Rozhovor: Maciej Kostro (mBank affiliate koordinátor)

Tento historicky první rozhovor se zahraniční osobností vznikl na popud plánovaného bezplatného workshopu na téma finančního leadgenu. Workshop se uskuteční v 8. ledna a bude jej mít na starosti Maceij Kostro z mBank. Jeho náplní práce je spolupráce s externími affiliate sítěmi v ČR a SR.

mkostro

1. Dobrý den Macieji, můžete se čtenářům Affilblogu v krátkosti představit? Co aktuálně děláte a jaká byla vaše předchozí práce?

Zdravím, aktuálně jsem zodpovědný za kooperaci s externími partnery na českém a slovenském online trhu. Jednou z mých hlavních úloh je nastavování affiliate kampaní díky spolupráci s nejlepšími affiliate sítěmi zaměřenými na finanční produkty.

2. Jste tedy zodpovědný pouze za český a slovenský trh? Máte nějaké zkušenosti s polským affiliate trhem?

Ano samozřejmě. Byl jsem u tvorby a manažování dvou největších brandových affiliate sítí na polském finančním trhu: mbank.net.pl a partnerský program největší polské banky PKO BP  a několika dalších finančních institucí. Pracoval jsem pro společnost, která je jednou z nejznámějších prodejců softwaru pro affiliate sítě v Polsku a také spravuje brandové sítě.

3. Jaké rozdíly vidíte mezi trhem v Polsku a ČR v rámci bankovnictví a affiliate marketingu?

Affiliate trh v Polsku je ve finančním sektoru více rozvinut než v České republice a na Slovensku. Vzhledem ke skutečnosti že celý Český (méně pak Slovenský) online trh je relativně větší než online trh v Polsku, můžeme předpokládat, že zde má affiliate marketing prostor pro vývoj. V Polsku pozorujeme opravdu velké zapojení finančních institucí a bank do spolupráce s affiliate sítěmi nebo budování vlastních brandových affiliate sítí.

Banky s vlastním partnerským programem:

  • mBank
  • Alior Bank
  • PKO BP

Jiné banky využívají affiliate sítě například: Bankier.pl, Money.pl, Zanox, Novem a jiné.

Affiliate trh v České republice a Slovensku stále roste. Je zde velké množství finančních produktů (hlavně nebankovní půjčky), bankovní produkty jsou v sítích jen velmi málo, převážně hotovostní půjčky (Zuno, ČSOB, Air Bank).

4. Proč si myslíte že je v České republice tak malý affiliate trh v porovnání ve velikostí celého online trhu?

Vidím pouze čísla a zapojení finančních institucí (převážně bank). Celý český online market je přibližně poloviční oproti polskému trhu, ale my máme více než 20 milionů uživatelů (nejedná se o populaci). A podíl affiliate aktivit ve finančních institucích je v Polsku velice významný. Mohu poskytnout data z mBank, kde je podíl affiliate sítí a vlastní brandové sítě na celkovým tržbách 12%!

Jsou zde pouze 2 sítě určené pouze finančních produktům – Money.pl (vlastník Wirtualna Polska – jeden z největších polských portálů) a Bankier.pl (vlastník Allegro Group). Více než 30 bank používá tyto kanály pro navýšení prodejů.

5. Affiliate marketing v Česku je opravdu malý. CJ má 2 500 aktivních partnerů, odhaduje se že je v česku maximálně 10 000 affiliate partnerů celkově. Znáte velikost polského affiliate trhu?

Ano některá data mám. Především z našeho brandového partnerského programu (mbank.net.pl), který byl založen v březnu roku 2005. V tomto okamžiku máme 7 500 partnerů a 14000 stránek, které partneři vytvořili. Odhaduji, že počet polských affiliate partnerů jejichž aktivity zahrnují finanční sektor je kolem 10000. mBank má nejstarší a největší partnerskou síť mezi brandovými affiliate programy v Polsku. PKO PB je největší polská banka s velmi silným brandem a svuj partnerský program odstartovala před 2 lety a dosáhla kolem 5 000 partnerů.

 6. Dobře toto jsou data inzerentů z oblasti financí. Máte představu kolik partnerů má celý polský affiliate trh a jak je velký?

Bohužel tyto údaje nemám. Úzká specializace:)

7. Rád bych se zeptal na čísla polské affiliate kampaně, kolik si partneři vydělávají měsíčně, kolik si vydělá nejlepší partner? Mohl byste nám říct také čísla české a slovenské kampaně?

Prosím pamatujte že se zde bavíme o 2 druzích affiliate aktivit – vlastní brandová síť (mbank.net.pl) a přidružené affiliate sítě (cj.com , …). Výdělky partnerů přímo závisí na úrovni jejich zapojení. Jako téměř všude i zde funguje Paretovo pravidlo. Na stránkách naši vlastní brandové sítě zveřejňujeme nejlepší výsledky našich partnerů, například (výsledky za poslední měsíc):

  • Partner 1 – 35 220,00 PLN – 228 930,00 Kč
  • Partner 2 – 23 350,00 PLN – 151 775,00 Kč
  • Partner 3 – 10 625,00 PLN –  69 062,50 Kč
  • Partner 4 – 6 576,00 PLN – 42 744,00 Kč
  • Partner 5 – 3 324,00 PLN – 21 606,00 Kč

Nejlepší měsíc na výdělky našich partnerů: 83 657,00 PLN – 543 770,50 Kč

Aktuálně bohužel nemůžu říct žádné výsledky z české kampaně, začali jsme teprve před 2 měsíci na slovensku začneme v průběhu několika dnů.

