Rozhovor: Mário Roženský (affilbox.cz)

Mário Roženský je znám pod přezdívkou Y2K.bug, vyvíjí a prodává software pro provoz vlastního partnerského programu affilbox.cz a s affiliate byznysem má mnohaleté zkušenosti. Znát jej můžete také díky jeho blogu bugovo.com nebo z minulosti v zálibě affiliate programů s tématikou sázení.

S Máriem se osobně znám ze srazů, nebo při mé krátké zastávce v Pardubicích. Je to pohodový člověk, který má své pevné názory za kterými si stojí a je studnicí zkušeností:)

1. Kdy jsi vydělal svou první korunu na internetu a z jaké oblasti to bylo?

Já bych se vrátil v historii ještě dál. Nalezl jsem totiž nedávno výplatní pásku z brigády z roku 2000, kdy jsem dělal v Pivovaru pardubice brigádu za 40 kč / hod. O peníze nešlo, chtěl jsem si zkusit, jaké to je (vtipné bylo, že jsem tou dobou pivo vůbec nepil). Na této brigádě jsem zjistil, že mě pravidelné vstávání do práce a vození bas s pivem moc nebere. Ale hlavně mě šíleně točily pauzy, kdy všichni vytáhli krajíce s chlebem a začali řešit životně důležitá témata jako že nám rakety způsobují díry v atmosféře a proto by je zakázali.

Tato zkušenost mě přiměla vzdělávat se v něčem, kde nebudu muset řešit rakety a kde budu mít určitou nezávislost. Programovat jsem začal když mi bylo 10 na Atari, potom v QBasicu na PC. Vrcholem této éry bylo programování 3D her v C++. Zde byla ta první koruna, přes internet jsem se seznámil s vývojáři jedné hry a dostal od nich nějaké úkoly a za ně dostal zaplaceno. Byly to mé první peníze vydělané přes internet, protože jsem se s klukama viděl až později, když měla hra vyjít.

Od C++ již nebylo daleko k PHP a prvním webům, se kterými jsem si začal hrát, když jsem přišel na vysokou školu. Vzal jsem první brigádky na tvorbu webových formulářů za 500 Kč, pak první webík, pak první eshop a vrcholem kariéry byl web + eshop pro mobilního operátora Ufon.cz.

 2. Kdy ses začal prvně věnovat affiliate podnikání a jaké byly první affiliate programy, které jsi využíval?

Affiliate jsem se poprvé začal věnovat někdy koncem vysoké školy, kdy jsem pracoval na diplomce. A jak to tak bývá, tak člověk rád dělá vše ostatní, jen aby nemusel psát diplomku. A já začal číst různé MMO (Make Money Online) blogy z USA. To mě motivovalo spatlat nějaký web a vyzkoušet to. Tuším, že to byl web o parfémech a napojen byl na provizni-system.cz od Vivantisu.

Na škole jsem také hrával poker a tak jsem zkusil propagovat nějaké herny a jejich nabídky. Ale moc slavné to nebylo.

Začátky jsou těžké, vůbec jsem nevěděl jaký je dobrý affiliate program, nebo co vlastně propagovat. Ale postupem času jsem se učil a zlepšoval.

3. Co tě vedlo k postavení vlastního partnerského softwaru Affilbox.cz a řekni nám něco z jeho počátků a historie…

Jak již jsem zmínil výše, tak zkušenosti ze strany affiliate partnera jsem měl. Ale stejně tak jsem měl i zkušenosti ze strany obchodníka. S kamarádem jsme založili slevový server, který když jsme jej prodávali, byl v top10 serverů v ČR. Velkou část našeho obratu (přes polovinu) dělali právě affiliate partneři, kterým jsem se věnoval a se kterými jsem pracoval. Také jsem pomáhal nasadit affiliate software několika mým zákazníkům, pro které jsem dělal weby v minulosti a věděl jsem, že to vůbec není snadná záležitost.

