traffic nebo jste třeba i měnily design až do podoby, kdy to začalo nést konverze?

    • DavidChylík

      To. Turek
      děkuji, těší mě pozitivní odezva 🙂

      To: LukasP.
      Díky za otázku, affil weby, které vytváříme, už děláme podle určitých kritérií po stránce designu. Když se na webu zvedne návštěvnost měříme heatmapy, když nekonvertuje pozměňujeme texty (lidé si web podle našich zkušeností většinou pročítají) měníme části designu (jiné vizuály, tlačítka), tedy většinou design neměníme úplně celý když to není nutné. U webu v příkladu jsme měli trochu štěstí, že se nám povedlo přesně trefit design pro cílovku zákazníků už jak jsme jej vytvářeli. Když jsme zkoušeli redesignovat nebo nové designy, vždy byl ten původní nejlepší.

  3. Musilda

    Zajímavé by bylo nějaké srovnání výdělků affiliate webů s ohledem na investovaný čas.

  4. Kubis

    Zdravím, chci se zeptat, zatím nemám žádnou zkušenost s affiliate weby, ani nejsem IT odborník, ale chtěl bych vytvořit web, například pro určitou dovolenkovou destinaci a do ní dát nějaké affi linky. Chci si zatím vše vyzkoušet “nanečisto”, proto bych prvně zvolil cestu nějakých webovek zdarma (např. webnode), postupně bych se snažil stránky propagovat, zezačátku nějak nízkonákladově. Myslíte, že je reálné, aby podobný web generoval nějaký rozumný zisk při tak nízké, zezačátku v podstatě nulové, finanční investice? Děkuji za odpověď

Napsat komentář