8. Proč by se měl partner zapojit právě do affiliate kampaně mBank a plánujete mimo založení účtu i další affiliate kampaně například půjčky? Jaké máte další plány?

Nerad používám slovo kampaň, uvažuji o našich aktivitách v affiliate marketingu jako o trvalých produktech. Možná, že někdy můžeme výkonost aktivit podpořit dočasným zvýšení provizí nebo přidáním dalších bonusů, ale obecně by nastavení kampaní mělo být trvalé.  A ano, máme v plánu zapojení dalších produktů jako jsou hotovostní půjčky, kreditní karty a další – když se podíváte na naše produkty v polském affiliate programu , můžete vidět, kolik affiliate produktů máme celkově zapojeno (obchodní účty, kontokorentní úvěr, hypotéky, pojištění …).

Myslím si, že naše nabídka je pro partnery velmi zajímavá a aktivní partneři mohou dosahovat velmi zajímavých výdělků – to je důvod, proč by partneři měli využít náš affiliate program.

Affiliate program mBank v Polsku je využíván jako nejsilnější kanál pro distribuci online hotovostní půjčky mRaty mezi malými e-commerce partnery  Tito e-commerce partneři využívají mRaty jako další platební metodu pro své zákazníky. Tento inovativní produkt je aktuálně dostupný pouze v Polsku, ale plánujeme jej spustit i v České republice.

9. Máte nějakou představu kdy by mohly být dostupné další affiliate produkty mBank? 

Pracujeme na tom společně s affiliate sítěmi. Doufám že další produkty (včetně půjček) budou dostupné začátkem příštího roku.

10. Jaký je nejlepší měsíc pro propagaci finančních produktů a proč?

Finanční produkty mají vlastní sezónnost. Například hotovostní půjčky mají špičku o svátcích, na Vánoce nebo letní prázdniny. Affiliate kampaně by měly být spojeny s větši mediální aktivitou například TV reklama. Nejlepší měsíce pro finanční služby jsou bezpochyby říjen a listopad.

11. Jaké reklamní prvky a zdroje trafficu fungují nejlépe. Můžete poskytnout zdroje trafficu nejlepšího partnera v polsku pro ukázku?
[sociallocker]

To je velmi těžké říct, je to otázka práce, zkušeností a trochy štěstí:). Myslím že metoda, která zlepší vaši efektivitu je přidání extra bonusů pro vaše návštěvníky.  A jaký druh reklamy použít? To záleží na mnoha okolnostech. Pokud jste například webová stránka věnovaná finančnímu poradenství, budete používat jiné reklamní prvky a nástroje, než váš kolega, který spravuje webové stránky pro mladé rodiče.

Nejúčinnější metody propagace jsou PPC, e-mailing, kampaně na sociálních sítích a obsahové stránky (přesně v tomto pořadí). Pokud jde o PPC kampaně je přísně zakázáno používat naši značku, partneři mohou v Polsku využívát pouze název produktů. V České republice aktuálně naši partneři nemohou používat jakýkoliv druh PPC kampaní.

[/sociallocker]

12. Má smysl se pro českého affiláka zapojit i do polské kampaně? Jaké jsou bariéry pro vstup na polský affiliate trh?

Vždy je složité pochopit jiný trh i když je tak blízko tomu vašemu. I já jsem potřeboval pár měsíců abych pochopil jak to tady funguje. Myslím si, že nám internet dává velké možnosti jak se stát regionálním nebo dokonce globálním hráčem. Ale finanční služby a produkty – jako jsou ty naše – jsou lokální a vyžadují hlubokou znalost místního trhu a potřeb. Nicméně je to možné.

13. Dne 8.1.2015 připravujete na pobočce VIV NETworks workshop pro partnery o české affiliate kampani mBank. Pro koho je workshop určen a proč by měl partner přijít?

Domnívám se, že nejdůležitějším prvkem affiliate spolupráce je důvěra mezi inzerentem, partnerem a provozovatelem affiliate sítě. Chtěl bych vědět kdo se podílí na prodeji produktů mBank. Nechci pouze představovat fakta, čísla a tipy pro partnery, ale rád bych si poslechl vaše postřehy, nápady a problémy.

Děkuji mnohokrát Maceijovi za zodpovězení otázek a poskytnutí konkrétních čísel a tipů. Pokud máte jakékoliv dotazy neváhejte je zaslat do komentářů (budu tlumočit). Plánujete navštívit workshop? Pokud ano rezervujte si místo na u Martina Bětíka. Děkuji za vaše reakce.

 

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. Lukáš Koucký

    Díky za článek, zajímavý rozhovor. Nicméně co mě překvapuje, je výplata partnerů – nejsou to nijak velké částky vzhledem k Polskému trhu.
    Aniž bych se chtěl chvástat – platíme více 🙂
    —————-
    Affiliate manažer Volsor.com

  2. Zdeněk Dvořák

    To bude tím, že mBank má produkty pro lidi, co nejsou v životní nouzi a berou bez nabídky bez ohledu na podmínky;)

  3. Chlapec z dediny

    Keď budú nejaké informácie o dostupnosti affi programu mBank na Slovensku, nenahnevám sa za krátky článok. Tento blog mám v RSS čítačke 😉

  4. Anonym

    Lukáš Koucký: Vždy když si přečtu vaše smluvní pokuty tak raději zustanu tam kde mi platěj míň.

  5. Michal Pelikán

    Dost dobře nerozumím tomu, proč affiliate kampaně mBank CZ landují traffic přímo na ten ugly formulář a ne na produktové stránky. Přitom například kampaň mBank SK u Dognet vlastní landing page má…

Napsat komentář