Takže po prodeji slevového serveru a vypovězení pár smluv jsem měl volné léto, kdy jsem přemýšlel do čeho se vrhnu. Byl jsem dosti otráven z fungování affiliate sítí v ČR a tak jsem se rozhodnul, že rozjedu vlastní a ukážu jim, jak se to má dělat :). Začal jsem hledat softwarové řešení, na kterém bych to celé postavil. Nalezl jsem jej v podobě HasOffers, ale když jsem si napsal všechny funkce, které bych chtěl, tak bych musel vzít tu nejlepší verzi, která by mě vyšla na 15.000 za měsíc a stejně by to nebylo úplně ono.

Čas jsem měl, tak proč neudělat vlastní software, který by byl v češtině, snadno ovladatelný a pro obchodníky i partnery se hravě používal. Pustil jsem se tedy s kolegou do vývoje takového SW a začal psát plány co by síť měla nabízet, jaké promo akce bych připravil atd.

Když již systém začal být použitelný, měl základní funkce na sledování a primitivní grafy, tak jsem začal obvolávat nějaké lidi, zda by se nechtěli zapojit do testovacího provozu. V tu chvíli přišlo pro mě velmi zajímavé zjištění a to, že tito obchodníci nestojí o síť, ale pouze o software, protože se o své partnery nechtějí dělit a nechtějí tříštit jejich úsilí s konkurencí.

Změnil jsem tedy svůj záměr a začal nabízet AffilBox jako software a k tomu přidal pouze služby správy či hledání partnerů pro ty, kdo o to mají zájem. Začátkem roku jsme udělali redesign a přeprogramovali některé části systému tak, aby se dal celý systém snadno rozšiřovat pomocí modulů.

Pokud by tato historie někoho zajímala podrobněji, tak zde je mé krátké video, kde ji popisuji http://www.youtube.com/watch?v=Evu1jConp6k&feature=g-upl

4. Podle čeho by měli podle tebe začínající partneři v affiliate podnikání vybírat tématiku partnerského programu?

Jednoznačně dle toho co je baví. První affiliate weby jsou na získání zkušeností. A ty se nejlépe získávají pokud to člověka baví a dělá to se zájmem (a také o daném tématu má hluboké znalosti). Díky znalosit oboru budou vědět, o co je zájem, co by si třeba sami koupili a tedy co svým návštěvníkům nabídnout.

Druhou možností je, že již nějaké weby mají a v tom případě by se mělo jednat o affiliate program, který je tematicky příbuzný. Pokud mám web pro ženy, tak můžu vyzkoušet affiliate na parfémy, šperky, šaty či slevové servery. Doporučuji jich vyzkoušet více a to i v rámci oboru, protože na každém webu se vyskytuje jiná uživatelská skupina s jinými nákupními návyky.

5. Čeho se nejvíce v affiliate podnikání obáváš? Jak vnímáš nárůst konkurence ať už v oblasti partnerů tak v oblasti affiliate služeb?

Evropské unie :-D. Nedávno došlo na přetřes zákaz cookies v rámci EU. Tím by se affiliate nesmírně ztížilo, protože bychom nemohli těžit z opožděných objednávek, ale mohli bychom získat provizi jen za objednávky vzniklé ihned po prokliknutí (či díky registraci). To by samozřejmě mělo vliv i na náš software, protože cookies využíváme.

Konkurenci v rámci partnerů jsem nevnímal nikdy. U svých affiliate webů nedělám SEO, tudíž se netahám s dalšími 50 weby o přední příčky. V posledních dvou letech jsem si zamiloval hlavně email marketing, kde díky správné komunikací dosahují velmi dobré návratnosti. A tam je konkurence prakticky nulová.

A co se týče konkurence na poli software, tak tu mám jednoho obrovského konkurenta v podobě Post Affiliate Pro od slovenských tvůrců. To co dokázali za tuším 7 let co jsou na trhu, to je opravdu obrovský výkon. Také tu je mraky zahraničních softwarů, které lze využít. Já jsi jdu ovšem svou vlastní cestou a cestou požadavků našich klientů. Sice máme 10x méně funkcí než tyto zmíněné systémy, ale zase je celý systém mnohem snazší na pochopení, nasazení na stránky a následné využívání. Také si velmi zakládám na uživatelské podpoře. Veškeré dotazy zodpovídám já osobně, abych měl dokonalý přehled o tom, co kdo potřebuje a snažím se mu ihned pomoci. Technické záležitosti potom deleguji dále na kolegy.

6. Jaký je tvůj hlavni cíl pro rok 2012 a čeho chceš dosáhnout v dalších letech?

Můj cíl je zvýšit povědomí o affiliate v ČR. Vyvrátit zde trvzení, že affiliate nefunguje. On funguje, jen se musí vědět jak na něj. A proto píši na svém blogu různé rady, tipy, recenze z tohoto oboru, abych poskytl svým čtenářům co nejvíce informací, protože chci,  aby jim affiliate fungoval. To samé děláš ty a je to super, jen by to chtělo ještě více takovýchto webů a chtělo by to vzbudit také zájem větších médií.

Co se týče pracovních cílů tak samozřejmě navyšovat obrat a profit :-D.

7. Co tě vedlo k přestěhování do Prahy a co od tohoto kroku očekáváš?

Dlouho jsem se tomuto kroku bránil, ale ten byznys a lidi jsou v Praze. Teď jezdím do Prahy jednou, nebo dvakrát do týdne a vždy naplním den schůzkami. Ale třeba na pohodový squash večer už tam není prostor a to jsou ty právé možnosti na seznámení s novými lidmi a získávání nových kontaktů. Networking je teď to na čem pracuji nejusilovněji a v Praze to půjde i díky pravidelným eventům mnohem snáze.

8. Popiš nám tvůj standardní pracovní den. Nemusíš podrobně stačí bodovitě, co ti zabírá nejvíce času, kde vidíš své rezervy v time managementu a využíváš nějakou formu GTD?

Vstávám okolo 8 ráno, dám snídani, přečtu maily a zaplavu v bazénu. Potom vypnu email a icq a začnu dělat na “hlavním úkolu dne”, což může být vymýšlení nové featury do AffilBoxu, příprava smluv či cokoliv podobného, co posune podnikání razantně kupředu. Okolo 11 zapnu opět email a ICQ a odpovím na maily, které nezaberou více než 5 minut a do oběda vyřizuji drobnosti.

Po obědě nesmí chybět kafe a pak tak hodinu trávím čtením RSS a Twitteru. Následuje opět cca 3-4 hodinový blok práce. Okolo páté na mě padá únava, takže si jdu dát kafe, čtu si, disktuji, jdu na procházku se psem, jedu na brusle, nebo do posilky a pododbné odpočinkové činnosti.

Po osmé sednu opět k počítači a dělám drobnosti a připravuji si úkoly na další den.

A aby to nevypadalo, že opravdu dřu celý den, tak je to celé (mimo dopolední hlavní práce) prokládáno 30 minutovými bloky, kdy si zahraju Starcraft 2, nebo Diablo 3. To mi pomáhá relaxovat a občas mě u toho napadne něco, nad čím jsem usilovně přemýšlel poslední hodinu.

Co se týče GTD, tak si každý musí najít co mu vyhovuje. Já mám E-mail a aplikaci s názvem Things, do které si píšu úkoly. Když email vyřídím, tak jej založím do příslušné složky, takže mám v přijaté poště pouze zprávy k vyřízení. Úkoly do 5 minut se snažím odbavit rovnou.

Problémy s časem nemám. Dělám dle toho jak to cítím. Pokud se necítím na plnou produktivitu, tak třeba ten den neudělám nic, ale pak přijde den, kdy udělám tolik práce jak za tři normální dny. Nijak to nelámu přes koleno, nikdo mě nenutí. Možná bych měl zařadit více odpočinku a relaxace, ale já miluji to co dělám a nesmírně mě to baví, takže se vždy těším na nové věci, které vznikají.

9. Plánuješ i další osvětu affiliate podnikání viz http://www.youtube.com/watch?v=EntCP7d1ZRg ?

Již jsem to zmínil v 6. otázce. Byl bych velmi rád, aby takové blogy jako můj a tvůj rozšiřovaly povědomí o tomto oboru. Chystám vzdělávací program pro všechny, kdo by chtěli spustit provizní program, ale nevědí jak. Nebo jej již spustili a chtějí ho pořádně nakopnout. Celé se to bude jmenovat Affiliate Academy a chci to spustit během prázdnin, aby všichni eshopaři měli čas se připravit ještě před vypuknutím vánočního shonu. Pokud by se někdo měl zájem do kurzu zapojit, tak může vložit svůj email na http://affiliateacademy.cz/ a já jej budu informovat ihned jak kurz spustím.

 10. Jaká je budoucnost Affilboxu a kde jej vidíš za 2 roky? Chceš expandovat i na jiné trhy?

Budoucnost je samozřejmě růžová :). Teda byl bych velmi rád, kdyby byla. Zatím rosteme pro mě celkem neuvěřitelným tempem a každý měsíc překonává to co jsem si pro něj naplánoval. Doufám, že nám toto tempo vydrží a že i naši zákazníci s námi budou spokojeni, tak jako doposud. Docela velké procento nových zákazníků si nás objednává právě na doporučení svého známého, který nás již využívá. V posledních dvou týdnech také začínají pracovat naši partneři a přichází objednávky i od nich.

Za dva roky bych byl velmi rád, kdyby bylo spuštění affiliate programu naprosto běžnou záležitostí pro každého a aby si v té spojitosti vzpomněl právě na AffilBox. Dělám pro to vše a snažím se celý proces maximálně zjednodušit a zpříjemnit.

Na zahraniční trhy zatím jít neplánuji. Konkurence je tam obrovská. A to co je má konkurenční výhoda v Česku, malý počet funkcí a snadná ovladatelnost, to by pro mě bylo v zahraničí velká nevýhoda. Každý totiž známe takové ty srovnávací tabulky s fajfkami a křižky, kde by můj software proti konkurenci měl většinu zakřížkovanou. Ale myslím si, že náš trh je zatím v plenkách a právě tá snadnost pomůže v jeho růstu.

11. Co bys chtěl vzkázat čtenářům affilblogu?

Chtěl bych ti poděkovat za tento rozhovor a za práci, kterou ve smyslu vzdělávání na blogu odvádíš. A čtenáře bych chtěl přimět k tomu, aby se pustili do affiliate. Není to jednoduché, ale ten pocit, kdy vám přijde email o tom, že jste právě obdrželi provizi a vy jste přitom zrovna na obědě se svou drahou polovičkou, to je opravdu k nezaplacení. Přeji každému, aby si to zažil.

Výzva pro čtenáře:

  1. Máte na Mária dotaz? Zeptejte se ho v komentáři.
  2. Uvítali byste i další rozhovory? Napište jméno osobnosti, která by vás zajímala do komentáře!
  3. Pokud se vám rozhovor líbil tak sdílejte!

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. Arar

    Fajn rozhovor. Držím Affilboxu palce, aby byl co nejúspěšnější.

  2. Inzenyr

    Sice nejsem u bazenu, ale i tak diky za rozsahlej rozhovor. Skocim se zchladit a du cist 😉 At se dari..

  3. David Lörincz

    Taky se mi rozhovor líbil. Pořád přemýšlím o tom, že bych to třeba zkusil, ale ještě nepřišel ten správný nápad. Tedy jeden jo, ten spustím na podzim, ale zrovna v tom nejhorším oboru – cestování… Mário určitě ví, ale pro ostatní čtenáře: když vám přijde jedna objednávka na tisíc návštěv, tak si můžete jásat a úspěšnost dokončení této objednávky, tedy provize je tak 20%. Navíc někteří obchodníci vám nepřičtou provizi v případě, že člověk objednal hotel v Egyptu, ten už nebyl, tak s ním telefonista domluvil hotel v Turecku… Tomu se říká ochcávka…

    Nechci dělat weby, které nemají přínos pro internetové uživatele, pro veřejnost a tak stále čekám na originální nápad. Dělat drop shipingové weby s parfémy nebo web o výletech v Řecku, na které bych tlačil lidi přes SERP, protože podobných (dobrých i špatných) webů je asi 50, se mi fakt nechce. Tím nechci nikterak hanit ty, jenž takto postupují, ale normální uživatel pak nemá absolutně šanci se v tom vyznat. V ČR je snad nejvyšší hustota eshopů na počet obyvatel a další přidávají drop shopy .. je to normální ? Proto ano – hlasuji pro rozšíření affilu v ČR, ale ne tímto způsobem. Ale tak je to se vším – lidi nevymyslí nic originálního a radši kopírují ostatní. Zářným případem je trh slevových serverů, ve kterém se pohybuji. Existuje tak 10 firem, které uznávám a vážím si jich jako konkurence – ostatní jsou k ničemu, ale protože lidem je úplně u prdele, kde nakupují, a partnerům je jedno, kde prodávají (tedy těm nekvalitním, které kvalitní odmítnou), tak přežívají …

    Přeji hodně štěstí v podnikání Mário

  4. Lenovo

    Fajn článok a tiež držím palce. Myslím si však, že by to chcelo zamerať sa aj tak aj na zahraničie – to, že Affilbox nie je dokonalý, že sú lepšie affil softy vôbec nevadí – koniec koncov maximálne to môže priniesť len zisk, niet čo stratiť. Ja by som už nešiel do niečoho len lokálneho, je to strata času

  5. Čítačky kníh

    Affil je podľa mna jedna z najpohodlnejších ciest ako zarábať na internete. Síce začiatky som veľmi tažke ale neskôr to už vyžaduje minimum práce a nejake tie peniažky stoho “kápnu”

  6. Jakub Čižmař

    Super rozhovor pánové 🙂 a Mário, AffilBoxu držím pěsti, našlápnuto má opravdu parádně. Věřím, že máš schopnosti na to, abys jej dotáhl na top Affil systém v ČR…

  7. Kvasnička Jan

    Moc pěkný rozhovor a také přeji hodně úspěchů. Affiliate je stále více zajímavější a skoro každýden o něm někde čtu, což je super!
    Na Mária mám přece jen jeden dotaz: nechybí ti v Praze bazén? 😀

  8. Mário Roženský

    Děkuji všem za pozitivní ohlasy a komentáře.

    #3 – Pěkný dlouhý komentář. Já jsem pro jakékoliv rozšíření affilu. Ti co na tom budou chtít dělat a vytvoří kvalitní stránky půjdou vždy nahoru (vyhledávače jdou touto cestou). A ti co budou pouze hledat zkratky a kličky budou vždy v pozadí.

    Je to jako v reálném životě. Ti co makají a tvoří nějakou hodnotu tak vydělávají pěkné peníze a mají se dobře. Ti co si pouze jdou sednout do kanceláře a předstírají práci přerovnáváním papírů zleva do prava, budou po večerech v hospodě brečet, jak se mají špatně.

    #4 – Možná časem. Nechci na úkor kvality jít za každou cenu po zisku. On si to moc nikdo neumí představit, kolik práce je se supportem toho všeho, pokud to fakt chci dělat dobře a těm lidem pomoci, ne jim pouze prodat software, který nikdy nepoužijou. Aktuálně by mi zahraničí obrovsky uškodilo.

    Český trh je obrovský. Pokud se uchopí správně.

    #7 – Já ještě v Praze nejsem, stále hledám byt dle mých představ:). Takže dnešní odpoledne trávím čtením u bazénu 😀

  9. Radek

    Souhlasím s Máriem. Ne vždy znamená affil kopie a jen web, který se snaží převést návštěvníky do obchodu a udělat z nich zákazníky.
    Affiliate může přinášet pro zákazníky i užitek, třeba formou recenzí, vysvětlení jak produkt/služba funguje, srovnáním s konkurencí atd.

  10. Pekelný šutr

    Čau Mario, chtěl bych se zeptat kolik ti je a proč na tej fotce vypadáš jak kdyby tě přejel kombajn? Dík

  11. Mário Roženský

    #10 – je mi 27 a ta fotka je asi 6 let stará 😀 Aktuální najdeš tu: http://www.bugovo.com/about/

  12. Lukas

    Super rozhovor, držím palce pri ďalšom raste.

  13. Honza

    Moc dobrý rozhovor, jelikož jsem se o toto téma začal zajímat, tak mi článek pomohl dozvědět se spoustu užitečných informací.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *